Maciej Libiszewski gościem Rady Krajowej FZZMK
W dniu 02 czerwca 2016 roku w siedzibie spółki PKP CARGO S.A. przy ul. Grójeckiej w Warszawie odbyło się posiedzenie Rady Rady Krajowej FZZMK na którym gościliśmy Prezesa PKP CARGO S.A. Macieja Libiszewskiego.
Prezes przybył na spotkanie na zaproszenie Przewodniczącego FZZMK Grzegorza Samek, który juz na wstępie zaproponował aby Prezes spowodował reaktywowanie spotkań zespołu roboczego ds. eksploatacji, który składał się z przedstawicieli FZZMK i Biura Kierowania Przewozami. Praca zespołu została zawieszona przez poprzedni zarząd spółki.
Maciej Libiszewski przedstawił krótko wyniki PKP CARGO po czterech miesiącach 2016 roku.
PKP CARGO miała 51,4 proc. udziału w rynku pod względem pracy przewozowej i 43,8 proc. pod względem masy.
W porównaniu do wyników sprzed roku, w kwietniu PKP CARGO zwiększyło w Polsce przewozy m.in. kontenerów oraz drewna. Za rozwój segmentu intermodalnego odpowiadają większe przewozy do i z portów morskich, na szlaku Wschód-Zachód oraz koksu w kontenerach. Przewozy drewna rosną w związku z większym importem tego surowca ze Wschodu. Za mniejsze przewozy krajowe odpowiada słabsza dynamika m.in. na rynkach węgla kamiennego, kamienia, metali, rud żelaza oraz ropy i przetworów naftowych. Mniejsze przewozy węgla kamiennego są spowodowane przede wszystkim utratą w ubiegłym roku części zleceń dla jednej z największych grup energetycznych w Polsce. Na rynek przewozów węgla wpływają także wysokie zapasy tego paliwa utrzymywane przez największe krajowe grupy energetyczne, a także awaria wielkiego pieca w zakładzie jednego z klientów Grupy PKP CARGO w Europie Centralnej. Mniejsze przewozy kamienia wynikają z niskiego stopnia realizacji inwestycji drogowych oraz kolejowych, a zmniejszone przewozy rud i metali to efekt wygaszania pieca przed remontem oraz konserwacji linii produkcyjnej w dwóch dużych zakładach klientów Grupy w Polsce. W miesiącu kwietniu wzrosły przewozy m.in. kontenerów, kamienia i cementu. Wzrost przewozów w tych dwóch ostatnich segmentach to skutek rozpoczęcia sezonu budowlanego i związanego z tym zwiększenia popytu na materiały budowlane.
Następnie Prezes Maciej Libiszewski odpowiadał na pytania zadawane przez przedstawicieli organiacji członkowskich. Najwięcej pytań dotyczyło zmian, które zarząd spółki zamierza dokonać w najbliższym czasie.
Prezes Libiszewski powiedział że zarząd jest na etapie zapoznawania sie z opiniami przedstawionymi przez organizacje zawiązkowe. Zaznaczył, że jest świadomy faktu, iż nie wszystkie zmiany zostaną przyjęte z pełną akceptacją organizacji związkowych. Uczestnicy spotkania wskazali na kilka problemów występujących w ostatnim czasie w Zakładach pracy: m.in. zmniejszeniem funduszy na inwestycje i remonty, problemami z wdrożeniem nowej instrukcji CW 1, problemami z zarządcą infrastruktury, lokalizacjami siedzib COK-u, oraz przywróceniem porządku prawnego (sprawa płac). Odnosząc sie do CW 1, maciej Libiszewski odpowiedział że wdrożenie nowej instrukcji zostało narazie wstrzymane, w sprawie COK zostali powołani ludzie, którzy problemy mają wyjaśnić.
Zdaniem Prezesa w pierwszej kolejności powinniśmy uwzględniać obecną sytuację finansową, która najblizszym czasie ma ulec poprawie z uwagi na planowane inwestycje infrastrukturalne oraz nie generować dodatkowych kosztów. Prezes Libiszewski powiedział że na najblizszym spotkaniu oraganizacji ponadzakładowych sprawa przywrócenia porządku prawnego będzie jednym z głównych tematów, dodając że zarząd jest na to przygotowany i "kładzie papiery na stół".
Na koniec spotkania Prezes poprosił o zaufanie dla nowego zarządu, powiedział że spółka należy do pracowników, bo tylko kolejarze znają doskonale swoją firmę i im najbardziej na niej zależy.
Sukces przedstawiciela MIB
Fot. Jerzy Kleniewski
25 lutego 2016 r. Jerzy Kleniewski, Radca Generalny w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa został wybrany, po raz trzeci, na stanowisko Przewodniczącego Komitetu Transportu Lądowego Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w Genewie (KTL EKG ONZ).
Wyboru dokonali jednogłośnie delegaci z 50. państw. Tradycją w strukturach ONZ na tym poziomie jest jednokrotna kadencja przewodniczących. W dotychczasowej 70-letniej historii ONZ nie było przypadku ponownego wyboru przewodniczącego KTL EKG ONZ.
Zarząd PKP Cargo komentuje wyniki po pierwszym kwartale 2016
Po pierwszym kwartale wyniki grupy nie są najlepsze, ale nie oznacza to, że nie mamy dobrych wiadomości - poinformował podczas konferencji prasowej prezes zarządu PKP Cargo Maciej Libiszewski.
W I kwartale br. grupa PKP Cargo wykonała pracę przewozową 6,5 mld tonokm, tj. o 2 proc. większą w porównaniu rok do roku (w tym spółka zależna AWT 0,4 mld tkm). Największe wzrosty zanotowała w przewozach paliw płynnych (+110 proc.), intermodalnych (+17 proc.), drewna i płodów rolnych (+10 proc.) oraz węgla kamiennego (+6 proc.), natomiast spadek - kruszyw i materiałów budowlanych.
Według danych spółki, w ujęciu wagowym grupa przetransportowała 25,44 mln ton, o 5 proc. więcej rdr.
Kryzys na rynku surowców odbija się na wyniku PKP Cargo
Przy wyższych przychodach (1,03 mld zł, wzrost o 15 proc. rdr) i nakładach inwestycyjnych (185 mln zł, wzrost o 73 proc. rdr) PKP Cargo zanotowała stratę netto 66 mln zł w I kwartale 2016 r. Spółka tłumaczy to m.in. zjawiskiem sezonowości przewozów, ciepłą zimą i spadkiem cen przewozu węgla.
W pierwszym kwartale 2016 roku praca przewozowa Grupy PKP Cargo wyniosła 6,54 mld tkm, o 2 proc. więcej niż przed rokiem. W porównaniu do analogicznego okresu 2015 roku, największe wzrosty zanotowano w przewozach paliw płynnych (+110 proc.), intermodalnych (+17 proc.), drewna i płodów rolnych (+10 proc.) oraz węgla kamiennego (+6 proc.). Jedynym segmentem z ujemną dynamiką pracy przewozowej były kruszywa i materiały budowlane.
Spadają ceny przewozu węgla
Przewieziony w pierwszym kwartale przez Grupę PKP Cargo wolumen masy osiągnął 25,44 mln ton, o 5 proc. więcej niż przed rokiem. Na wyniki pierwszego kwartału wpłynęły m.in.: spadający wolumen przewozów w Polsce, a przez to wzrastająca konkurencja między przewoźnikami, zjawisko konkurowania wyłącznie ceną, a nie jakością obsługi. Dużym wyzwaniem dla kolejowych przewoźników kolejowych pozostaje trudna sytuacja na rynku materiałów budowlanych i kruszyw, spowodowana opóźnieniami w realizacji inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Potrzebę wzmocnienia aktywności biznesowej Grupy PKP Cargo w całym 2016 roku dyktuje także wygranie w ubiegłym roku tylko jednej z dwóch części przetargu na obsługę przewozów węgla kamiennego dla jednej z wiodących polskich grup energetycznych. Spółka liczy, że druga połowa roku, kiedy ruszą inwestycje infrastrukturalne przyniesie poprawę wyników.
– Grupa PKP Cargo jest organizacją o ogromnym potencjale, zdolną do sprawnego obsługiwania polskiego przemysłu oraz ambitnego rozwoju w kraju i za granicą. Jesteśmy stabilnym pracodawcą i pozostajemy atrakcyjną spółką dla inwestorów. Utrzymując podstawowe cele postawione w strategii rozwoju Grupy na lata 2016-2020 elastycznie reagujemy na potrzeby rynku. Dokonujemy korekt w filozofii i sposobie zarządzania oraz w polityce handlowej. Pozwolą one Grupie PKP Cargo powrócić na tor szybkiego wzrostu – mówi Maciej Libiszewski, prezes zarządu PKP Cargo.
Zmiany w zarządzie i radzie nadzorczej PKP Cargo. Spółka nie wypłaci dywidendy
Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy spółki PKP Cargo podjęło wczoraj kilka istotnych decyzji. Przede wszystkim spółka nie wypłaci dywidendy za zeszły rok. Powołano też na nową kadencję radę nadzorczą i wszczęto poszukiwania nowego członka zarządu w miejsce Dariusza Browarka, któremu upłynęła kadencja.
Zwyczajne Walne Zgromadzenie spółki, po zapoznaniu się w wnioskiem zarządu PKP Cargo, podjęło wczoraj (11 maja) uchwałę o pokryciu z zysków lat przyszłych straty netto poniesionej przez spółkę w roku 2015. ZWZ postanowiło nie wypłacać dywidendy za rok obrotowy 2015 r.
O nie najlepszych wynikach spółki PKP Cargo za 2015 rok informowaliśmy w marcu. Zarząd poinformował, że jak wynika z jednostkowego sprawozdania z całkowitych dochodów za okres od 1 stycznia 2015 roku do 31 grudnia 2015 spółka poniosła stratę netto w kwocie 114 125 438,44 zł (skonsolidowany wynik Grupy PKP Cargo za 2015 rok był na plusie - wyniósł 31 mln zł). W związku z tym zarząd wniósł do walnego zgromadzenia o niewypłacanie dywidendy za 2015 rok. Wczoraj walne zgromadzenie spółki przychyliło się do tego wniosku.
Przełomowe porozumienie w sprawie IV Pakietu Kolejowego
Osiągnięte zostało porozumienie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie czwartego pakietu kolejowego. Musi one jeszcze zostać w najbliższych dniach zatwierdzone przez państwa członkowskie i Parlament Europejski, a następnie zostać formalnie przyjęte przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej. Oczekuje się, że nastąpi to jesienią 2016 r.
Komisja Europejska z zadowoleniem przyjęła osiągnięte wczoraj wieczorem przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej porozumienie w sprawie czwartego pakietu kolejowego. Pakiet ten obejmuje szereg środków, dzięki którym koleje europejskie staną się bardziej innowacyjne i konkurencyjne.
– Porozumienie to otwiera nowy rozdział w rozwoju europejskiej sieci kolejowej.Zbyt długo w sektorze kolejowym brakowało impulsów, by dostosowywać go do potrzeb konsumentów, w wyniku czego udział kolei w rynku transportowym stale malał.Stopniowe otwieranie rynku doprowadzi do poprawy jakości świadczonych usług kolejowych.Osiągnięte wczoraj porozumienie zapewni również nowe możliwości inwestycyjne i będzie sprzyjać tworzeniu nowych miejsc pracy w tym sektorze.Zachęci również Europejczyków do korzystania w większym stopniu z transportu kolejowego, co przyczyni się do realizacji naszych celów w zakresie zmniejszania emisji dwutlenku węgla.Atrakcyjniejsze koleje oznaczają wygraną na każdym polu – powiedziała Komisarz UE ds. transportu, Violeta Bulc.
Czwarty pakiet kolejowy składa się z sześciu wniosków ustawodawczych przedłożonych przez Komisję Europejską w styczniu 2013 r. Parlament Europejski przyjął swoje stanowisko w sprawie całego pakietu w pierwszym czytaniu w lutym 2014 r., a Rada uzgodniła stanowiska („podejście ogólne”) w sprawie poszczególnych wniosków w okresie od czerwca 2013 r. do października 2015 r. Porozumienie międzyinstytucjonalne osiągnięte 19 kwietnia 2016 r. zamyka ostatni etap negocjacji między Parlamentem a Radą i otwiera drogę do szybkiego przyjęcia pakietu. Zgodnie z porozumieniem, umożliwi on stopniowe otwieranie krajowych rynków kolejowych przewozów pasażerskich na konkurencję. Więcej na temat IV Pakietu Kolejowego piszemy tutaj.
Obradowała Rada Dialogu Społecznego
„Plan na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju” ministra Mateusza Morawieckiego, porozumienia pracowników i pracodawców w sprawie płacy minimalnej oraz ochrony polskiego hutnictwa - to niektóre z tematów podjętych 7 kwietnia 2016 r. przez Radę Dialogu Społecznego.
Prezentując partnerom społecznym „Plan na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”, minister Mateusz Morawicki zaznaczył, że nie można dalej utrzymywać niskich płac, zdarzających się nieuczciwości przedsiębiorców, zadłużania się zarówno polskich gospodarstw domowych, jak i całego państwa. Przypomniał, że nie mamy w Polsce dużych oszczędności, brakuje nam innowacyjnych rozwiązań, mocnych marek, tkwimy w pułapce średniego rozwoju. Do tego dochodzą problemy demograficzne czy słabość instytucji państwa polegająca chociażby na braku odpowiedniego egzekwowania podatków. Skutkiem jest ucieczka od CIT na kwoty rzędu od 10-40 mld zł czy luka w VAT oceniana na 35-55 mld zł. Do tego dochodzi nadmierne uzależnienie od zagranicznego kapitału. W efekcie 2/3 naszego eksportu jest w jego rękach, a zadłużenie zagraniczne Polski brutto przekracza 2 bln zł, zaś netto 1,25 bln zł.
Jak podkreślił minister Morawiecki, plan ma na celu wzmocnienie naszej gospodarki m.in. poprzez odejście od tzw. Polski resortowej i współpracę z partnerami społecznymi. Wskazał 5 strategicznych kierunków rozwoju. Są nimi: reindustrializacja, rozwój innowacyjności firm, kapitał dla rozwoju, ekspansja zagraniczna, rozwój społeczny i regionalny.
Mówiąc o reindustrializacji, wyjaśnił, że chodzi np. o tworzenie klastrów i dolin przemysłowych pozwalających rozwijać się różnym regionom kraju. Innowacyjności firm ma sprzyjać zmniejszanie obciążeń biurokratycznych, przyjazne otoczenie prawne, współpraca biznesu i instytucji badawczych. Kapitał dla rozwoju ma powstawać dzięki budowaniu oszczędności Polaków, skłanianiu polskiego biznesu do inwestowania przy stabilnej sytuacji gospodarczej i prawnej, przeznaczaniu środków unijnych na rozwój gospodarki, na inwestycje. W zakresie ekspansji zagranicznej chodzi o zachęcanie Polaków do powrotu z zagranicy, wzmacnianie polskiej marki na świecie, czemu ma sprzyjać także reformowanie tzw. dyplomacji ekonomicznej, tak u nas zaniedbanej. W części dotyczącej rozwoju społecznego i regionalnego chodzi zarówno o wzrost płac, jak i o usuwanie zróżnicowania regionalnego.