Pracownicy PKP CARGO S.A. - działania w firmie, nie mają nic wspólnego z wizją "Uśmiechniętej Polski".
W środę 29.05.2024 odbyło się spotkanie zarządu PKP Cargo S.A. ze związkami zawodowymi. Spotkanie zdominował temat wysyłania pracowników na 12 miesięczny okres nieświadczenia pracy, który zdecydowanie doprowadzi do zubożenia rodzin pracowników. Pan dr Marcin Wojwódka p.o. prezesa, oświadczył, że nie zamierza wycofywać się z podjętej uchwały. Wskazaliśmy, że spółka nie stosuje żadnych kryteriów dotyczących nasycenia pracą, wielkości zatrudnienia w poszczególnych lokalizacjach, tylko wysyła pracowników "na rympał" na nieświadczenie pracy z jedynym kryterium jakim jest uzyskanie 30% załogi. Zwróciliśmy uwagę, że zdajemy sobie sprawę z powagi sytuacji do jakiej doprowadziły poprzednie zarządy, ale od połowy lutego br. domagaliśmy się informacji o nadwyżce zatrudnienia jaka występuje w poszczególnych lokalizacjach. Wskazaliśmy, że najpierw powinna być zaproponowana zmiana struktury organizacyjnej, a następnie zarząd powinien podjąć odpowiednie działania i znależć sposoby na zagospodarowanie ewentualnej nadwyżki z zastosowaniem programów osłonowych.
Zwróciliśmy uwagę, że potencjał PKP CARGO S.A. jest podstawową gałęzią transportu w przypadku prowadzenia działań obronnych i militarnych w przypadku zagrożenia.
Niestety nic nie dociera, po najmniejszej lini oporu uderza się w pracownika.
Zarząd prezestując stanowisko, że nieświadczenie pracy to "dopust boży", rozdał związkom zawodowym kserokopię wywiadu udzielonego dla "Rzeczposopolitej" i przedstawił związkom zawodowym propozycję wypowiedzenia ZUZP za porozumieniem stron.
W ocenie załogi spółki prowadzone działania antypracownicze, nie mają nic wspólnego z wizją "Uśmiechniętej Polski".
Podsumowując działania nowego p.o. zarządu oraz wypowiedzi medialne po miesiącu pracy w spółce, uważamy że nie proponują nic poza uderzaniem w pracowników.
Takie działania zarządu powodują atmosferę zagrożenia utraty tysięcy miejsc pracy i zubożenia rodzin kolejarzy. Działania zmiarzające do konfrontacji w efekcie mają przerzucić winę za stan spółki na pracowników i reprezentujące ich organizaje związkowe.
Przykładem jest zatrudnienie w roli doradcy zarządu Pana Janusza Janiszewskiego, kóry od początku swej działalności stawarza atmosferę niesprzyjającą w budowaniu dialogu społecznego.
Przypomnijmy, Janusz Janiszewski jako prezes Polskiej Agencji Żeglugi Powietrzenej, był obwiniany o spowodowanie konfliktu u kontrolerów ruchu lotniczego, który w efekcie zatrzymał loty na "polskim niebie". Cytując ówczesne wypowiedzi pracowników PAŻP po odwołaniu Janiszewskiego z funkcji prezesa - "Zmiana na stanowisku osoby zarządzającej Polską Agencją Żeglugi Powietrznej to niewątpliwie krok w dobrą stronę. Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego ma nadzieję, że nowy Prezes zapozna się z najnowszą oceną sytuacji przez Eurocontrol, ale także naszymi analizami sytuacji, w jakiej na skutek złego - nie mającego precedensu, w jej długiej historii - zarządzania znalazła się Agencja i wspólnie wypracujemy program przywrócenia bezpieczeństwa nad polskim niebem oraz odbudujemy nadszarpnięty ostatnio etos pracy kontrolerów. Jesteśmy otwarci na rozmowy i przedstawienie rekomendowanych rozwiązań, żeby przywrócić należyte funkcjonowanie instytucji - czytamy w oświadczeniu przesłanym redakcji money.pl.
Działania zarządu powodują próbę skłocenia załogi i wbijanie przysłowiowego klina między związki zawodowe, które wielokrotnie domagały się podjęcia naprawy spółki.
Dlatego, aby nie dać się wkręcić w spiralę nienawiści między pracownikami wystąpiliśmy wspólnie do ministra infrastruktury z pismem dotyczącym sytuacji w spółce, oraz do zarządu PKP CARGO S.A. w którym nie akceptujemy wypowiedzenia Paktu Gwarancji Pracowniczych i liczymy na pomoc i zaangażowanie, żeby nie było jak w PAŻPie.
Na 05 czerwca 2024 zapowiedziano zwołanie Sejmowej Komisji Infrastruktury w sprawie sytuacji w PKP CARGO S.A.
Poniżej prezentujemy dokumenty związków zawodowych przsłąne do ministerstwa infrastruktury i zarządu PKP CARGO S.A.
Pismo związków zawodowych do ministra Dariusza Klimczaka dotyczące sytuacji w PKP Cargo.
Krajowy Zjazd Delegatów - wybrano władze FZZMK na kadencję 2024-2029
20 marca 2024, Krajowy Zjazd Delegatów Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych dokonał wyboru władz FZZMK na kadencję 2024-2029.
Prezydium FZZMK w kadencji 2024-2029 tworzą:
Grzegorz Samek - Przewodniczący FZZMK
Jarosław Kucz - Wiceprzewodniczący (spółka PKP CARGO S.A)
Zdzisław Szewczyk - Wiceprzewodniczący (spółka PKP INTERCITY S.A.)
Robert Bednarek - Wiceprzewodniczący (spółka POLREGIO S.A.)
Jacek Dębski - Wiceprzewodniczący (spółka Koleje Mazowieckie sp. z o.o.)
Grzegorz Kostrzewski - Wiceprzewodniczący (spółka PKP LHS sp. z o.o.)
Daniel Konieczny - Wiceprzewodniczący
Janusz Matlak - Wiceprzewodniczący
Krajową Komisję Rewizyjną FZZMK w kadencji 2024-2029 tworzą:
Jacek Brzeziński - Przewodniczący
Michał Zagrodnik - Wiceprzewodniczący
Ryszard Wolski
Paweł Lasowski
Robert Zębacki
Dariusz Lider
Grzegorz Waśko
Piotr Saczko
Radosław Wojciechowski
Brak porozumienia w PKP CARGO, związki interweniują do Premiera Donalda Tuska
W dniu dzisiejszym t.j. 6.02.2024r Zarząd PKP CARGO S.A. odmówił podpisania Porozumienia, które w dniu wczorajszym – 5.02.2024 r. podpisały wszystkie Związki Zawodowe będące stroną ZUZP (poniżej).
Porozumienie określa termin i wysokość wdrożenia podwyżek oraz rekompensatę za brak podwyżek od grudnia 2023 i przede wszystkim określa, że podwyżki stanowią realizację zapisów § 5 Paktu Gwarancji Pracowniczych dot. podwyżek wynagrodzeń za rok 2023.
To Porozumienie byłoby podstawą zakończenia sporu zbiorowego i uchroniło Spółkę przed strajkiem, który odbędzie się w dniu 7 lutego od godz. 10.00 do 12.00.
W naszej ocenie Zarząd eskalacje napięcie wśród załogi Zakładów Spółki, oraz wprowadza chaos informacyjny czego efektem będzie eskalacja działań protestacyjnych w ramach sporu zbiorowego.
Z infromacji otrzymanych od dyrektorów zakładów wynika, że otrzymali do realizacji uchwałę zarządu wprowadzającą podwyżkę od 1 stycznia 2024 w kwocie średnio 430 zł oraz 0,19 krotności. Nie wiadomo co z kwotą 750 złotych.
Związki zawodowe będące w sporze zbiorowym zwróciły się do Premiera Donalda Tuska w sprawie złej sytuacji w PKP CARGO S.A. (poniżej)
Referendum strajkowe w PKP CARGO S.A.
Weź udział w referendum strajkowym!!!
Zgodnie z zapowiedzią w PKP CARGO S.A. rozpoczęło się referendum wśród pracowników Spółki, którzy odpowiadają na pytanie:
Czy jesteś za podjęciem Strajku w przypadku braku porozumienia w sprawie wdrożenia z dniem 1 października 2023 r. podwyżki wynagrodzeń w wysokości 400 zł dla pracowników wynagradzanych wg ZUZP oraz proporcjonalnej podwyżki dla pracowników wynagradzanych wg wskaźnika?
Referendum trwa w dniach 5-19 lutego 2024 r.