Dieta w delegacji krajowej 45 zł za dobę
14 listopada br. opublikowano w Dzienniku Ustaw nowe rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 25 października 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz.U. 2022, poz 2302). Tym samym po niemal dekadzie obowiązywania starej stawki (od 1 marca 2013 do 27 lipca 2022 r.) diety wynoszącej 30 zł za dobę, mamy do czynienia z drugą podwyżką tej kwoty. Od 28 lipca 2022 roku wzrosła ona do 38 zł, a teraz podwyższono ją do 45 zł diety za dobę w krajowej podróży służbowej. Ta stawka będzie obowiązuje od 1 stycznia 2023 roku.
Odliczanie składki związkowej od dochodu w rocznym zeznaniu podatkowym: związki nie muszą wystawiać oświadczeń!
W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi możliwości odliczenia od dochodu składki związkowej i sposobu dokumentowania jej wpłaty na rzecz związku zawodowego, wyjaśniamy, jakie obowiązki w tym zakresie nałożył ustawodawca na organizacje związkowe.
Norbert Kusiak, dyrektor Wydziału Polityki Gospodarczej i Funduszy Strukturalnych OPZZ
Dzięki podejmowanym przez OPZZ od wielu lat działaniom od 1 stycznia 2022 r. można odliczyć ulgę z tytułu opłacania składki członkowskiej na rzecz związków zawodowych. Ulgę wprowadzono w ramach prac nad „Polskim Ładem", ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2105). Początkowo limit odliczenia podatkowego wynosił 300 zł.
Ustawodawca w ww. akcie prawnym przyjął, że wysokość składek, które można odliczyć w rocznym zeznaniu podatkowym ustala się na podstawie dowodu wpłaty składek członkowskich na rzecz związku zawodowego, z którego wynikają co najmniej:
dane identyfikujące członka związku zawodowego dokonującego wpłaty,
nazwa organizacji związkowej, na rzecz której dokonano wpłaty,
tytuł i data wpłaty,
kwota wpłaconych składek.
Nie ulega wątpliwości, że jeżeli składka jest wpłacana bezpośrednio do kasy związku zawodowego (druk KP - dowód wpłaty) lub na jego konto (przelew bankowy) możliwe jest udokumentowanie przez podatnika wpłaty składek członkowskich na rzecz związku zawodowego z wyszczególnieniem ww. danych i ich późniejsze odliczenie.
W przypadku składek pobieranych przez pracodawcę z wynagrodzenia przysługującego pracownikowi, Sejm wprowadził zasadę, że dowodem wpłaty składek członkowskich na rzecz związku zawodowego będzie oświadczenie organizacji związkowej o wysokości pochodzących od podatnika składek.
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych od samego początku prac nad „Polskim Ładem" krytykowało zamiar nałożenia na organizacje związkowe obowiązku wystawiania takiego oświadczenia. Wskazywaliśmy, że w praktyce związek zawodowy dysponuje jedynie danymi o globalnej kwocie składek, która wpłynęła na konto związku zawodowego z konta pracodawcy, ale bez informacji, kto i w jakiej wysokości zapłacił składkę. Powoduje to, że organizacja związkowa nie może wystawić członkowi związku zawodowego wymaganego przepisami prawa oświadczenia. Pracodawca może, co prawda, przekazać związkowi zawodowemu, na jego żądanie, listę wymienionych z imienia i nazwiska osób wraz z informacją o wysokości pobranej składki, ale tylko w przypadku, gdy wysokość składki jest określona kwotowo. Jeżeli jest ona jednak określona procentowo od wysokości wypłacanego pracownikowi wynagrodzenia, to przekazanie informacji o wysokości zapłaconej przez pracownika składki prowadziłoby pośrednio do ujawnienia informacji o wysokości jego wynagrodzenia, a więc danych, do pozyskiwania których związek zawodowy nie jest uprawniony bez zgody osoby, której dane dotyczą. Informacja o wysokości wynagrodzenia pracownika należy bowiem do sfery dóbr osobistych, podlegających ochronie na mocy art. 23 i 24 Kodeksu cywilnego.
Po kilku miesiącach intensywnych rozmów z ministrem finansów udało się nam przekonać stronę rządową do zmiany stanowiska w tej kwestii. Rząd a następnie ustawodawca zaakceptowali propozycję OPZZ, aby informację o wysokości składek wpłaconych przez pracownika na rzecz związku zawodowego, w przypadku składek pobieranych z wynagrodzenia przez pracodawcę, przekazywał pracownikowi pracodawca w formie rocznej deklaracji PIT-11. Tym samym, w wyniku interwencji OPZZ, przepis stanowiący, że do skorzystania z odliczenia podatkowego w tym zakresie konieczne jest oświadczenie organizacji związkowej został uchylony. Stosowny przepis korygujący znalazł się w uchwalonej przez Sejm ustawie z dnia 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 1265). W trakcie prac parlamentarnych udało się dodatkowo zwiększyć kwotę odpisu z 300 zł do 500 zł.
W związku z nową ulgą warto także pamiętać, że:
składki członkowskie odpisywane są od dochodu, a nie od podatku;
odliczenie ma charakter limitowany kwotą 500 zł w skali roku. Nadwyżka ponad kwotę 500 zł nie będzie zatem podlegać odliczeniu;
odliczeniu podlegają składki faktycznie opłacone w danym roku podatkowym. Składki należne, lecz niezapłacone nie podlegają odliczeniu;
pierwszego odliczenia za 2022 r. będzie można dokonać w przyszłorocznym rozliczeniu podatkowym (do 30 kwietnia 2023 r.);
podstawę prawną do odliczenia stanowi art. 26 ust. 1 pkt 2c i art. 26 ust. 7 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128).
żródło: opzz.org.pl
PKP CARGO S.A. bez umowy na przewozy węgla? Interpelacja nr 37059 do ministra aktywów państwowych w sprawie przewozu węgla przez PKP Cargo S.A.
Zgłaszający: Krzysztof Gadowski, Tomasz Piotr Nowak, Wojciech Saługa, Monika Wielichowska, Robert Kropiwnicki
Data wpływu: 03-11-2022
Szanowny Panie Ministrze!
Zgodnie z decyzją prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2022 r. spółka PKP Cargo SA została zobligowana do przetransportowania węgla zakupionego przez spółki PGE Paliwa sp. z o.o. oraz Węglokoks SA. W celu realizacji tego zadania decyzja prezesa Rady Ministrów zobowiązała spółkę PKP Cargo SA do transportu węgla priorytetowo do dnia 31 grudnia 2022 r.
Finansowanie realizacji ww. polecenia miało nastąpić ze środków przewidzianych w ustawie z dnia 23 czerwca 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców niektórych paliw stałych w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. poz. 1477) z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19, o którym mowa w art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywoływanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568, z późn. zm.), na podstawie umowy zawartej przez Skarb Państwa – Ministra Aktywów Państwowych.
W związku z powyższym proszę o informację:
Kiedy została podpisana umowa pomiędzy Ministerstwem Aktywów Państwowych a spółką PKP Cargo SA na transport importowanego węgla?
Na jaką kwotę została zawarta umowa pomiędzy Ministerstwem Aktywów Państwowych i PKP Cargo SA oraz co wchodzi w skład tych kosztów?
Ile węgla od momentu wydania decyzji z dnia 25 lipca br. do chwili obecnej przetransportowano za pomocą taboru PKP Cargo SA?
Państwowa Inspekcja Pracy odpowiada na wystąpienie FZZMK
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych w związku z wątpliwościami udzielania odpoczynku dobowego, które FZZMK zgłosiła podczas rokowań nad Protokołem dodatkowym nr 15 do ZUZP dla pracowników zatrudnianych przez zakłady PKP CARGO S.A.zwraciła się w dniu 3 października do Głównej Inspekcji Pracy w następującej kwestii:
Pracodawca wystąpił z inicjatywą zawarcia protokołu dodatkowego do Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy w którym zamierza udzielać pracownikom odpoczynku dobowego w 13, 14, 15 lub później, godzinie doby pracowniczej. Ponadto proponuje aby pracownik realizował swoje prawo do wypoczynku po zakończeniu zmiany roboczej w miejscu wskazanym przez pracodawcę aby pracownik z tego miejsca rozpoczął kolejną zmianę roboczą . Należy nadmienić, że ZUZP w swoich postanowieniach nie dopuszcza możliwości ustalenia obszarowego miejsca wykonywania pracy. Miejscem wykonywania pracy może być siedziba zakładu, siedziba sekcji, miejscowość w której znajduje się posterunek pracy
Naszym zdaniem proponowane zmiany stoją w sprzeczności z przepisami dotyczącymi odpoczynku dobowego. Pracownik zostanie pozbawiony prawa do swobodnego dysponowania swoim czasem na regenerację niezbędną do uzyskania odpowiedniego stanu psycho fizycznego przed kolejną zmianą roboczą. Uważamy, że odpoczynek dobowy pracownika musi być zrealizowany w dobie pracowniczej , a nie jedynie się w niej zaczynać. Prosimy zatem o wyjaśnienie czy tak zawarty protokół dodatkowy będzie zgodny z obowiązującymi przepisami.
W dniu 28 października 2022 otrzymaliśmy odpowiedź w której Państwowa Inspekcja Pracy podziela nasze stanowisko.
Państwowa Inspekcja Pracy odpowiada na nasze wystąpienie ws. udzielania odpoczynku dobowego
Od 28 lipca 2022 r. podwyżka diet i delegacji za podróże służbowe
Dwa miesiące - to czas oczekiwania na publikację rozporządzenia zmieniającego stawki ryczałtów za nocleg oraz za dojazd w krajowej podróży służbowej. Od 28 lipca 2022 roku zmianie ulegają stawki niezmieniane od 2013 roku.
Zgodnie z nowym rozporządzeniem stawka diety z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, będzie wynosiła 38 zł.(dotychczas 30 zł.). Wzrośnie również 20-procentowy ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej z obecnych 6 zł. do planowanych 7,60 zł. Ryczałt za nocleg, który stanowi 150 proc. diety - zostanie podwyższony z 45 zł do 57 zł.
Ekwiwalent węglowy - zmiany...
Realizując postanowienia Rady Krajowej Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych w dniu 4 lipca 2022 wystąpiliśmy do Prezesa PKP CARGO S.A. z wnioskiem o rozpoczęcie prac nad urealnieniem wysokości ekwiwalentu węglowego.
W związku z Decyzją nr 2/2022 z dnia 23 czerwca 2022 roku Członka Zarządu - Przedstawiciela Pracowników PKP CARGO S.A. oraz Członka Zarządu ds. Operacyjnych PKP CARGO S.A. dotyczącą zmian w składzie działającego w Centrali Spółki Zespołu ds. wypracowania propozycji zmian do Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy w PKP CARGO S.A., Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych wnosi o ujęcie w pracach Zespołu kwestii zmiany postanowień zawartych w Załączniku nr 18 do ZUZP.
Ustalony w pkt. 9 wyżej wymienionego załącznika ekwiwalent w wysokości 164 złote miesięcznie w żaden sposób nie równoważy przysługującego pracownikowi deputatu węglowego w ilości 3,6 tony węgla kamiennego.
FZZMK proponuje urealnienie tego postanowienia i proponuje rozwiązanie, według którego za podstawę ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego, o którym mowa w pkt. 9 załącznika nr 18 do ZUZP przyjmuje się przeciętną średnioroczną cenę detaliczną 1000 kg węgla kamiennego z roku poprzedzającego rok, w którym ekwiwalent ma być wypłacony, ogłaszaną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w terminie do 20 stycznia każdego roku w formie komunikatu w Dzienniku Urzędowym RP Monitor Polski.
Przykład:
cena 1000kg węgla kamiennego ogłoszona 14 stycznia 2022 roku 996,60 x 3,6 tony węgla kamiennego przysługującego pracownikowi deputatu, podzielona przez 12 miesięcy.
Nadmieniamy, że w dniu 21 stycznia 2021 r. FZZMK przesłała pismo przypominające nasze wystąpienie z roku 2018, dotyczące zmian postanowień Załączników nr 10 i nr 11 do ZUZP w zakresie zwiększenia nagród jubileuszowych oraz odpraw emerytalnych, które nadal pozostają nie zmienione, a które nasza organizacja uważa za kluczowe przy opracowywaniu pakietowej propozycji zmian do ZUZP. Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych już w 2018 roku informowała funkcjonujący wtedy zespół ds. przygotowania projektu zmian w postanowieniach Układu Zbiorowego o konieczności podjęcia pilnych prac nad przebudową systemu wynagrodzeń, traktując ten element materii układowej jako fundament do zbudowania spójnego projektu. Krytycznie oceniliśmy tempo, w jakim prace Zespołu były prowadzone.
Uważaliśmy wtedy i uważamy nadal, że praktyczne wstrzymanie prac Zespołu w roku 2019 nie powinno mieć miejsca. Także przeprowadzenie audytu systemu wynagrodzeń, które zostało podzielone na dwa etapy oraz niezrozumiałe dla nas zwlekanie z przekazaniem wyników tego audytu, należy ocenić negatywnie. Odnieśliśmy w pewnym momencie wrażenie, że zadaniem Zespołu nie jest złapanie przysłowiowego królika, lecz ciągła za nim gonitwa. Przykładem może być wypracowana przez Zespół rekomendacja dotycząca wykreślenia pkt. 3 ust. 21 w Załączniku nr 14 do ZUZP.
Obecnie, niespotykanie dramatyczna sytuacja spowodowana zarówno epidemią, jak i wojną w Ukrainie paradoksalnie pokazuje z całą mocą obszary, w których dokonanie zmian pozwoli na zmniejszenie dolegliwości, zarówno po stronie pracowniczej, jak i pracodawcy. Dlatego też FZZMK z satysfakcją odbiera fakt, powołania nowego składu Zespołu, w nadziei na intensywne i konstruktywne, a co najważniejsze rychłe przygotowanie projektu zmian w postanowieniach ZUZP.
W PKP CARGO S.A. podpisano protokół rozbieżności w sporze zbiorowym o podwyżkę wynagrodzenia
Po posiedzeniu Sejmowej Komisji Infrastruktury w dniu 27.04.2022 Zarząd PKP CARGO S.A. reprezentowany przez Prezesa Dariusza Seligę oraz członków Zarządu Zenona Kozendrę i Jacka Rutkowskiego spotkał się ze związkami zawodowymi w ramach prowadzonego sporu zbiorowego o podwyżkę wynagrodzeń.
Nowy Prezes PKP CARGO S.A. Pan Dariusz Seliga zadeklarował prowadzenie dialogu w duchu partnerstwa oraz wyraził chęć wdrożenia podwyżki wynagrodzeń dla pracowników spółki PKP Cargo. Jednak żadna deklaracja, co do wysokości kwoty nie została zaproponowana przez Zarząd.
Podpisano protokół rozbieżności, który pozwoli powołać mediatora i przejść do następnej fazy sporu zbiorowego. Ustalono, że mediator ma zostać powołany do 6 maja 2022, a rozmowy z jego udziałem mają się rozpocząć nie później jak 16 maja 2022.
Poniżej publikujemy protokół.
Sejmowa Komisja Infrastruktury w sprawie PKP CARGO i POLREGIO
27 kwietnia 2022 odbyło się oczekiwane przez związki zawodowe będące stroną prowadzonych sporów zbiorowych w spółkach POLREGIO i PKP CARGO posiedzenie Sejmowej Komisji Infrastruktury.
Tematem posiedzenia była sytuacja rynkowo-finansowa spółek kolejowych w kontekście narastających zadań oraz żądań płacowych ze szczególnym uwzględnieniem PKP Cargo i Polregio.
W posiedzeniu z ramienia FZZMK uczestniczyli Grzegorz Samek, Andrzej Konieczny, Jarosław Kucz, Janusz Matlak.
Zachęcamy Państwa do oglądania retransmisji z posiedzenia Komisji.
https://sejm-embed.redcdn.pl/Sejm9.nsf/VideoFrame.xsp/E1D3265E158066D8C125882C0031706C