Kolejarze z Południowego Zakładu PKP CARGO S.A. oddali krew
W dniu 19 maja 2020 r. Klub HDK PCK działający przy Południowym Zakładzie PKP CARGO S.A. przeprowadził drugą w tym roku akcję honorowego dawstwa krwi. W ramach akcji zebrano prawie 6 litrów bezcennego leku jakim jest krew z czego 4,5 litra krwi oddali członkowie Związku Zawodowego Maszynistów PKP w Jaworznie-Szczakowej. Ponadto z uwagi na zawieszone akcje wyjazdowe ambulansu z RCKiK, członkowie klubu oddawali krew w Regionalnym Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Katowicach. Składamy gorące podziękowania wszystkim honorowym krwiodawcom, którzy wzięli udział w akcji krwiodawstwa, a także Kierownictwu Zakładu Południowego za pomoc w ich organizacj.
Zapraszamy na kolejną akcję krwiodawstwa która odbedzie się 24 lipca 2020r o godzinie 8.00 w Katowicach ul. Huberta 11.
Wyniki pod dyktando koronawirusa – dane finansowe Grupy PKP CARGO po pierwszym kwartale 2020 roku
Grupa PKP CARGO w pierwszym kwartale 2020 roku wygenerowała 1,04 mld zł przychodów wobec 1,26 mld zł (-18 proc.) przychodów w analogicznym okresie roku 2019. EBITDA w tym okresie wyniosła 90 mln zł a EBIT uplasował się na poziomie -106 mln zł. Wskaźniki te były niższe aniżeli w pierwszym kwartale 2019 roku kiedy EBITDA wynosiła 259 mln zł (-65 proc.) oraz EBIT osiągnął wysokość 87 mln zł. Wysoka dźwignia operacyjna powodowała, że spadek przychodów ze sprzedaży w pierwszym kwartale 2020 roku nie został w pełni skompensowany obniżeniem kosztów operacyjnych. Praca przewozowa wykonana przez Grupę PKP CARGO w pierwszym kwartale 2020 roku wyniosła 5,8 mld tkm wobec 7,1 mld tkm w analogicznym okresie 2019 roku, dając ok. 42,5 proc. udziałów w krajowym rynku wobec 46 proc. przed rokiem.
– Przewoźnicy, eksperci oczekiwali w tym roku poprawy koniunktury na rynku kolejowym, co jednak nie nastąpiło z powodów, których nikt nie mógł przewidzieć. Koronawirus wywołał światowy kryzys gospodarczy i my, podobnie jak inne firmy kolejowe, też ponosimy tego skutki – podkreśla Czesław Warsewicz, prezes PKP CARGO S.A.
W pierwszym kwartale 2020 roku utrzymywała się bowiem wysoka wrażliwość w transporcie najważniejszych grup towarów na ogólne trendy w gospodarce. Na sytuację rynku kolejowych przewozów towarowych istotnie już w tym czasie wpływała epidemia choroby COVID-19. W segmencie paliw stałych zauważyć można spadek zapotrzebowania na węgiel z polskich kopalń związany z niższym zużyciem energii w gospodarce. Również w najbliższych miesiącach oczekiwany jest spadek w tej grupie towarowej. Dodatkowo na trudną sytuację rynku paliw stałych przekłada się niska konkurencyjność polskiego przemysłu wydobywczego wobec spadających cen węgla na światowych rynkach oraz mały popyt na węgiel koksujący z przemysłu hutniczego. – Dostrzegamy za to pewne ożywienie z sektorze kruszyw, mimo możliwego opóźnienia części inwestycji infrastrukturalnych, m.in. z powodu epidemii koronawirusa – stwierdza prezes Warsewicz.
Kluczowy w strategii działania Grupy PKP CARGO pozostaje rynek przewozów intermodalnych, na którym Grupa buduje swoją przyszłość. W pierwszym kwartale 2020 następował bowiem dalszy wzrost przewozów intermodalnych w całej strukturze przewozów Grupy PKP CARGO i wyniósł 15,2 proc. wobec 13,9 proc. na koniec pierwszego kwartału 2019 roku i 6,8 proc. w 2015 roku. Tym samym PKP CARGO realizuje szeroki proces przechodzenia z przewoźnika dla przemysłu ciężkiego w europejskiego operatora logistycznego.
Wyraźnie widać to również w zmianie struktury przewozów PKP CARGO International – już ponad jedną trzecią pracy przewozowej spółki stanowią przewozy intermodalne (+23 proc. r/r). Wydłużeniu uległy także średnie dystanse transportu ładunków m.in. dzięki wzrostowi przewozów w relacji Czechy – Węgry.
Sytuacja w PKP Cargo jest coraz trudniejsza
Kolejowe przewozy towarów nadal mocno spadają i dziś niewiele wskazuje, aby miała nastąpić poprawa. W efekcie firma ponosi duże straty i szuka oszczędności m.in. w wynagrodzeniach.
Spółka przyznaje, że negatywny wpływ pandemii COVID-19 jest dla niej odczuwalny. Jednym z powodów jest spowodowany przez pandemię ok. 10-12-procentowy spadek zużycia energii elektrycznej w całej gospodarce. Przełożył się on na zmniejszenie zapotrzebowania na przewozy węgla do elektrowni. W marcu – miesiącu, w którym zaczęły obowiązywać restrykcje w zakresie aktywności gospodarczej i poruszania się – pogorszeniu uległa także koniunktura w budownictwie (jej wskaźnik spadł z +0,1 w lutym do -1,9). – Występuje wysokie prawdopodobieństwo, że COVID-19 przyczyni się do pogłębienia opóźnień realizowanych inwestycji oraz przesunięcia w czasie nowych inwestycji publicznych i prywatnych, a tym samym do zmiany zapotrzebowania na przewozy kruszyw.
Grupa PKP Cargo odnotowała spadek masy przewozowej w samym I kwartale 2020 r. o ok. 20% r/r., a wstępne dane za kwiecień 2020 r. wskazują na pogłębianie się spadku masy do ponad 25% r/r . Zarząd PKP Cargo przewiduje, że najbliższe miesiące mogą przynieść kontynuację negatywnego trendu.
Porozumienia z uprawnionymi zakładowymi organizacjami związkowymi obniżające wymiar czasu pracy o 10%, jednak nie więcej, niż do pół etatu, z proporcjonalnym obniżeniem wynagrodzenia mają zostać zawarte do 15 maja 2020. Pozwoli to na złożenie wniosku o wypłatę środków z Tarczy Antykryzysowej.
Wystąpienie FZZMK do Przedstawicieli Pracowników w Radzie Nadzorczej PKP CARGO S.A.
Przedstawiciele Pracowników
w Radzie Nadzorczej PKP CARGO S.A
Pan Jerzy Sośnierz,
Pan Tadeusz Stachaczyński
Pan Krzysztof Czarnota
Obserwując skutki rozwoju pandemii widać wyraźnie jej negatywny wpływ na różne obszary gospodarki. Ma to swoje odzwierciedlenie także na rynku pracy. Wiele firm chcąc skorzystać z programów pomocowych stara się zawierać stosowne porozumienia z organizacjami związkowymi, które mają pozwolić na zachowanie istniejących miejsc pracy, w zamian za ograniczenie wynagrodzeń pracowniczych. Z taką też inicjatywą wystąpił Zarząd PKP CARGO S.A.
Jednak z informacji statystycznych dotyczących kolejowych przewozów towarowych jakie prezentuje Główny Urząd Statystyczny czy Urząd Transportu Kolejowego wynika, że sytuacja w naszej firmie w tym zakresie ulega ciągłej poprawie. Budzi to uzasadnione obawy czy aby ewentualny trud wyrzeczeń podjęty przez pracowników nie pójdzie na marne. Może się przecież okazać, że spółka a właściwie poszczególne zakłady nie spełniają warunków do otrzymania dofinansowania do wynagrodzeń z FGŚP wypłacanych przez właściwe Wojewódzkie Urzędy Pracy. Wiele niepokoju wprowadzają pojawiające się od kilku miesięcy informacje o bardzo złej, wręcz dramatycznej sytuacji finansowej spółki. Mówi się o konieczności przeprowadzenia zwolnień kilku tysięcy pracowników, bo inaczej może dojść do sytuacji, w której zabraknie pieniędzy na wynagrodzenia. Nasza organizacja wielokrotnie na spotkaniach z Zarządem zadawała pytania dotyczące tych kwestii. Jednak odpowiedzi płynące ze strony Prezesa jak i poszczególnych członków Zarządu były rozbieżne. Nasuwa się zatem pytanie jaka jest prawda o stanie spółki zarówno w zakresie zatrudnieniowym jak i ekonomiczno – finansowym.
W związku z powyższym zwracam się do Panów jako reprezentantów, których pracownicy delegowali do organu nadzorczego w celu dbania o ich interesy, z uprzejmą prośbą o udzielenie rzetelnej informacji na nurtujące pracowników następujące zagadnienia:
- czy ewentualne środki pomocowe z Tarczy Antykryzysowej będą miały wpływ na utrzymanie płynności finansowej PKP CARGO,
- czy w razie nie uzyskania tych środków Spółka utraci płynność finansową a tym samym zdolność do regulowania zobowiązań także w zakresie wynagrodzeń pracowniczych, w jakim przedziale czasowym może to nastąpić,
- w jakiej wysokości środki finansowe Spółka planuje otrzymać z tytułu dofinansowania wynikającego ze specustawy z dnia 31 marca 2020,
- w jakiej wysokości środki zostaną zaoszczędzone w wyniku obniżenia wynagrodzeń pracowniczych, ile spółka zaoszczędzi na ograniczeniu wydatków operacyjnych i inwestycyjnych oraz jaki jest łączny planowany efekt ekonomiczny tego pakietu,
- czy w Spółce przygotowywany jest program działań optymalizacji zatrudnienia z uwzględnieniem programów przekwalifikowania na stanowiska deficytowe,
- czy w Spółce istnieje nadwyżka zatrudnienia i czy planowane są w roku 2020 i 2021 zwolnienia pracowników, jeśli tak to w jakiej wysokości, i czy spółka widzi możliwość wprowadzenia Programu Dobrowolnych Odejść.
Powyższe pytania są wynikiem konsultacji jakie nasza organizacja przeprowadziła z pracownikami. Wiele pytań było bardzo szczegółowych, dlatego po ich zebraniu dokonaliśmy tzw zbitki, by przedstawić je w wyżej opisanych obszarach. Są tam także zagadnienia, które nasza organizacja wraz z czterema organizacjami ponadzakładowymi zawarła w rozpoczętym 12 marca br. dialogu społecznym, a na które do dnia dzisiejszego Zarząd Spółki nie udzielił odpowiedzi. Ponieważ sytuacja spowodowana niepewnością dotyczącą przyszłości pracowników staje się coraz bardziej napięta wnoszę o pilne potraktowanie sprawy. Jestem przekonany, że opisane wyżej kwestie nie są Panom obce, jesteście przecież pracownikami tej Spółki, a sprawowana funkcja w Radzie Nadzorczej umożliwia Wam przekazanie pracownikom prawdziwej sytuacji w jakiej znajduje się Spółka. Dlatego w imieniu Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych wnoszę jak wyżej.
Z uszanowaniem:
Grzegorz Samek
Przewodniczący FZZMK
Odpowiedź na interpelację nr 4045 Pana Posła Mateusza Bochenka z dnia 10 kwietnia 2020 r. w sprawie sytuacji w PKP CARGO S.A, skierowaną do Prezesa Rady Ministrów.
Szanowna Pani Marszałek,
poniżej udzielam odpowiedzi na interpelację nr 4045 Pana Posła Mateusza Bochenka z dnia 10 kwietnia 2020 r. w sprawie sytuacji w PKP CARGO S.A, skierowaną do Prezesa Rady Ministrów.
Na wstępie pragnę podkreślić, iż kompetencje w zakresie polityki kadrowej oraz decyzje biznesowe dotyczące poszczególnych kontraktów handlowych PKP CARGO S.A mieszczą się w zakresie prowadzenia spraw Spółki, które to prerogatywy, zgodnie z przepisami kodeksu spółek handlowych, wykonuje Zarząd Spółki. Wszelkie zagadnienia z tym związane mogą zawierać elementy tajemnicy przedsiębiorstwa i ich ewentualne ujawnienie zależy wyłącznie od Spółki. W odniesieniu do kwestii poruszanych przez Pana Posła, uprzejmie informuję, że Prezes Rady Ministrów nie wykonuje uprawnień wynikających z praw majątkowych Skarbu Państwa, w zakresie praw z akcji i udziałów w PKP S.A należących do Skarbu Państwa. Uprawnienia te wykonywane są przez Ministra właściwego ds. aktywów państwowych, które jednakże działając jako Walne Zgromadzenie lub akcjonariusz w PKP S.A nie dokonuje i nie kształtuje polityki kadrowej oraz decyzji biznesowych Spółek zależnych, w związku z czym nie dysponuje dokumentacją kadrową oraz szczegółowymi informacjami na temat decyzji podejmowanych przez Zarządy Spółek. Należy przy tym podkreślić, że Spółki nadzorowane przez Ministra właściwego ds. aktywów państwowych, jak również podmioty od nich zależne (w tym PKP CARGO S.A) są zobowiązane do przestrzegania obowiązujących przepisów prawa pracy oraz układów zbiorowych pracy zawieranych z reprezentacjami pracowników. Wszelkie procesy związane z nawiązywaniem stosunku pracy w PKP CARGO S.A muszą być więc realizowane zgodnie z literą prawa przy zachowaniu obowiązujących przepisów.
1.„Skąd aż 50-procentowy spadek akcji spółki?” PKP CARGO S.A. jest największym w Polsce i jednym z najbardziej istotnych w Unii Europejskiej operatorów kolejowych przewozów towarowych, notowanym na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Największym akcjonariuszem Spółki jest PKP S.A., posiadająca 33,01% akcji PKP CARGO; 17,31% akcji Spółki dysponuje Nationale-Nederlanden OFE, 5,22% AVIVA OFE, 44,46% natomiast pozostali akcjonariusze. Poziom kursu akcji odzwierciedla nie tylko oczekiwania i ocenę działalności Spółek, w tym PKP CARGO S.A. przez inwestorów. Wpływ na kurs akcji wywiera także otoczenie makroekonomiczne i ogólny sentyment na rynku kapitałowym. Zgodnie z informacjami przekazanymi do Ministerstwa Aktywów Państwowych przez Zarząd PKP CARGO S.A., na przestrzeni ostatnich pięciu lat na skokowe zmiany kursu akcji Spółki znaczący wpływ wywierał szereg czynników związanych z otoczeniem makroekonomicznym i kształtowaniem się relacji inwestorskich na rynku kapitałowym. Spółka podejmowała działania mające na celu sukcesywną budowę swojej wartości w określonych realiach rynkowych. W 2018 r. Grupa PKP CARGO osiągnęła rekordowy wynik przewozowy oraz finansowy, na co miały wpływ między innymi pozytywne trendy w inwestycjach infrastrukturalnych, zapotrzebowanie na transport kruszyw oraz wynikający z bieżących potrzeb elektrowni wzrost przewozów węgla, a także poprawa efektywności zarządzania samą Grupą. W 2019 r. sektor kolejowego transportu towarowego charakteryzował się z kolei niską koniunkturą (spadek pracy przewozowej o 8,1% r/r), co w konsekwencji spowodowało zmniejszenie zapotrzebowania na przewozy towarów masowych, a także miało swoje odzwierciedlenie w kursie akcji. Poczynione przez elektrownie zapasy w 2018 r. ograniczyły popyt, branża stalowa zaś zmniejszyła produkcję (decyzja ArcellorMittal o zamknięciu pieca w Krakowie). Kondycja rynku branżowego miała również wpływ na wycenę kursu akcji PKP CARGO S.A. Spółka osiągnęła w 2019 r. 4 781,6 mln skonsolidowanych przychodów z tytułu umów z klientami, 36 mln zł zysku netto i 859,9 mln zł wyniku EBITDA. Zgodnie z przyjętą pod koniec 2018 r. Strategią Grupy PKP CARGO, wizją Grupy jest bycie liderem w przewozach kolejowego transportu towarowego, zaś misją – realizowanie kompleksowej usługi logistycznej, a także konsekwentne umacnianie pozycji rynkowej PKP CARGO S.A.
2. „Jaki jest powód ograniczania kontraktów handlowych?” PKP CARGO S.A. bez żadnych ograniczeń realizuje zgłaszane przez klientów zapotrzebowanie na przewozy. W obecnym czasie, kiedy rynek przewozów towarowych koleją utrzymuje tendencję spadkową, szczególnie w obszarze przewozów towarów masowych, pracownicy służb handlowych PKP CARGO S.A intensyfikują działania w celu pozyskania do przewozu dodatkowych wolumenów. PKP CARGO S.A. niezmiennie uczestniczy również w przetargach dotyczących transportu towarów, które organizowane są przez Klientów. Zmniejszenie ilości zleceń jest konsekwencją spadkowej tendencji w zakresie przewozów towarowych i ogólnej dekoniunktury na rynkach przewozów węgla, kruszyw i rud żelaza. Spadek przewozów przekłada się bezpośrednio na zmniejszone zapotrzebowanie na wagony i lokomotywy niezbędne do ich obsługi.
3. „Dlaczego młodym pracownikom, którym kończy się umowa na czas określony, nie jest ona przedłużana?” Decyzje o kontynuacji lub zakończeniu współpracy z pracownikami po okresie trwania umowy zawieranej na czas określony podejmowane są w każdym przypadku indywidualnie. PKP CARGO S.A podejmując taką decyzję dokonuje zarówno oceny wyników pracy i umiejętności danego pracownika, jak również uwzględnia potrzeby i możliwości Spółki. Decyzje zatrudnieniowe muszą zatem uwzględniać wiele aspektów, jak również wpływać na zwiększenie efektywności Spółki. Monitorowany jest stan zatrudnienia i podejmowane działania zmierzające do optymalizacji tego procesu. Należy mieć na uwadze, że PKP CARGO S.A dba o zatrudnianie młodej kadry a zapewnienie i utrzymanie odpowiedniego poziomu zatrudnienia jest jednym z najważniejszych celów Spółki. Proces zatrudniania jest bowiem elementem zarządzania operatywnego i strategicznego w przedsiębiorstwie i służy do realizacji określonych krótko oraz długoterminowych celów kadrowych.
4. „Jaka wizję związaną z przyszłością spółki ma Zarząd PKP Cargo S.A oraz Pan Minister?” PKP CARGO S.A podejmuje szereg działań mających na celu podniesienie efektywności biznesowej Grupy PKP CARGO. Zgodnie z przyjętą pod koniec 2018 r. Strategią Grupy PKP CARGO, wizją Grupy jest zostanie liderem w przewozach kolejowych dzięki uzyskaniu znaczącej pozycji w obszarze Trójmorza i na europejskim odcinku Nowego Jedwabnego Szlaku, a misją Spółki jest realizowanie kompleksowej usługi logistycznej, co konsekwentnie wprowadzane jest w życie, umacniając pozycję rynkową PKP CARGO S.A. Zatem, jednym z priorytetów Spółki, jest przekształcanie PKP CARGO S.A z przewoźnika kolejowego w operatora logistycznego, przy jednocześnie podejmowanych staraniach o poprawę koniunktury w przewozach masowych (co m.in. będzie możliwe po niedługo planowanym zakończeniu inwestycji infrastrukturalnych dofinansowanych z budżetu UE). W związku z powyższym, poprzedni rok stał pod znakiem transformacji między innymi poprzez zwiększanie zasobów przewozowych w segmencie przewozów intermodalnych. Rozpoczęty został również proces integracji wszystkich terminali należących do Grupy PKP CARGO w celu utworzenia jednego efektywnego podmiotu zwiększającego przewagę konkurencyjną Spółki w segmencie przewozów intermodalnych. Zatem, powstanie Spółki PKP CARGO TERMINALE jest częścią łańcucha wartości w obszarze operatora logistycznego, a jego pełna integracja ma się zakończyć do końca bieżącego roku. W ten proces wpisuje się także rozpoczęcie prac nad wspólnym projektem z PKP S.A.: budowy terminala w Zduńskiej Woli-Karsznicach, który ma się stać centralną platformą przeładunkową w Polsce. W ocenie Spółki powstanie nowych możliwości biznesowych spowoduje sytuacja w której Polska stanie się nie tylko krajem tranzytowym, ale i miejscem obsługi ładunków, jakie docierają do kraju drogą morską lub lądową z Azji oraz innych kontynentów i państw. Dodatkowo, nadmienić warto także o trwającej współpracy PKP CARGO S.A. z podmiotami zagranicznymi: LG CARGO (spółka zależna Kolei Litewskich – Lietuvos Geležinkeliai) w sprawie połączenia intermodalnego między Polską a Litwą czy też z Clip Group i Duisport Agency w sprawie uruchomienia regularnego połączenia kolejowego z Poznania do Duisburga służącego do przewozu naczep samochodowych. Zatem, wizją i celem PKP CARGO S.A jest uczynienie ze Spółki krajowego operatora logistycznego integrującego i koordynującego system logistyczny w Polsce. Ten proces będzie rozłożony w dłuższej perspektywie czasowej, ale fundamenty Zarząd Spółki buduje już teraz będąc przekonany, iż wdrożenie rozwiązań, które zostały przyjęte w „Strategii Grupy PKP CARGO na lata 2019-2023 r.” jest korzystne dla rozwoju Grupy PKP CARGO, jak i krajowego sektora przewozów kolejowych.
Z poważaniem
Z upoważnienia Ministra Aktywów Państwowych
Janusz Kowalski
sekretarz stanu
dokument podpisany elektronicznie 474378.1322238.1083100
Do wiadomości: 1. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów
Interpelacja
Interpelacja nr 4045
do prezesa Rady Ministrów
w sprawie PKP Cargo SA
Zgłaszający: Mateusz Bochenek
Data wpływu: 04-04-2020
Szanowny Panie Premierze!
Na podstawie art. 192 Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398, z 2003 r. Nr 23, poz. 337, z 2004 r. Nr 12, poz. 182, z 2005 r. Nr 16, poz. 263, Nr 42, poz. 556, Nr 66, poz. 912, Nr 76, poz. 1062, z 2006 r. Nr 15, poz. 194 oraz z 2007 r. Nr 23, poz. 253) kieruję na ręce Pana Premiera interpelację z prośbą o dogłębną analizę przedstawionego poniżej stanu faktycznego i prawnego oraz przedstawienie ekspertyzy prawnej dotyczącej tej problematyki.
W związku z niepokojącymi informacjami, jakie docierają do mnie od pracowników PKP Cargo, proszę o ustosunkowanie się do przygotowanych przeze mnie pytań. Obecnie, zgodnie z decyzją Zarządu PKP Cargo SA, nie są przedłużane umowy o pracę z pracownikami zatrudnionymi na czas określony, głównie młodymi ludźmi, stanowiącymi przyszłość spółki. Ich odpływ do zewnętrznych pracodawców będzie działał na szkodę PKP Cargo. Spółki podległe, zgodnie z uzyskanymi przeze mnie informacjami, pozbawiane są kompetencji finansowych oraz kontraktów handlowych. Ilość zleceń drastycznie spada, zaś sami pracownicy obawiają się o swoją pracę.
W związku z powyższym zwracam się do Pana Premiera z następującymi pytaniami:
1. Skąd aż 50-procentowy spadek akcji spółki?
2. Jaki jest powód ograniczania kontraktów handlowych?
3. Dlaczego młodym pracownikom, którym kończy się umowa na czas określony, nie jest ona przedłużana?
4. Jaką wizję związaną z przyszłością spółki ma Zarząd PKP Cargo SA oraz Pan Premier?
Z poważaniem
Mateusz Bochenek
Poseł na Sejm RP
Sprawozdanie z telekonferencji, która została przeprowadzona w dniu 16 kwietnia 2020 roku z udziałem Zarządu PKP CARGO S.A. i przedstawicieli związków zawodowych.
Sprawozdanie
z telekonferencji, która została przeprowadzona w dniu 16 kwietnia 2020 roku z udziałem Zarządu PKP CARGO S.A. i przedstawicieli związków zawodowych.
Federację Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych reprezentował Przewodniczący Grzegorz Samek.
Ponadzakładowe organizacje związkowe działające w PKP CARGO S.A. skrytykowały plany Zarządu PKP CARGO S.A. dotyczące nieświadczenia pracy.
Zarząd zadeklarował wstrzymanie decyzji o nieświadczeniu pracy do czasu rozstrzygnięć związanych z tarczą antykryzysową.
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych nie zgadza się aby pandemia koronawirusa była pokazana jako przyczyna złej kondycji w jakiej od dłuższego czasu znajduje się spółka PKP CARGO. Oczekujemy że ciężar proponowanych przez Zarząd oszczędności będą dźwigać w jednakowym stopniu wszyscy pracownicy spółki bez względu na zajmowane stanowiska. Zaproponowano, aby były realizowane zaległe i bieżące urlopy wypoczynkowe we wszystkich grupach zawodowych. Przewodniczący FZZMK wskazał na konieczność ograniczenia wszystkich kosztów nie tylko pracowniczych, a dalsze funkcjonowanie spółki odbywało się poprzez wystąpienie Zarządu PKP CARGO S.A. do Premiera i Ministra Infrastruktury o obniżenie cen energii elektrycznej, dostępu do infrastruktury , obniżenie czynszów dzierżawy obiektów, obniżenie cen paliw i podatków. Grzegorz Samek zaapelował by nie rozwiązywać umów o pracę z pracownikami zatrudnionymi w spółce na czas określony, a tych pracowników którym już umowy wygasły przyjąć z powrotem do pracy w spółce ze względu na poniesione koszty ich wyszkolenia. Spółka rozpocznie rozmowy z pracownikami, którzy nabyli uprawnienia emerytalne, aby skorzystali z tego prawa. Przewodniczący FZZMK zaproponował także, aby z pracownikami którzy nabyli już prawo do emerytury w czasie przeprowadzanych rozmów były zaoferowane korzystne warunki odejścia. Tak jak pozostałe związki zawodowe, FZZMK deklaruje że w przypadku podjęcia przez pracodawców procedury rozwiązania umowy o pracę wobec pracowników posiadających uprawnienia emerytalne nie będzie stosowana ochrona związkowa. Zarząd PKP CARGO S.A. zadeklarował pilne podjęcie kroków aby wykorzystać ustawę antykryzysową w celu ochrony miejsc pracy. Pozyskanie środków z tzw. tarczy antykryzysowej związane będzie z czasowym obniżeniem wynagrodzenia solidarnie wszystkim pracownikom PKP CARGO S.A. o 20%.
Przewodniczący FZZMK zgłosił wniosek o sprzędzenie i przesłanie przez spółkę notatki z telekonferencji.
Do dnia dzisiejszego tj. 20.04.2020 notatka nie została przekazana przez PKP CARGO S.A.
A.K.