Interpelacja nr 29088 Posła Mateusza Bochenka ws. sytuacji w PKP CARGO S.A.
W związku z nieudzieleniem pełnej odpowiedzi na pytania kierowane do p.o. Prezesa PKP CARGO S.A. w wystąpieniu FZZMK nr 8/11/2021 z 8 listopada 2021 roku, oraz nieprzekazania nam pisemnych odpowiedzi o co wnioskowaliśmy w w/w piśmie w trosce o nasze miejsca pracy zwróciliśmy się z prośbą do Posła na Sejm RP Pana Mateusza Bochenka o podjęcie działań w sprawie sytuacji w PKP CARGO S.A. .
W dniu 7 grudnia 2021 na stronie Sejmu https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/interpelacja.xsp?documentId=2A85A227CDB9D065C12587A5004FA141 pojawiła się Interpelacja nr 29088 do ministra aktywów państwowych w sprawie sytuacji w spółce PKP Cargo S.A. zgłoszona przez Posła Mateusza Bochenka.
Interpelacja nr 29088
do ministra aktywów państwowych
w sprawie sytuacji w spółce PKP Cargo SA
Zgłaszający: Mateusz Bochenek
Data wpływu: 07-12-2021
Szanowny Panie Ministrze,
według informacji Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych, wielokrotnie informowała ona zarówno organy państwa, jak i Radę Nadzorczą spółki PKP Cargo S.A. o dramatycznej sytuacji w spółce, wskazując na nieudolność w procesie zarządzania. Zdaniem pracowników proces ten się pogłębia. Mija kolejny tydzień od momentu odwołania członków Zarządu PKP Cargo SA, a obecne władze spółki nie przedstawiły pracownikom żadnej informacji o jej obecnym stanie ekonomicznym, planowanych działaniach związanych ze strukturą i zatrudnieniem ani przewidywanych zmianach w tym zakresie. Największym akcjonariuszem spółki jest PKP SA, posiadająca 33,01% akcji PKP Cargo.
W związku z powyższym proszę o odpowiedź na następujące pytania:
Jakie były przyczyny odwołania prezesa oraz członków Zarządu PKP Cargo SA?
Jaki wpływ na sytuację rynkową spółki ma decyzja o sprzedaży 441 lokomotyw, w tym 234 lokomotyw bez konieczności ich złomowania, w chwili gdy brak jest lokomotyw do normalnej działalności?
Jaki jest obecny stan finansowy spółki? Czy płynność finansowa jest utrzymywana dzięki kredytom obrotowym, zaciąganym nawet na potrzeby zachowania regularności wypłat wynagrodzeń dla pracowników?
Czy w spółce występuje nadwyżka zatrudnienia? Jeżeli tak, to w jakich jednostkach organizacyjnych, na jakich stanowiskach i w jakiej liczbie?
Czy w spółce planowane są zmiany organizacyjne polegające na zmniejszeniu liczby zakładów?
Czy spółka zamierza kontynuować udostępnianie taboru kolejowego i przewozów do spółki zależnej Cargo Service, co zdaniem FZZMK jest sprzeczne z budowaniem silnej pozycji na rynku przewozów towarowych i szkodzi pracownikom spółki poprzez obejście zasad zatrudniania i wynagradzania opisanych w ZUZP PKP Cargo SA?
Jakie wymierne efekty dla spółki przyniosły zmiany wprowadzone z dniem 1 sierpnia 2021 roku, polegające na centralizacji funkcji sprzedażowych na poziomie centrali spółki, i z jakich powodów spółka po zaledwie czterech miesiącach postanowiła wycofać się z tych zmian?
W jakiej perspektywie czasowej zakupiona przez spółkę PKP Cargo SA od Forespo Poland SA była fabryka wagonów w Gniewczynie rozpocznie swoją działalność? Czy jest możliwe, zgodnie z zapowiedziami poprzedniego zarządu, uruchomienie produkcji na przełomie 2022/2023 r.?
Z poważaniem
Mateusz Bochenek
Poseł na Sejm RP
Domagamy się informacji o stanie spółki
Pan Władysław Szczepkowski
p.o. Prezesa Zarządu
PKP CARGO S.A.
W związku z planowanym na dzień 15 listopada 2021 roku spotkania stron ZUZP dla Pracowników Zatrudnionych przez Zakłady PKP CARGO S.A. Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych zwraca się w trybie § 11.pkt 1 Porozumienia w sprawie wzajemnych zobowiązań stron ZUZP z dnia 14 lutego 2005 roku o przygotowanie na ten dzień informacji (również w formie pisemnej) dotyczącej poniższych zagadnień.
Nasza organizacja wielokrotnie informowała zarówno organy Państwa jak i Spółki PKP CARGO S.A. o dramatycznej sytuacji w Spółce wskazując na nieudolność w procesie zarządzania. Niestety naszym zdaniem proces ten się pogłębia. Mija kolejny tydzień od momentu odwołania członków Zarządu PKP CARGO S.A., a obecne władze Spółki nie przedstawiły pracownikom żadnej informacji o jej obecnym stanie ekonomicznym, planowanych działaniach związanych ze strukturą i zatrudnieniem oraz przewidywanych zmian w tym zakresie. Zatem w dbałości o interesy pracowników Spółki PKP Cargo S.A. FZZMK wnosi o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania;
a) Jakie były przyczyny odwołania Prezesa oraz członków Zarządu
PKP CARGO S.A. ?
b) Jakie wpływ na sytuację rynkową Spółki ma decyzja o sprzedaży 441 lokomotyw w tym 234 lokomotyw bez konieczności ich złomowania ?
c) Jak w strukturze organizacyjnej PKP CARGO S.A. zostanie umiejscowiona zakupiona od Forespo Poland S.A. „Fabryka Wagonów" w Gniewczynie ?
d) Jaki jest obecny stan finansowy PKP CARGO S.A. , czy płynność finansowa jest utrzymywana dzięki kredytom obrotowym, zaciąganym nawet na potrzeby zachowania regularności wypłat wynagrodzeń ?
e) Czy w Spółce występuje nadwyżka zatrudnienia? Jeżeli tak, to w jakich jednostkach organizacyjnych, na jakich stanowiskach i w jakiej ilości ?
f) Czy w Spółce planowane są zmiany organizacyjne m.in. polegające na zmniejszeniu liczby zakładów ?
g) Czy Spółka zamierza kontynuować udostępnianie taboru kolejowego i przewozów do Spółki zależnej CARGO SERVICE co zdaniem FZZMK jest sprzeczne z budowaniem silnej pozycji na rynku przewozów towarowych i szkodzi pracownikom Spółki poprzez obejście zasad zatrudniania i wynagradzania opisanych w ZUZP PKP CARGO S.A. ?
Grzegorz Samek
Przewodniczący FZZMK
Do wiadomości:
Pan Zenon Kozendra – Przedstawiciel Pracowników w Zarządzie PKP CARGO S.A.
Sprawa ekwiwalentu pieniężnego za deputat węglowy dla byłych pracowników kolejowych
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych w związku z licznymi przypadkami dotyczącymi odmawiania przez niektóre oddziały ZUS-u przyznawania świadczenia, konsekwentnie dąży do wydania przez ZUS jednolitej interpretacji dotyczącej deputatu węglowego w formie ekwiwalentu pieniężnego dla byłych pracowników kolejowych pobierających emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy.
W sprawę zaangażował się Pan Bogdan Grzybowski - członek Rady Nadzorczej ZUS, który wystąpił w tym temacie do Pani Doroty Bieniasz - Prezes ZUS.
Szanowna Pani Prezes
Dorota Bieniasz
Na podstawie art. 74, ust.1 ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe", byłemu pracownikowi kolejowemu pobierającemu emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy, przyznaną na podstawie przepisów o zaopatrzeniu emerytalnym pracowników kolejowych i ich rodzin lub przepisów ustawy z dnia 12 czerwca 1975 r. o świadczeniach z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych albo przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, a także członkom rodziny tego pracownika pobierającym po nim rentę rodzinną przyznaną na podstawie wymienionych przepisów, przysługuje prawo do deputatu węglowego w ilości 1800 kg węgla kamiennego rocznie, w formie ekwiwalentu pieniężnego.
Przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych sygnalizuje, że w sytuacji, kiedy pracownik zatrudniony na kolei wynagradzany jest w sposób mnożnikowy, czyli taki w którym ekwiwalent za deputat węglowy został wliczony do podstawy wynagrodzenia i nie występuje jako oddzielny składnik, a pracodawca informuje o tym ZUS to wtedy zaczynają się, co prawda nie we wszystkich oddziałach problemy z przyznaniem tego świadczenia. Niektóre oddziały ZUS interpretują powyższą sytuację, jako brak podstawy do przyznania ubezpieczonemu prawa do wypłaty tego świadczenia. Jednak Sąd Pracy i Ubezpieczeń Społecznych zmienia tę decyzję ZUS i przyznaje ubezpieczonemu prawo do deputatu węglowego.
W związku z powyższym, Przewodniczący FZZMK sugeruje, aby ZUS wydał jednolitą interpretację w tych sprawach dla wszystkich oddziałów ZUS.
Czy Pani Prezes uznaje, że potrzebna jest taka interpretacja i zalecenie w tej sprawie.
W załączeniu jeden z wyroków sądowych
Bogdan Grzybowski – członek RN ZUS
FZZMK ZŁOŻYŁA DO PIP "WNIOSEK O WSZCZĘCIE I PRZEPROWADZENIE KONTROLI PRZESTRZEGANIA PRZEPISÓW PRAWA PRACY DOTYCZĄCYCH WYNAGRODZENIA ZA PRACĘ" w PKP CARGO S.A.
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych złożyła do Państwowej Inspekcji Pracy wniosek o wszczęcie i przeprowadzenie kontroli w przedmiocie wdrożenia i przestrzegania Protokołu dodatkowego nr 12 do Układu, zawartego w dniu 16 czerwca 2021 r., w szczególności w zakresie zmienionej "Tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego", stanowiącej załącznik nr 2 do Układu, we wszystkich Zakładach Spółki PKP CARGO S.A.
FZZMK wnosi, by w razie stwierdzenia naruszenia przepisów prawa pracy, o nakazanie Pracodawcom wypłaty należnego wynagrodzenia za pracę, wynikającego ze zmienionej "Tabeli miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego".
Ankieta dla Pracowników PKP CARGO S.A. dotycząca podwyżki wynagrodzenia
Ankieta dla Pracowników PKP CARGO S.A. dotycząca podwyżki wynagrodzenia
Szanowni Państwo, Koleżanki i Koledzy Pracownicy PKP CARGO S.A.
Zbliża się termin spotkania na którym strony ZUZP w PKP CARGO S.A. podejmą rozmowy dotyczące podwyżki wynagrodzeń. Datę spotkania wyznaczono na dzień 30 sierpnia 2021 roku. Wszyscy odczuwamy jak bardzo pogorszyła się nasza sytuacja finansowa, można powiedzieć, że pogarsza się coraz bardziej z każdym dniem. Jest to wynikiem rekordowej inflacji i galopady cen z jednej strony z drugiej zaś trudnej sytuacji spółki. Żaden z tych czynników nie jest spowodowany winą pracowników. Na pierwszą przyczynę opuśćmy kurtynę milczenia z uwagi na jej polityczny charakter. Każdy z nas ma zapewne swój pogląd na sposób rządzenia krajem przez obecną ekipę. Jeżeli chodzi o drugą to w sposób dla nas oczywisty jest ona wynikiem katastrofalnego wręcz sposobu zarządzania spółką przez obecny zarząd. O niespotykanej w giełdowej historii PKP CARGO S.A. nieudolności w procesie zarządzania FZZMK informowała zarówno Radę Nadzorczą Spółki jak i Premiera RP . Rezultat tych interwencji jest żaden. Zarząd trwa bo „trwa mać" a efekty tego trwania odczuwa większość pracowników. Na domiar złego zarząd próbuje przerzucić odpowiedzialność za sytuację w spółce na pracowników. Używa się argumentów że jesteśmy zbyt mało elastyczni, albo że układ zbiorowy pracy zbyt pro pracowniczy, lub że efektywność pracowników byle jaka.
Prawda jest taka, że pracownik wykonuje pracę w taki sposób jak mu ją zorganizuje pracodawca, a najlepsze wyniki spółka osiągała przy obecnych zapisach układu. Nie jest też tak, że ZUZP nie wymaga zmian. FZZMK zgłaszała i nadal podtrzymuje zgłoszone propozycje dotyczące podwyższenia nagrody jubileuszowej i odprawy emerytalnej, a przede wszystkim zmian w postanowieniach układu dotyczących przebudowy systemu wynagrodzeń traktując ten element materii układowej jako fundament do zbudowania spójnego projektu. Wyżej wymienione okoliczności nie pozostają zatem bez wpływu na zbliżające się rozmowy dotyczące podwyżek wynagrodzeń.
Już w marcu bieżącego roku wystąpiliśmy do wszystkich organizacji związkowych będącymi stroną ZUZP z inicjatywą spotkania w celu podjęcia wspólnych działań dotyczących wykonania przez zarząd spółki zobowiązania wynikającego z zapisów Paktu Gwarancji Pracowniczych dotyczącego corocznego wzrostu wynagrodzeń, który został złamany przez Zarząd PKP CARGO S.A. w roku 2020.
Niestety z ubolewaniem stwierdzamy, że nie wszystkie organizacje podjęły naszą inicjatywę. Biorąc pod uwagę radykalne zubożenie naszych budżetów domowych spowodowanych powyższymi przyczynami, Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych uważa za konieczne przeprowadzenie tzw. twardych negocjacji płacowych.
Z tych też powodów zwracamy się do państwa z apelem i zarazem prośbą o udzielenie odpowiedzi na poniższe pytania. Państwa odpowiedzi pozwolą na sprecyzowanie zakresu żądań będą także bardzo pomocne w prowadzeniu negocjacji z Zarządem Spółki. W celu udzielenia odpowiedzi należy wziąć udział w ankiecie zawierającej trzy proste pytania . Aby wziąć udział w ankiecie należy kliknąć w ten link:
www.profitest.pl/s/42547/4JSl1vLg
lub skopiować go do przeglądarki internetowej. Ankieta jest oczywiście anonimowa i ma charakter sondażowy. Do udziału zapraszamy wyłącznie pracowników PKP CARGO S.A. (wszystkich bez względu na przynależność związkową). Prosimy też o udostępnianie, aby było nas jak najwięcej.
Pytania:
1. Czy zgodzisz się na jednorazową gratyfikację jako rekompensatę za brak systemowej podwyżki w roku 2020.
2. Czy jesteś za jednorazową gratyfikacją za brak podwyżki systemowej w roku 2021 i przeniesieniem negocjacji płacowych na rok 2022 z jednoczesnym ustaleniem daty jej wdrożenia i początkowej kwoty wyjściowej na poziomie 300 zł. do wynagrodzenia zasadniczego.
3. Czy jesteś za przeprowadzeniem akcji protestacyjnych w razie braku realizacji żądań płacowych .
PKP Cargo publikuje wstępne wyniki finansowe za pierwszą połowę 2021
PKP CARGO S.A. ogłosił szacunkowe wyniki za pierwsze półrocze 2021 r.
Z informacji opublikowanej przez zarząd spółki wynika, że przychody wynikające z umów z klientami osiągnęły 2 miliardy i 46 milionów złotych. Wynik EBITDA jest na plusie i wynosi 226,8 mln zł, natomiast EBIT określono na stracie z kwotą -128,3 mln zł. Wynik netto spółki z pierwszą połowę roku również jest na minusie i wynosi -130,0 mln zł. Masa przewiezionych przez PKP Cargo towarów to 48,6 mln ton.
Zaprezentowane wyniki finansowe stanowią wstępne szacunki uzyskane w trakcie przygotowywania skonsolidowanego sprawozdania finansowego za I półrocze 2021 roku i mogą one ulec zmianie.
Płaca minimalna w górę. Propozycja rządu
Płaca minimalna wzrośnie od nowego roku o 200 złotych. Taką propozycję przyjął rząd. Teraz skieruje ją do konsultacji z pracodawcami i związkowcami.
Zgodnie z propozycją rządu od nowego roku płaca minimalna wzrośnie z obecnego poziomie 2800 złotych do 3000 złotych brutto.
W górę pójdzie także minimalna dopuszczalna stawka godzinowa - z poziomu 18,30 zł do 19,60 zł. Podwyżka jest dokładnie taka, za jaką opowiadały się organizacje zrzeszające przedsiębiorców.
Związki zawodowe postulują zwiększenie tego o dodatkowe 500 złotych. Teraz rząd czekają negocjacje ze stroną społeczną. W ich wyniku możliwa jest ewentualna dalsza podwyżka, ale raczej nie będzie ona znacząca. Negocjacje powinny zakończyć się w ciągu 30 dni.
Dzień wolny za szczepienie w Zakładowym Układzie Zbiorowym Pracy w PKP CARGO S.A. ?
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych, Federacja Związków Zawodowych Kolejarzy, Związek Zawodowy Maszynistów w Polsce, zgodnie z art. 2419 § 1 Kodeksu pracy wystąpiły do Sygnatariuszy ZUZP z inicjatywą zawarcia Protokołu dodatkowego do Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zatrudnionych przez Zakłady PKP CARGO Spółka Akcyjna.
Poniżej publikujemy wspólne wystąpienie w tej sprawie.
Wystąpienie FZZMK ws. zasad postępowania maszynisty obsługującego lokomotywę podczas wykonywania uproszczonej próby hamulca przy innym pociągu
W ocenie FZZMK zasady w których brak jest odniesień do odpowiedniej normy zawartej w stosownej instrukcji czy przepisie powodują chaos organizacyjny, mogą także stwarzać realne zagrożenia bezpieczeństwa ...