DEMENTI : 13 kwietnia 2022 w spółce PKP CARGO S.A. nie zostało zawarte żadne porozumienie kończące wszczęty spór zbiorowy dotyczący podwyżek wynagrodzeń
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych, informuje, że w dniu 13 kwietnia 2022 w spółce PKP CARGO S.A. nie zostało zawarte żadne porozumienie kończące wszczęty spór zbiorowy dotyczący podwyżek wynagrodzeń.
Mimo wcześniejszych ustaleń i podjętych uchwał Międzyzwiązkowego Komitetu Protestacyjno Strajkowego wczoraj (13.04.22) po 32 godzinach pozostawania przedstawicieli związków zawodowych w siedzibie PKP CARGO S.A. o godzinie 21:15 na salę przyszedł Członek Zarządu - Przedstawiciel Pracowników w Zarządzie PKP CARGO S.A., który odczytał przygotowany wcześniej protokół ustaleń ze spotkania w ramach prowadzonego sporu zbiorowego w sprawie podwyżki wynagrodzeń. Z treści przedstawionego protokołu wynikało, że związki zawodowe zawieszają podjętą wcześniej wspólnie przez 11 związków zawodowych będących stroną sporu zbiorowego uchwałę MKPS z dnia 12 kwietnia 2022 dotyczącą wykonywania pracy zgodnie z harmonogramem i nie podejmowania pracy w godzinach nadliczbowych. Wydłużono także przerwę w rokowaniach o podwyżkę dla załogi, a kolejne rozmowy mają rozpocząć się dopiero 27 kwietnia 2022 czyli przed „weekendem majowym" a nie jak pierwotnie ustalił zarząd 20 kwietnia 2022. Nie były to rokowania, a jedynie jednostronna prezentacja Zenona Kozendry podpisanego wcześniej protokołu ze spotkania, na którym znajdowały się podpisy: Jan MAJDER - NSZZ Solidarność Leszek MIĘTEK Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce i Marian KOGUT - Federacja Związków Zawodowych Kolejarzy. Treść dokumentu została również przyjęta przez Ryszarda WRZASZCZ - Solidarność 80. Poza wyżej wymienionymi w siedzibie spółki do końca obecni byli przedstawiciele Federacji Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych oraz Związku Zawodowego Pracowników Warsztatowych. Pozostali związkowcy opuścili siedzibę wcześniej i nie zostali zapoznani z treścią protokołu.
Powołany przez Radę Nadzorczą w dniu 13 kwietnia 2022 nowy Prezes PKP CARGO S.A. Dariusz Seliga nie spotkał się z organizacjami związkowymi, które oczekiwały na niego w siedzibie Spółki przez 32 godziny, a jedynie złożył podpis w gabinecie.
Jako przedstawiciele członków związków zawodowych zrzeszonych w FZZMK zobowiązani przez pracowników, którzy w trakcie referendum strajkowego (udział wzięło ponad 70% pracowników spółki) w ponad 90 % opowiedzieli się za przeprowadzeniem akcji strajkowej w przypadku braku wdrożenia podwyżki wynagrodzenia z ogromnym zdziwieniem i oburzeniem przyjęliśmy postawę liderów trzech central związkowych dogadaną w zaciszu gabinetu. Proponowane ustalenia są sprzeczne ze wspólnym stanowiskiem związków zawodowych, gdyż zaakceptowany przez nich protokół nie zawiera żadnej propozycji zmierzającej do zawarcia porozumienia i w dalszym ciągu nie daje żadnych gwarancji postępu w negocjacjach. W związku z powyższym Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych związana wynikiem referendum strajkowego postanowiła nie podpisywać protokołu ze spotkania, który nie zawiera rozwiązania kwestii będących istotą przedmiotu sporu zbiorowego dotyczącego podwyżki wynagrodzenia.
Ocenę opisanych zdarzeń zaistniałej sytuacji pozostawiamy Pracownikom.
Poniżej wspomniany protokół.
PKP CARGO S.A. związkowcy zostali w siedzibie spółki
Po trwających od godziny 14:00 rokowaniach w sporze zbiorowym o podwyżkę wynagrodzenia, wobec braku zgody zarządu PKP CARGO S.A na zawarcie porozumienia, a także niechęcią spisania protokołu rozbieżności, który umożliwiłby przejście do kolejnego etapu sporu zbiorowego zdeterminowani przedstawiciele związków zawodowych obecni na spotkaniu postanowili pozostać w siedzibie spółki.
Apelujemy do pracowników o wsparcie działań i stosowanie się do przesłanych uchwał MKPS.
Dlaczego mają tak dobrze, skoro jest tak źle? PKP CARGO S.A. opublikowało oficjalny raport na temat wyników Grupy PKP CARGO osiągniętych w 2021 roku.
30 marca 2022 PKP CARGO S.A. opublikowało długo zapowiadany oficjalny raport na temat wyników Grupy PKP CARGO osiągniętych w 2021 roku.
Z raportu wynika, że przychody Grupy PKP CARGO wyniosły w poprzednim roku 4 mld 226,5 mln zł - to wzrost o 5% w porównaniu do 2020 roku, gdy przychody sięgnęły kwoty 4,08 mld zł. EBIDTA w 2021 roku wyniosła 513,2 mln zł. Natomiast wynik EBIT był ujemny w wysokości 208,8 mln zł. Jednocześnie przychody jednostkowe spadły o 3,3% rok do roku, ale koszty jednostkowe obniżyły się bardziej, bo o 5,2%.
Dlaczego mają tak dobrze, skoro jest tak źle? Pytają zdumieni pracownicy po zapoznaniu się z kosztami wynagrodzeń członków zarządu, które niejednokrotnie sięgają blisko miliona złotych rocznie na jednego członka zarządu.
"Galopująca dwucyfrowa inflacja, wszystko drożeje na potęgę, podwyżek wynagrodzenia nie było od trzech lat, mnie naczelnik proponuje 50 złotych premii za wykonywanie tzw. łączonych czynności, a oni (członkowie zarządu) otrzymali premię po 344 tysiące, za co pytam? Za ponad 200 milionów straty w 2021 roku. To oburzające? Mówi Pan Stanisław z Rybnika zatrudniony na stanowisku starszego ustawiacza.
Rzeczywiście zarobki zarządu mogą szokować, szczególnie w kontekście prowadzonego przez związki zawodowe sporu zbiorowego o podwyżkę wynagrodzenia, gdzie kluczowym argumentem przeciwko wzrostowi płac podnoszonym przez zarząd jest "trudna sytuacja finansowa spółki".
23 marca 2022 roku w ramach sporu zbiorowego w PKP CARGO nie doszło do zawarcia porozumienia na linii Związki Zawodowe – PKP CARGO. Związkowcy domagają się podwyżek płac dla pracowników przewoźnika. Według postulatu związkowców podwyżka miałaby zostać wprowadzona od 1 kwietnia. Jednak podczas rozmów nie doszło do zawarcia porozumienia, czego konsekwencją było zawiązanie Międzyzwiązkowego Komitetu Referendalno-Strajkowego w PKP CARGO, w ramach którego przeprowadzone zostanie referendum we wszystkich zakładach Spółki.
Referendum zostanie przeprowadzone w terminie 28 marca – 8 kwietnia 2022 roku. W czasie referendum pracownicy odpowiedzą na pytanie:
Czy jesteś za przeprowadzeniem strajku w PKP CARGO S.A. w przypadku niespełnienia przez Zarząd PKP CARGO S.A. następujących żądań zgłoszonych w sporze zbiorowym wszczętym pismem z dnia 01.03.2022r. :
Wdrożenia z dniem 1 kwietnia 2022 r podwyżki wynagrodzeń w wynagrodzeniu zasadniczym
w wysokości 600 zł dla pracowników wynagradzanych wg ZUZP oraz proporcjonalnej podwyżki dla pracowników wynagradzanych wg wskaźnika. Podwyżki wynagrodzeń powinny objąć wszystkich pracowników Spółki wg stanu zatrudnienia na dzień 1 kwietnia 2022 r.
Przypomnijmy, że związki zawodowe domagają się podwyżki w wysokości 600 zł dla pracowników wynagradzanych wg ZUZP oraz proporcjonalnej podwyżki dla pracowników wynagradzanych wg wskaźnika. Podwyżki powinny objąć wszystkich pracowników według stanu zatrudniania na dzień 1 kwietnia 2022 r.
W skład Międzyzwiązkowego Komitetu Referendalno-Strajkowego wchodzą:
Federacja Związków Zawodowych Kolejarzy
Sekcja Zawodowa NSZZ „Solidarność" PKP CARGO S.A.
Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych
Międzyzakładowy Związek Zawodowy Rewidentów Taboru
Związek Zawodowy Pracowników Warsztatowych
Krajowy Sekretariat Kolejarzy NSZZ „Solidarność 80"
Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP
Związek Zawodowy Dyspozytorów PKP
Związek Zawodowy Administracji PKP
Związek Zawodowy Kolejarzy w Przemyślu
Międzyzakładowa Organizacja Związkowa Związku Zawodowego „Kontra"
Oficjalny raport na temat wyników Grupy PKP CARGO osiągniętych w 2021 roku znajduje się tutaj, na szczególną uwagę zasługuje strona nr 101
Widmo strajku załogi PKP CARGO S.A.
23 marca 2022 roku w ramach rokowań w sporze zbiorowym prowadzonym w sprawie wdrożenia podwyżki wynagrodzenia dla pracowników PKP CARGO S.A. nie doszło do zawarcia porozumienia. Wobec braku jakiejkolwiek propozycji Zarządu zmierzającej do rozwiązania sporu zbiorowego związki zawodowe biorące udział w sporze reprezentujące pracowników postanowiły zawiązać Międzyzwiązkowy Komitet Referendalno-Strajkowy w PKP CARGO S.A. i w dniach 28.03 – 08.04. 2022 r. przeprowadzić referendum strajkowe.
Co z ubezpieczenimi grupowymi pracowników PKP CARGO S.A.?
W związku z powziętą wiedzą o przekazaniu obsługi grupowego ubezpieczenia na życie pośrednikowi ubezpieczeniowemu Xilium Sp. z o.o. oraz docierającymi sygnałami o niedostatecznym rozpowszechnianiu w Zakładach Spółki informacji dotyczących aktualnych ubezpieczeń, zwracamy się z prośbą o udzielenie informacji jaki był cel przekazania tego rodzaju zadań zewnętrznemu podmiotowi, skoro dotychczas funkcjonujący w Zakładach samoobsługujący się system był w pełni sprawny i wydolny. Jednakże wobec podjęcia takiej decyzji zwracamy się również o udzielenie informacji czy, a jeżeli tak to jaki jest koszt obsługi grupowego ubezpieczenia na życie przez pośrednika ubezpieczeniowego oraz czy zaproponowane warunki ubezpieczeń (składka, przedmiot ochrony ubezpieczeniowej – rodzaj zdarzeń ubezpieczeniowych, suma ubezpieczenia) będą co najmniej takie same jak dotychczas obowiązujące, biorąc pod uwagę fakt, iż w przypadku kontynuowania ubezpieczenia proponowane każdorazowo przez ubezpieczycieli warunki są co do zasady korzystniejsze. Jak wynika z informacji przekazywanych przez pracowników, którym udało się zapoznać się z aktualną ofertą ubezpieczeniową, już w przypadku najniższego wariantu ubezpieczenia nie tylko jest wyższa składka ale także słabszy jest zakres ochrony aniżeli w analogicznym wariancie dotychczasowego ubezpieczenia.
Mając na uwadze istotność problemu ochrony ubezpieczeniowej pracowników w Zakładach Spółki oraz konieczność dotarcia z informacją o obowiązku złożenia nowej deklaracji na ubezpieczenie do każdego pracownika zwracamy się także z prośbą o indywidualne przekazywanie pracownikom broszur informacyjnych oraz umożliwienie składania deklaracji nie tylko za pośrednictwem systemu elektronicznego lecz również w formie pisemnej, jak miało to miejsce dotychczas. Wskazujemy, że brak podjęcia opisanych wyżej działań będzie rodził poważne ograniczenia i problemy w objęciu ochroną ubezpieczeniową każdego zainteresowanego pracownika, w tym pracowników którzy nie dysponują odpowiednim sprzętem komputerowym lub nie mają dostępu do internetu.
Wystąpienie zostało skierowane do Zarządu PKP CARGO S.A.
Wystąpienie związków zawodowych w sprawie wdrożenia podwyżki wynagrodzenia dla pracowników PKP CARGO S.A.
Związki zawodowe wspólnie wystąpiły do zarządu z postulatem wdrożenia od 1 kwietnia 2022 roku podwyżki w wysokości 600 złotych. Poniżej prezentujemy pismo w tej sprawie.
Wątpliwości pracowników związane z "Polskim Ładem"
W związku z licznymi zapytaniami pracowników dotyczącymi wejścia w życie "Polskiego Ładu", Przewodniczący FZZMK Grzegorz Samek w dniu dzisiejszym przeprowadził rozmowy z Panią Iloną Kosk - POLREGIO S.A. oraz Panią Anną Wierzchowską - PKP CARGO S.A. w sprawie udzielania pracownikom przez pracodawców niezbędnych informacji związanych z nowymi zasadami rozliczenia podatkowego oraz stworzenia możliwości aktualizowania stosownych oświadczeń w trakcie roku podatkwego. Ustalono, że przyszłym tygodniu pojawią się w zakładach obu spółek stosowne informacje w powyższym temacie.
Zainteresowanym proponujemy zapoznać się z artykułem "Ulga dla klasy średniej – wszystko co musisz o niej wiedzieć", który znajduje się na stronie firmy Grant Thornton jednej z wiodących organizacji audytorsko-doradczych na świecie.
https://grantthornton.pl/publikacja/ulga-dla-klasy-sredniej-wszystko-co-musisz-o-niej-wiedziec/
Odpowiedź na interpelację nr 29088 do ministra aktywów państwowych w sprawie sytuacji w spółce PKP Cargo S.A.
W dniu 7 grudnia 2021 na stronie Sejmu https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/interpelacja.xsp?documentId=2A85A227CDB9D065C12587A5004FA141 pojawiła się Interpelacja nr 29088 do ministra aktywów państwowych w sprawie sytuacji w spółce PKP Cargo S.A. zgłoszona przez Posła Mateusza Bochenka. Pan Poseł 30 grudnia 2021otrzymał odpowiedź udzieloną przez Ministerstwo Aktywów Państwowych, której postanowiliśmy nie komentować pozostawiając to Państwu.
https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=CA8E2B