Interpelacja nr 43218 do ministra aktywów państwowych w sprawie ustawy o czasie pracy maszynistów oraz sytuacji w PKP Cargo SA Zgłaszający: Monika Wielichowska
Panie Ministrze,
w mediach pojawiają się informacje o przekraczaniu rocznej normy nadgodzin wynikającej z Kodeksu pracy przez maszynistów PKP Cargo SA oraz decyzji zarządu spółki zastąpienia godzin nadliczbowych tzw. płatnymi godzinami dojazdowymi po zakończeniu pracy, co jest sprzeczne z art. 128 oraz art. 132 K.p.
PKP Cargo SA wszczęły w latach 2021–2023 postępowanie w formie licytacji, którego przedmiotem jest sprzedaż 442, 160 oraz 86 lokomotyw spalinowych i elektrycznych oraz kilka tys. sztuk wagonów – w czasach, gdy brakuje taboru trakcyjnego do obsługi pociągów.
Duża kasacja taboru trakcyjnego i wagonowego, utrata w 2023 r. udziału w rynku przewiezionych towarów wg masy do 32,95% oraz pracy przewozowej do 35,55% (wg danych Urzędu Transportu Kolejowego) oraz strata pozycji lidera i utrata rynku przewozów intermodalnych w I kwartale 2023 r. do poziomu 16,83%, tj. spadek pracy aż o 12,75% – wszystko to wpływa na złą kondycję PKP Cargo SA.
Panie Ministrze, proszę o odpowiedź na pytania:
1. Kiedy będzie procedowana ustawa o czasie pracy maszynistów, która jest już po konsultacjach społecznych? Ustawa wyrówna szanse wszystkim przewoźnikom kolejowym w procesie przewozowym.
2. Czy zostanie przeprowadzona kontrola PIP i UTK we wszystkich spółkach kolejowych państwowych i prywatnych, dotycząca zachowania odpoczynku dobowego i tygodniowego dla maszynistów pojazdów trakcyjnych?
3. Czy zostaną wyciągnięte konsekwencje wobec członków byłego już Zarządu i Rady Nadzorczej PKP Cargo SA za doprowadzenie spółki giełdowej do katastrofalnej sytuacji finansowej i taborowej?
4. Kiedy ruszy produkcja wagonów w Gniewczynie, którą planowano na przełomie 2022/2023 r.?
5. Czy to prawda, że spółka zależna od Emitenta PKP CargoTabor Usługi odsprzedaje otrzymany aportem majątek w postaci maszyn i urządzeń zakładom spółki PKP Cargo SA?
6. Czy największemu przewoźnikowi kolejowemu towarowemu w Polsce i drugiemu przewoźnikowi w Europie – PKP Cargo SA – grozi upadłość?
7. Czy Zarząd PKP Cargo SA do dnia 31 maja 2023 r. przelał środki finansowe na konta pracodawców, tj. PKP Cargo SA Północny Zakład Spółki, PKP Cargo SA Zachodni Zakład Spółki, PKP Cargo SA Centralny Zakład Spółki, PKP Cargo SA Wschodni Zakład Spółki, PKP Cargo SA Dolnośląski Zakład Spółki, PKP Cargo SA Śląski Zakład Spółki, PKP Cargo SA Południowy Zakład Spółki?
8. Czy w związku ze złą sytuacją, w jakiej znajduje się PKP Cargo SA, rozważane jest odwołanie nieudolnego zarządu spółki?
Z wyrazami szacunku
Monika Wielichowska
Poseł na Sejm RP
Europejski Dzień Maszynisty
Zmarł Grzegorz Siódmak
Z ogromnym żalem informujemy, ze po długiej i ciężkiej chorobie zmarł Grzegorz Siódmak - Przewodniczący FZZMK w latach 2009-2014.
Odszedł od nas niezwykle oddany kolejarzom działacz związkowy, skuteczny negocjator, twórca wielu dokumentów regulujących pracę i zasady wynagradzania kolejarzy.
Pozostanie wzorem działacza związkowego. Cześć Jego pamięci!
Rodzinie oraz Bliskim, Związek Zawodowy Maszynistów PKP w Jaworznie-Szczakowej składa wyrazy współczucia.
Uroczystości pogrzebowe ś.p. Grzegorza odbędą się w poniedziałek 18 września 2023 o godzinie 13:00 w Kościele Parafialnym Najświętszego Serca Pana Jezusa w Zduńskiej Woli-Karsznicach ul. Sylli 1
Lepiej późno niż wcale. Wraca sprawa urealnienia ekwiwalentu pieniężnego za węgiel w PKP CARGO S.A.
Bardzo cieszymy się, że Koledzy z Federacji Związków Zawodowych Kolejarzy, po blisko dziewięciu miesiącach od naszego wystąpienia w tej sprawie do Prezesa PKP CARGO S.A. (pismo FZZMK 04/07/2022 z dnia 04 lipca 2022 roku) zrozumieli jak bardzo istotny jest to problem. Być może długa zima i wysokie ceny opału były motorem napędowym do działania.
Dla przypomnienia publikujemy nasze wystąpienie w tej sprawie oraz odpowiedź jaką otrzymaliśmy od Pana Zenona Kozendry Członka Zarządu Przedstawiciela Pracowników, który jest adresatem wystąpienia Kolegów z FZZK.
Zachęcamy również Kolegów do wsparcia naszej inicjatywy dotyczącej zmiany systemu wynagrodzenia pracowników PKP CARGO S.A. polegającej na wprowadzeniu tzw. wynagradzania wskaźnikowego dla wszystkich pracowników spółki zamiast nieprzystającego do obecnych realiów niskiego wynagrodzenia zasadniczego i niezliczonej ilości ruchomych dodatków. Gdyby pozostałe organizacje będące stroną ZUZP w PKP CARGO S.A. wsparły naszą propozycję wprowadzenia zmiany dotyczącej odprawy emerytalnej i rentowej oraz nagrody jubileuszowej za 50 lat pracy dla pracowników PKP CARGO byłoby spełnieniem oczekiwań pracowników których jesteśmy reprezentantami. Pamiętajmy w jedności siła. Cieszymy się, że zaczynamy mówić jednym głosem.
Zarząd PKP CARGO S.A. i związki zawodowe działające w spółce podpisały porozumienie
Zarząd PKP CARGO S.A. i związki zawodowe działające w spółce podpisały dzisiaj porozumienie w sprawie podwyżek wynagrodzeń. Tym samym w PKP CARGO S.A. zakończył się spór zbiorowy.
Zawarte porozumienie zakłada przyznanie pracownikom Spółki podwyżki wynagrodzenia z dniem 1 stycznia 2023 r. Szacowany przez Spółkę koszt podwyżek wyniesie ok. 166 mln zł.
Podwyżki uzgodnione w niniejszym porozumieniu wyczerpują postulaty Strony Społecznej dotyczące wzrostu wynagrodzeń w 2022 roku i tym samym skutkują zakończeniem sporu zbiorowego w PKP CARGO S.A. wszczętego w 2022 roku.
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejkowych będąca współautorem apelu skierowanego wspólnie przez Związki Zawodowe do pracowników w dniu 23 listopada 2022 r. w sprawie braku wyrażenia zgody na zmiany w harmonogramach pracy, niniejszym apel ten odwołuje.