Jednakowa opłata za wydanie licencji maszynisty
100 złotych – tyle wynosi teraz opłata za wydanie licencji maszynisty – niezależnie od formy złożenia wniosku. Do tej pory opłata przy wniosku składanym „papierowo” była dwa razy wyższa. Niższą stawkę mogli zapłacić składający wniosek przez system teleinformatyczny. Ujednolicona opłata za licencję to efekt wejścia w życie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa.
Koniec z folią reklamową na wagonach
Zakaz oklejania folią reklamową okien i drzwi zewnętrznych wagonów kolejowych to jedna z ważniejszych zmian wprowadzonych w opublikowanym w ubiegłym tygodniu rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Budownictwa.
Rozporządzenie zmienia dotychczas istniejące przepisy wprowadzając zakaz umieszczania na wagonach i pojazdach kolejowych dodatkowych napisów lub innych informacji reklamowych, w szczególności folii oklejającej szyby w oknach i drzwiach pojazdów. Wprowadzenie zakazu ma na celu zapewnienie pasażerom bezpieczeństwa i większego komfortu podróży.
Inicjatywę zmiany rozporządzenia podjął w październiku 2015 r. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. We wniosku skierowanym do ówczesnego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju wskazano niespójność istniejących wtedy przepisów dotyczących m.in. tramwajów. Regulacje dotyczące tych pojazdów zakazywały wprost zaklejania okien wyjść awaryjnych folią.
Bilet oznacza ubezpieczenie
Kiedy zdarzy nam się wypadek na pokładzie pociągu, na dworcu lub na peronie, powinniśmy wystąpić o odszkodowanie bezpośrednio do tego przewoźnika, na którego pociąg kupiliśmy bilet lub do jego ubezpieczyciela. Nie może on odrzucić sprawy tylko dlatego, że za wypadek odpowiada podwykonawca.
Ściśnięcie źle działającymi drzwiami automatycznymi, wywrotka na nieodśnieżonym peronie, oblanie wrzątkiem w wagonie gastronomicznym albo uderzenie spadającym bagażem przy nagłym hamowaniu – to tylko niektóre możliwe wypadki, na jakie narażeni są pasażerowie kolei. Mogą one skutkować różnymi urazami, chociażby złamaniami czy zwichnięciami albo szkodami materialnymi, takimi jak uszkodzenie okularów, zniszczenie bagażu itp. Do kogo mamy się zwrócić o wypłatę odszkodowania?
Ostrzelanie lokomotywy w dniu 05.05.2017
Pismo z dnia 28.04.2017
Kilkunastoprocentowy wzrost przewozów w PKP Cargo
Grupa PKP Cargo w marcu 2017 roku uzyskała 52,29 proc. udziału w rynku pod względem pracy przewozowej i 44,60 proc. pod względem masy towarowej – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. W tym samym okresie Grupa przewiozła o 16,5 proc. więcej ładunków i wykonała pracę przewozową o 7,7 proc. większą niż w marcu 2016 roku.
W porównaniu do wyników z marca 2016 roku w tym samym okresie 2017 roku Grupa PKP Cargo zwiększyła przewozy m.in. węgla kamiennego, kontenerów, kamienia, ropy i przetworów naftowych, cementu, rud metali i towarów z grupy „pozostałe ładunki“. Większe przewozy węgla kamiennego to efekt pozyskania od jednego z konkurencyjnych przewoźników transportów do jednej z większych elektrowni na północy kraju oraz eksportu na południe Europy, intensyfikacji przewozów dla innej z czołowych elektrowni w kraju ze względu na planowane zamknięcie jednej z ważniejszych linii kolejowych, a także efekt wysokiej produkcji energii i zwiększonego importu węgla kamiennego ze Wschodu.
Zwiększone przewozy kontenerów są wynikiem m.in. większych transportów do portów morskich i w odwrotnym kierunku oraz w tranzycie w kierunku wschód-zachód (rozwój przewozów z/do Chin), a także zwiększonych przewozów zbóż w kontenerach oraz samochodów.
Za wzrost przewozów kamienia odpowiada zwiększone zapotrzebowanie odbiorców na przewozy kruszyw do betoniarni i wytwórni mas bitumicznych oraz realizacja przewozów na potrzeby budowy kilkunastu odcinków dróg i obwodnic.
Większe przewozy ropy i przetworów naftowych są spowodowane zwiększonym importem drogą morską oraz importem lądowym ze Wschodu do terminali i baz paliw w związku ze wzrostem zapotrzebowania na paliwa po zmianach legislacyjnych likwidujących szarą strefę w gospodarce. Wzrost przewozów cementu w kraju jest efektem przejęcia tych przewozów od transportu samochodowego, a ponadto zwiększenia przewozów w eksporcie na Wschód.
Zwiększone przewozy rud są wynikiem większego zapotrzebowania na rudę żelaza ze strony jednej z czołowych hut w kraju (przewozy w imporcie ze Wschodu) oraz z jednej z hut za naszą południową granicą (przewozy z portu w Świnoujściu).
Na wzrost przewozów towarów z grupy „pozostałe ładunki“ miało wpływ pozyskanie przewozów samochodów na południe Europy.
W porównaniu do lutego 2017 roku, w marcu bieżącego roku wzrosły przewozy m.in. kamienia i cementu (sezonowe zwiększanie aktywności przemysłu budowlanego), węgla kamiennego (wzrost importu ze Wschodu spowodowany zwiększeniem zapotrzebowania na terminalach węglowych, wzrost przewozów dla jednej z większych elektrowni w kraju z uwagi na planowane zamknięcie ważnej linii kolejowej oraz przesunięcie części dostaw na południe Europy ze względu na planowany remont torów na jednej z południowych stacji granicznych), rud metali (większe zapotrzebowanie na rudę żelaza ze strony jednej z czołowych hut w kraju – przewozy w imporcie ze Wschodu – oraz jednej z hut za naszą południową granicą – przewozy z portu w Świnoujściu), ropy i przetworów naftowych (zwiększony import drogą morską oraz import lądowy ze Wschodu do terminali i baz paliw w związku ze wzrostem zapotrzebowania na paliwa po zmianach legislacyjnych likwidujących szarą strefę w gospodarce),
Wzrosły też przewozy kontenerów (większe transporty do portów morskich i w odwrotnym kierunku oraz w tranzycie w kierunku wschód-zachód – rozwój przewozów z/do Chin – a także zwiększone przewozy zbóż w kontenerach i samochodów) oraz koksu (w związku z odzyskaniem przez jednego z producentów węgla kontraktów na eksport do kilku odbiorców na Zachodzie oraz ze zwiększonym zapotrzebowaniem ze strony jednej z hut na Wschodzie).
Po pierwszym kwartale 2017 roku udział rynkowy Grupy PKP Cargo w porównaniu do analogicznego okresu ub. roku w ujęciu masy towarowej wzrósł z 44,29 proc. do 44,80 proc. (+0,51 p.p.), a w ujęciu pracy przewozowej wzrósł z 52,20 proc. do 52,42 proc. (+0,22 p.p.). Udział rynkowy Grupy PKP Cargo w marcu br. w porównaniu do marca 2016 roku w ujęciu masy towarowej wzrósł z 43,74 proc. do 44,60 proc. (+0,86 p.p.), a w ujęciu pracy przewozowej zmniejszył się z 52,53 proc. do 52,29 proc. (-0,24 p.p.).
W marcu br. Grupa PKP Cargo przewiozła 9,09 mln ton towarów, o 16,5 proc. więcej niż w marcu 2016 roku. Wykonana praca przewozowa w marcu 2017 roku wyniosła 2,37 mld tkm, o 7,7 proc. więcej niż w marcu 2016 roku. Przewozy Grupy PKP Cargo w ujęciu masy po pierwszym kwartale 2017 roku były o 9,8 proc. większe, a praca przewozowa o 6,7 proc. większa niż po analogicznym okresie
2016 roku.
Pismo Zarządu PKP CARGO S.A. dotyczące postulatu płacowego.
Coraz mniej czasu dla maszynistów na wymianę dokumentów
Blisko 9 tysięcy maszynistów jeszcze nie wymieniło dokumentów uprawniających do kierowania pojazdem kolejowym. Prawa kierowania pojazdem kolejowym stracą ważność 29 października 2018 r. i po tym terminie konieczne będzie posiadanie licencji maszynisty.
Urząd Transportu Kolejowego zachęca przedsiębiorców zatrudniających maszynistów, aby maksymalnie przyspieszyli składanie wniosków o wydanie licencji maszynisty dla swoich pracowników. By ułatwić i przyspieszyć składanie wniosków UTK wdrożył internetowy System Obsługi Licencji Maszynistów (SOLM).
Maszyniści, korzystając z systemu SOLM, mogą złożyć wniosek samodzielnie. Może też zrobić to za nich ich pracodawca. Liczba dokumentów do wydania nadal jest duża, dlatego zachęcamy wszystkich przedsiębiorców do składania wniosków. Istotne wydaje się też zapewnienie sprawnego obiegu dokumentów niezbędnych do wydania licencji maszynisty u przewoźników i zarządców infrastruktury kolejowej zatrudniających maszynistów. Szczególnie chodzi o współpracę na styku maszynista - dział kadr, składający wniosek w imieniu pracownika. Terminowa realizacja wyeliminuje ryzyko niewydania licencji dla maszynistów w ustawowym terminie .
UTK jest przygotowany do sprawnej obsługi procesu wydawania licencji maszynistom. Na początku 2017 r. został wdrożony nowoczesny system informatyczny – System Obsługi Licencji Maszynistów. SOLM ułatwia i przyspiesza składanie wniosków o wydanie licencji. Zastosowane rozwiązania informatyczne, takie jak kreator i sprawdzanie poprawności danych, zmniejszają liczbę błędnie składanych wniosków i znacząco przyspieszają proces wydawania licencji. SOLM ułatwia także komunikację pracowników UTK z wnioskodawcami i instytucjami działającymi w imieniu wnioskodawcy. Wnioski można złożyć poprzez ePUAP albo wypełnić w kreatorze, wydrukować i podpisane przesłać do urzędu.
Przypominamy, że w celu wymiany prawa kierowania pojazdem kolejowym na licencję maszynisty, należy złożyć następujące dokumenty:
- wypełniony i podpisany wniosek o wydanie licencji maszynisty;
- kserokopię prawa kierowania pojazdem kolejowym;
- kserokopię aktualnego zaświadczenia lekarskiego;
- oświadczenie o niekaralności za przestępstwa popełnione umyślnie;
- oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych;
- kserokopię dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość (np. paszportu);
- aktualne zdjęcie wnioskodawcy (kolorowe lub czarno-białe) o wymiarach 35 x 45 mm (forma zdjęcia paszportowego), podpisane na odwrocie imieniem i nazwiskiem.
Wszelkie informacje dotyczące procesu wydawania licencji dla maszynisty dostępne są na stronie internetowej UTK w dziale Maszyniści.