Przewozy towarowe wciąż słabną
Wyniki badań Urzędu Transportu Kolejowego dotyczące przewozów towarów koleją wciąż są mało optymistyczne. Listopad jest kolejnym miesiącem spadków pod względem wykonanej masy przewozowej. Udało się jednak poprawić lekko wynik w przewiezionej masie w porównaniu do tego samego miesiąca zeszłego roku. W rocznym ujęciu przewozy towarowe nadal pozostają jednak na minusie.
Jak podaje Urząd Transportu Kolejowego, w ciągu jedenastu miesięcy 2016 roku zostało przewiezionych blisko 203 mln ton, co oznacza spadek o prawie 3 mln ton względem wyniku z 2015 roku – czyli ok. 2%. Praca przewozowa także spadła w tym okresie – o 0,6%, a praca eksploatacyjna o 1,65 %.
W listopadzie więcej towarów
Spadek wskaźników w listopadzie 2016 r. w porównaniu do listopada 2015 r. został odnotowany w pracy przewozowej – o 1,9% oraz eksploatacyjnej – o 2,4%. Zaś w przypadku masy został odnotowany niewielki wzrost – o 0,2%. Jest to trzeci miesiąc w 2016 roku, w którym nastąpił wzrost w tym zakresie.
PKP Cargo pozostaje największym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Należy do niego około połowa rynku przewozów. Od początku roku udział w przewozie ton masy pozostaje na niezmiennym poziomie oscylującym wokół 43%. W listopadzie było to 43,83%. Grupa PKP Cargo przewiozła w tym analizowanym miesiącu 9,1 mln ton towarów, co jest wynikiem o 3,8% mniejszym niż w listopadzie 2015 roku. Narastająco po 11 miesiącach Grupa przetransportowała 89,4 mln ton (-9,4 proc. rdr).
Przewoźnik notuje jednak od siedmiu miesięcy stopniowy i ciągły wzrost pracy przewozowej. W listopadzie wzrósł do udziału na poziomie 51,46% (GUS podaje wynik 51,63%). Daje to wynik 2,4 mld tonokilometrów. W porównaniu z listopadem z 2015 roku jest to wynik o 5,6% mniejszy. Narastająco po 11 miesiącach praca przewozowa była równa 23,9 mld tkm (-8,1 proc. rdr).
Pismo 28.10.2016
Wykup ulgowych usług transportowych na 2017 rok
Uprzejmie informuję, iż w celu usprawnienia i optymalizacji procesu sprzedaży/wykupu ulgowych usług transportowych, którego podstawę stanowi Porozumieniu w sprawie ulgowych usług transportowych dla pracowników, emerytów i rencistów oraz osób pobierających kolejowe świadczenie przedemerytalne z dnia 27 listopada 2013 r. (z późn. zm.), kolejowi przewoźnicy pasażerscy realizujący w swoich pociągach ulgowe usługi transportowe na zasadach w nim określonych, wyrazili zgodę, aby ceny i opłaty związane z wykupem/sprzedażą ulgowych usług transportowych na rok następny waloryzowane były o wskaźnik zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych dla transportu kolejowego według zmiany jego wartości na koniec siódmego miesiąca, a nie jak dotychczas na koniec dziewiątego miesiąca (koniec III kwartału) roku poprzedzającego (rok do roku).
Powyższa zmiana ma umożliwić wcześniejsze rozpoczęcie sprzedaży ulgowych usług transportowych, która to sprzedaż poprzedzona jest zawarciem z Pracodawcami stosownych umów sprzedaży/wykupu ulgowych usług transportowych na kolejny rok kalendarzowy. Procedura zawierania umów nie może zostać wszczęta jeśli nie jest znany wskaźnik zmiany cen towarów i usług konsumpcyjnych transportu kolejowego według zmiany jego wartości, o jaki mają być zwaloryzowane ceny i opłaty na kolejny rok kalendarzowy. Wskaźnik ten na koniec dziewiątego miesiąca (III kwartału) publikowany jest przez Główny Urząd Statystyczny w ostatnim tygodniu października, a to oznacza, że procedura uzgadniania umów sprzedaży/wykupu ulgowych usług transportowych może rozpocząć się na początku listopada, co skutkuje tym, że sprzedaż tych usług rozpoczyna się około 15-20 grudnia. Przyjęcie wskaźnika waloryzacji za siedem miesięcy pozwoli na znaczące przyspieszenie procedury zawierania umów, a tym samym znaczne przyspieszenie rozpoczęcia sprzedaży ulgowych usług transportowych.
Sławków: za kilka miesięcy rozwiązania służące ożywieniu terminalu przy "szerokim torze"
W ciągu najbliższych kilku miesięcy wypracowane zostaną rozwiązania, służące ożywieniu terminalu w Sławkowie (Śląskie), gdzie kończy się wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy – zapowiedział dziś prezes Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) Marcin Chludziński.
ARP jest właścicielem katowickiej firmy pod nazwą CZH Grupa, której spółki zależne – Euroterminal Sławków i Terminale Przeładunkowe Sławków-Medyka – działają na terenie, gdzie kończy się szerokotorowa linia. W przeszłości dostarczano nią rudę do Huty Katowice. Od lat trwają starania służące wykorzystaniu linii i terminalu do transportu ładunków np. z Chin.
- Terminal w Sławkowie to miejsce z potencjałem, który nie jest dziś w pełni wykorzystany (…). Prowadzimy prace studialne, mające doprowadzić do takiego uporządkowania struktury własnościowej znajdujących się tam aktywów – nie tylko należących do Grupy CZH – by osiągnąć jak największą synergię – powiedział prezes ARP podczas konferencji prasowej w Katowicach.
- Będziemy chcieli doprowadzić do takiego uporządkowania własnościowego aktywów, które da największą wartość dodaną; to jest nasz cel – dodał Chludziński. Nie skomentował możliwości zbycia terminalu przy szerokim torze na rzecz spółek z Grupy PKP, do których należą inne tereny w tym rejonie, a także spółka LHS – Linia Hutnicza Szerokotorowa, zawiadująca szerokim torem od wschodniej granicy Polski.
Odpowiedź PIP z dnia 14.10.2016
Pismo do Marszałka Województwa Śląskiego z dnia 19.11.2016
Odpowiedź PIP 30.09.2016
PKP Cargo ze stratą 195 mln zł za I półrocze
Grupa PKP Cargo przez ostatni rok mocno straciła na rentowności. Wynik EBITDA za pierwsze półrocze był niższy aż o dwie trzecie, niż rok temu. Grupa poniosła aż 195 mln zł straty netto, podczas gdy rok temu była na 153-milionowym plusie.
Wynik EBITDA w ujęciu półrocznym wyniósł 130 mln zł (-67%), a wynik netto wyniósł -195 mln zł (153 mln zł przed rokiem). Przewoźnik zaznacza, że w zeszłorocznych wynikach uwzględniono ok. 140 mln zł tzw. zysku na okazjonalnym nabyciu AWT, a dodatkowo wynik półrocza 2016 r. obciążyły odpisy z tytułu trwałej utraty wartości aktywów Grupy AWT w wysokości 35 mln zł oraz odpisy aktualizujące wartość należności z tytułu dostaw i usług AWT w kwocie 63 mln zł.
Wciąż jednak oznacza to duże pogorszenie rentowności przedsiębiorstwa. Wprawdzie przychody Grupy PKP Cargo wzrosły rok do roku o 3 procent, do 2,12 mld zł (+3% rdr), ale koszty operacyjne wzrosły w tym samym czasie aż o 23%, do 2,32 mld zł.
Wyzwaniem dla spółki w ostatnich sześciu miesiącach były trudne warunki na rynku towarowych przewozów kolejowych oraz sytuacja Kopalni Ostrawsko-Karwińskich (OKD), największego klienta spółki AWT z Grupy PKP Cargo. W sierpniu wierzyciele OKD podjęli decyzję o restrukturyzacji tego przedsiębiorstwa, uznali także wierzytelności wobec AWT.
– Rynek kolejowych przewozów towarowych stale się zmniejsza na rzecz innych środków transportu. Kilkudziesięciu przewoźników kolejowych w Polsce walczy o ten sam kawałek tortu, regularnie zmniejszający się od kilkunastu lat. Musimy odwrócić ten trend. PKP Cargo dostosowuje się do nowych warunków, a zarząd podejmuje wysiłki, by uczynić kolej atrakcyjnym partnerem dla naszych obecnych i przyszłych klientów – mówi Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo.
– W ostatnich miesiącach zrezygnowaliśmy z pionowego modelu zarządzania i wprowadziliśmy zarządzanie obszarowe, znacznie efektywniejsze dla towarowych przewoźników kolejowych – dodaje Libiszewski. Jak podkreśla, widoczne są już rezultaty. – Od maja co miesiąc systematycznie poprawiamy nasz udział w rynku. Obecny okres traktujemy jako czas na „przezbrojenie” się. Chcemy inwestować w tabor do przewozów w stabilnych segmentach, konsekwentnie stawiamy na przewozy intermodalne, które już niedługo mogą mieć dwucyfrowy udział w całości pracy przewozowej PKP Cargo. Szukamy partnerów za granicą, żeby nasz tabor w jeszcze większym stopniu był wykorzystywany także poza Polską, na dłuższych trasach. W ostatnim czasie gościliśmy na naszym terminalu kontenerowym delegacje z Polski i Chin, w tym prezydentów obu państw, rozmawialiśmy także z partnerami z Chorwacji i kilku innych krajów Europy Środkowo-Wschodniej. PKP Cargo to perspektywiczna firma z dużym potencjałem, który chcemy systematycznie uwalniać – dodaje Maciej Libiszewski.