Krzysztof Mamiński zastępuje Pawłowskiego w radzie nadzorczej PKP Cargo
Odwołany w piątek 3 marca prezes PKP SA Mirosław Pawłowski złożył rezygnację z pełnienia funkcji przewodniczącego rady nadzorczej PKP Cargo - poinformowała spółka w komunikacie.
Złożenie rezygnacji wywołuje skutek natychmiastowy. - Jako przyczynę rezygnacji podano ważne powody, w szczególności osobiste. Zarząd PKP Cargo dziękuje przewodniczącemu za zaangażowanie i dotychczasowy wkład w działalność rady - czytamy w komunikacie giełdowej spółki.
Cały zarząd PKP SA został zdymisjonowany przez ministra Adamczyka w piątek 3 marca. Wcześniej Prokuratura Okręgowa w Warszawie postawiła wszystkim czworgu członkom zarządu PKP SA zarzuty karalnej niegospodarności i nieumyślnego wyrządzenia szkody spółce. – Osoby z zarzutami prokuratorskimi – bez względu na wyrok sądu – nie mogą kierować PKP SA – wyjaśniał minister Andrzej Adamczyk. – W naszej ocenie stawiane zarzuty pozbawione są podstaw faktycznych i prawnych – napisali w przesłanym do mediów oświadczeniu Mirosław Pawłowski, Cecylia Lachor i Marek Michalski.
W radzie nadzorczej PKP Cargo Mirosław Pawłowski zasiadał od 17 grudnia 2015 roku. W styczniu 2017 roku pojawiły się kontrowersje związane z zarobkami Pawłowskiego, m. in. właśnie w radzie nadzorczej giełdowej spółki.
Krzysztof Mamiński, który w piątek został nowym prezesem PKP SA, dołączył do rady nadzorczej PKP Cargo. W wyniku dokonanych zmian, skład rady nadzorczej przedstawia się następująco: Krzysztof Mamiński, Andrzej Wach, Małgorzata Kryszkiewicz, Czesław Warsewicz, Jerzy Kleniewski, Raimondo Eggink, Zofia Dzik, Krzysztof Czarnota, Marek Podskalny, Tadeusz Stachaczyński.
Ogłoszenie z dnia 22.02.2017
Pismo z dnia 13.02.2017
PKP LHS i PKP Cargo zacieśniają współpracę na Nowym Jedwabnym Szlaku
Wspólny międzynarodowy list przewozowy oraz zwiększenie przeładunków w Euroterminalu w Sławkowie to główne cele PKP LHS i PKP Cargo, które pozwolą lepiej wykorzystać potencjał Nowego Jedwabnego Szlaku. Przedstawiciele spółek pozytywnie ocenili dotychczasową współpracę oraz podjęli działania, które pozwolą zwiększyć obopólne korzyści.
– Przystąpienie PKP LHS do transkaspijskiego korytarza TMTM, który łączy Chiny z Europą, daje szanse na zwiększenie przewozów kontenerowych z wykorzystaniem linii LHS i Euroterminala w Sławkowie. Kontenery te muszą być przewiezione dalej do Europy Zachodniej liniami normalnotorowymi. Jest to naturalna przestrzeń do współpracy obu Spółek – powiedział Zbigniew Tracichleb, prezes zarządu PKP LHS.
Na szerokotorowej linii kolejowej PKP LHS funkcjonuje sześć stacji stycznych z torami normalnotorowymi oraz punkt przestawczy wagonów z toru szerokiego na normalny. PKP Cargo i PKP LHS wypracują mechanizmy ułatwiające klientom realizację przewozu ładunków z wykorzystaniem potencjału stacji stycznych i linii o różnej szerokości torów. Wzrost przewozów kolejowych na szlaku z Azji do Europy Zachodniej stwarza możliwości rozwoju współpracy obu spółek.
– Zamierzamy zacieśnić współpracę w tych obszarach, które przynoszą korzyści obydwu spółkom. W szczególności chodzi o wspólne projekty handlowe w eksporcie, imporcie i tranzycie, które będą realizowane na podstawie wspólnego międzynarodowego listu przewozowego, częściowo liniami normalnotorowymi, a częściowo linią szerokotorową LHS nr 65 – powiedział Maciej Libiszewski, prezes zarządu PKP Cargo.
Kolejnym obszarem, w którym Spółki będą ściśle współpracować, jest Euroterminal w Sławkowie. Obecnie PKP LHS i PKP Cargo są jego mniejszościowymi udziałowcami. Stwarza to duże możliwości w realizacji wspólnych projektów, przy wykorzystaniu specyfiki oraz mocnych stron zarówno PKP Cargo, jak i PKP LHS. Zarządy obu Spółek postanowiły ściśle współpracować w tym zakresie.
UTK publikuje scenariusze szkoleń na symulatorach
Urząd Transportu Kolejowego opublikował 30 scenariuszy szkoleniowych obejmujących różne sytuacje, z jakimi maszynista może spotkać się podczas swojej pracy. Poza standardowymi czynnościami obejmują również zdarzenia nietypowe oraz uwzględniają nieprawidłowości jakie mogą pojawić się w składzie prowadzonego pociągu.
Od początku przyszłego roku każdy maszynista musi co najmniej raz w roku odbyć trzygodzinne szkolenie z wykorzystaniem symulatora pojazdu kolejowego. Głównym celem takiego szkolenia jest doskonalenie umiejętności prowadzenia pojazdów kolejowych oraz właściwego postępowania maszynisty na sieci kolejowej.
Prezes UTK chce by przewoźnicy i ośrodki szkolące maszynistów dobrze przygotowały się do zmian przepisów. W ramach Akademii UTK organizowane są spotkania z przedstawicielami rynku, by razem wypracować dobre praktyki w szkoleniu na symulatorach, dlatego też opracowane scenariusze szkolenia, są dostępne dla wszystkich zainteresowanych.
Zamierzeniem Urzędu jest, aby scenariusze te stanowiły minimalny standard, wykorzystywane przez ośrodki szkolenia w opracowywaniu własnych scenariuszy do symulatorów. Warto aby potraktować je jako bazę do rozbudowy i udoskonalenia własnych scenariuszy, tak aby odzwierciedlały najwyższy poziom jakości, stanowiąc jeden z najważniejszych czynników poprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Opracowane sytuacje obejmują między innymi:
-
zdarzenia związane z infrastrukturą kolejową (np. pęknięcie szyny, deformacja toru, złe ustawienie iglic w rozjeździe, itp.),
-
zdarzenia związane z infrastrukturą sterowania ruchem kolejowym i sygnalizacją (np. skierowanie pociągu w kierunku innym niż wynikający z rozkładu jazdy, wyświetlenie na sygnalizatorze sygnału wątpliwego, uszkodzenie radia kabinowego, itp.),
-
zdarzenia związane z infrastrukturą elektroenergetyczną (np. uszkodzenie elementów sieci trakcyjnej, element obcy na sieci trakcyjnej, itp.),
-
zdarzenia związane z obsługą trakcyjną (np. wyłączenie na skutek awarii części napędu lokomotywy), zdarzenia związane z sytuacją ruchową (jazda "na widoczność", tymczasowe ograniczenie prędkości, roboty torowe, ruch jednotorowy dwukierunkowy, itp.),
-
zdarzenia losowe związane z ludźmi, zwierzętami i pojazdami drogowymi (wtargnięcie pojazdu drogowego lub osoby pieszej na przejazd kolejowy, akty wandalizmu, itp.),
-
nieprawidłowości w składzie pociągu (rozerwanie pociągu na szlaku, nieszczelność układu pneumatycznego, brak możliwości wyluzowania hamulców pociągu, itp.),
-
awaria układów pojazdu trakcyjnego lub składu pociągu (uszkodzenie /połamanie pantografu, awaria urządzeń czujności pokładowej, itp.).
Niektóre scenariusze zostały stworzone na podstawie analizy sytuacji, które doprowadziły do wypadków na kolei. Plany szkoleń zostały przygotowane na podstawie aktualnego stanu prawnego. Mają zastosowanie dla pojazdów kolejowych wykorzystywanych zarówno do pracy pociągowej, jak i manewrowej. Każdy ze scenariuszy zawiera temat przewodni, warianty oraz kryteria oceny. Pliki znajdują się w katalogu Scenariusze szkoleń na symulatorach.
Uwagi i komentarze związane z opublikowanymi scenariuszami można przesyłać na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. .
Pismo nr ZZ2154/04/01/2017
Pismo z dnia 24.01.2017 r.
Obowiązki pracodawcy w okresie zimy
Przepisy BHP określają minimalną temperaturę w pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest praca. Przy lekkiej pracy fizycznej, np. w biurach, temperatura nie powinna być niższa niż 18 stopni C. Pozostali pracownicy, zatrudnieni np. w halach produkcyjnych, powinni mieć zapewnioną temperaturę nie niższą niż 14 stopni C.
W przypadku pracowników wykonujących w okresie zimowym zadania na wolnej przestrzeni obowiązki pracodawcy są szersze. Podstawowym obowiązkiem zatrudniającego jest zapewnienie odzieży ochronnej, posiłków regeneracyjnych i ciepłych napojów, przy temperaturze powietrza zimą niższej niż 10 stopni C. Obowiązek zapewnienia posiłków regeneracyjnych dotyczy pracowników, którzy wykonują prace na otwartej przestrzeni w okresie zimowym (od dnia 1 listopada do dnia 31 marca) związane z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i powyżej 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet. Pracodawca może zapewnić w czasie pracy korzystanie z takich posiłków w punktach gastronomicznych. Stanowiska, na których mogą być wydawane ciepłe posiłki i napoje ustala pracodawca w porozumieniu ze związkami zawodowymi, bądź z przedstawicielami pracowników. Ponadto, pracodawca ma obowiązek zapewnienia pomieszczenia, w którym pracownicy wykonujący prace na wolnej przestrzeni się ogrzeją lub zmienią odzież. Temperatura w nich nie powinna być niższa niż 16 stopni C.
Zmiany w ustawie o podatku dochodowym w zakresie kwoty wolnej od podatku
Przyjęta nowelizacja ustawy wprowadza zmianę naliczania kwoty wolnej od podatku w zależności od wysokości rocznego dochodu podatnika. Dochodem nazywamy różnicę między uzyskanymi przychodami (wszystkimi osiągniętymi wpływami wartości materialnych w określonym czasie), a kosztami ich uzyskania.
Od dnia 1 stycznia 2017 roku wraz ze wzrostem dochodów podatnika maleć będzie kwota zmniejszająca podatek. Podatnicy, których roczny dochód mieści się w przedziale :
• Do 6 600 zł nie zapłacą podatku dochodowego,
• od 6 600 zł do 11 000 zł będą mogli odliczyć kwotę zmniejszającą podatek pomiędzy 1 188 zł a 556,02 zł, ( miesięcznie od 99 zł do 46, 34 zł)
Przykładowo, jeśli dochód roczny podatnika wynosi 9000 zł, to kwota wolna od podatku wzrośnie do 4684,91 zł, co oznacza, że zyska on 843,28 zł.
• od 11 000 zł do 85 528 zł będą mogli odliczyć kwotę zmniejszającą podatek równą 556,02 zł, (bez zmian)
• od 85 528 zł do 127 000zł będą mogli odliczyć kwotę zmniejszającą podatek pomiędzy 556,02 zł a 0 zł, ( miesięcznie od 46,34 zł do 0 zł)
Przykładowo, jeśli dochód roczny podatnika wynosi 100 000 zł, to kwota wolna od podatku spadnie do 2011,07 zł, co oznacza, że straci on 361,99 zł.
• 127 000 zł i powyżej nie będą korzystać z kwoty zmniejszającej podatek.
Oznacza to wzrost progu dochodowego dla najuboższych o 3 509 zł. Dla osób zarabiających od 6 600 zł do 11 000 zł rocznie podatek spadnie, natomiast od 85 528 zł wzrośnie. Bez zmian pozostanie sytuacja podatników zarabiających od 11 000 zł do 85 528 zł rocznie.