PKP Cargo przejmuje coraz więcej ładunków na kolei
Fot. Marek Miłkowski
W maju 2015 roku Grupa PKP Cargo zanotowała wzrosty zarówno w przewozach, jak i udziale rynkowym – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. W maju PKP Cargo przewiozło więcej węgla oraz rud żelaza. Zwiększył się także transport ropy i jej przetworów w relacjach międzynarodowych.
W ujęciu pracy przewozowej, Grupa miała 57,1 proc., a pod względem masy 48,3 proc. Rok do roku oznacza to wzrost o odpowiednio 0,8 i 0,9 pkt proc. Narastająco po pięciu miesiącach udział w rynku Grupy PKP Cargo pod względem masy wyniósł 48,02 proc. (+0,70 pkt proc. rdr), a według pracy przewozowej 56,16 proc. (-0,76 pkt proc. rdr). W ujęciu miesięcznym udział Grupy PKP Cargo wzrósł o 0,4 pkt proc. w masie oraz 1,2 pkt proc. w pracy przewozowej.
– Zanotowaliśmy ponad trzykrotnie większy od rynku wzrost procentowy w przewiezionej masie. Potwierdza to skuteczność naszej strategii handlowej – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo. – Cechuje nas coraz wyższa efektywność przewozów. Przyśpieszamy również na pozostałych odcinkach biznesu. Niedługo zaprezentujemy nowe możliwości w zakresie terminali i taboru – dodaje Adam Purwin.
Wkrótce rewitalizacja dawnego dworca kolejowego Sosnowiec Maczki
W najbliższych tygodniach PKP SA mają rozpisać przetarg na rewitalizację dawnego dworca w sosnowieckiej dzielnicy Maczki. W zrujnowanym dziś budynku, określanym jako perła kolejowej architektury, ma działać Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego
Foto: Grzegorz Celejewski / Agencja GazetaWkrótce rewitalizacja dawnego dworca kolejowego Sosnowiec Maczki
Centrum ma być wspólnym przedsięwzięciem PKP SA i Politechniki Śląskiej. W lipcu ub.r. przedstawiciele obu instytucji podpisali list intencyjny w tej sprawie. Teraz sosnowiecki samorząd poinformował o przygotowywanym przetargu na prace budowlane, a także o zakończeniu projektowania rewitalizacji dworca i jego otoczenia przez firmę PAS Projekt Archi Studio.
- Odzyskanie dawnego blasku przez dworzec w Maczkach to świetna sprawa. To szansa na aktywizację całej dzielnicy, która nierozerwalnie od pokoleń związana jest z koleją - ocenił prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński.
Aktywizacji dzielnicy mają służyć m.in. prace wykraczające poza dworzec. Zgodnie z projektem oprócz jego gmachu wyremontowany zostanie budynek będący pozostałością po historycznej zabudowie w otoczeniu nieistniejącej komory celnej (przy ul. Krakowskiej). Mają się tam mieścić usługi handlu i gastronomii – pod kątem potrzeb uczelni i mieszkańców Maczek.
- Zależy nam, aby to miejsce zmieniło swoje oblicze. Dlatego na tzw. ryneczku powstanie całkowicie nowa jakość architektury przestrzeni publicznej, poprzez realizację nowego placu z elementami nawiązującymi do charakteru tego ważnego w historii miejsca - wyjaśnił dyrektor projektu w departamencie inwestycji PKP SA Jeremiasz Świerzawski.
Ponieważ dawny dworzec w Maczkach znajduje się między torami czynnej, zrewitalizowanej ostatnio linii kolejowej, koncepcja zakłada też budowę przejścia podziemnego łączącego dworzec m.in. z drugim rewitalizowanym budynkiem.
W rejonie przygotowywanej inwestycji przeprowadzono już prace archeologiczne w miejscu, w którym stała kiedyś cerkiew, a powstać ma parking. - Mieliśmy sygnały, że na tym obszarze byli pochowani żołnierze radzieccy, którzy po wojnie zostali ekshumowani, jednak dla pewności przeprowadziliśmy badania, które wskazywały, że możemy coś znaleźć - wskazała Katarzyna Sobota-Liwoch z Muzeum w Sosnowcu. - Znaleźliśmy szczątki kilkunastu radzieckich żołnierzy oraz prawosławnego księdza - wyjaśniła.
Leżące od 1975 r. w granicach Sosnowca Maczki rozwinęły się w połowie XIX w. jako osada kolejowa w pobliżu ówczesnego styku granic trzech mocarstw – Austrii, Prus i Rosji. W 1848 r. zbudowano tam ostatnią stację kolei warszawsko-wiedeńskiej (po rosyjskiej stronie). Pod koniec XIX w. doprowadzono też do niej odnogę kolei iwanogrodzko-dąbrowskiej z Dęblina do Dąbrowy Górniczej.
Monumentalny neorenesansowy budynek stacji, nazywanej przez lata "Granica", budowano w latach 1839-1848 według projektu znanego architekta Enrico Marconiego. Położony między torami ma 214 m długości. Ozdobiono go m.in. stiukami, gzymsami i pilastrami, a dachy peronów podtrzymywały kształtne żeliwne kolumny. Wokół stacji powstało osiedle dla kolejarzy, pracowników komory celnej, funkcjonariuszy straży granicznej, wojska i żandarmerii.
Protokół ze spotkania Zarządu PR ze Związkami Zawodowymi
Sejm uchwalił ustawę o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego
25 czerwca 2015 r., głosami 425 posłów za, przy 3 głosach przeciw i jednym wstrzymującym się Sejm uchwalił ustawę o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego.
Jak mówił z trybuny sejmowej minister pracy i polityki społecznej, Władysław Kosiniak-Kamysz, „są takie ustawy, które w szczególny sposób wypełniają przesłania Konstytucji, wypełniają jej najważniejsze założenia. Jednym z podstawowych obowiązków funkcjonowania państwa prawa jest dialog społeczny”. Zaznaczył, że ustawę, którą w debacie poparli wszyscy parlamentarzyści, najbardziej innowacyjną w Europie wypracowały w dialogowi autonomicznym związki zawodowe i organizacje pracodawców. „Ta ustawa wzmacnia partnerów społecznych, nadaje nowe uprawnienia, przedstawiania aktów prawnych i ich opiniowania. Daje ona szansę na bardziej wnikliwą analizę przedstawionych projektów prawnych, ale też daje niezależność partnerom społecznym w przedstawianiu swoich propozycji, wzmacnia dialog regionalny. Powoduje, że Prezydent RP będzie powoływał członków przekształconej Komisji Trójstronnej w Radę Dialogu Społecznego. Daje szansę na zupełną, nową jakość dyskusji społecznej i dialogu społecznego. Jest to jedna z najważniejszych ustaw rozpatrywanych przez wysoką izbę w tej kadencji, ze względu na swoją zawartość, ale też sposób procedowania, wynegocjowania, poparci i akceptacji przez wszystkie strony dialogu społecznego.”
Teraz ustawa została skierowana do Senatu, który być może zajmie się nią już w przyszłym tygodniu.
Odpowiedź na pismo z dnia 14 maja 2015
PKP Cargo na Nowym Jedwabnym Szlaku
Grupa PKP Cargo i Zhengzhou International Hub z chińskiej prowincji Henan, utworzą spółkę joint venture, która zajmie się kolejowym transportem kontenerów między środkowymi Chinami a Europą. Kluczowym elementem projektu jest rozbudowa należącego do PKP Cargo suchego portu w Małaszewiczach na granicy polsko-białoruskiej. W efekcie liczba pociągów z Chin do Europy współobsługiwanych przez PKP Cargo może wzrosnąć do 300 rocznie.
Fot. PKP Cargo
Podpisany 16 czerwca w Warszawie list intencyjny określa zakres i warunki współpracy PKP Cargo i Zhengzhou International Hub. Oba podmioty utworzą w ciągu trzech miesięcy od zawarcia umowy spółkę joint venture, w której obejmą po 50 proc. udziałów. Opracuje ona biznesplan inwestycji w centrum logistycznym w Małaszewiczach. Wykorzystując istniejącą infrastrukturę możliwe będzie przystosowanie go do przeładunku zwiększonej liczby kontenerów z Chin i świadczenia dodatkowych usług logistycznych, np. magazynowania i konfekcjonowania. Dzięki temu Małaszewicze mają szansę stać się głównym hubem dla kontenerów przewożonych koleją pomiędzy Chinami a Europą.
– To przełomowe porozumienie tworzy nowe możliwości wymiany handlowej z Chinami – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo. – To także następny krok w realizacji naszej strategii międzynarodowej ekspansji PKP Cargo. Dzięki przejęciu czeskiego przewoźnika AWT możemy zaoferować naszym chińskim partnerom nie tylko kompleksową obsługę logistyczną transportów do Europy Zachodniej, ale też dostęp do innych rynków Starego Kontynentu. Nasza współpraca tworzy jednocześnie nowe możliwości rozwoju eksportu europejskich towarów na jeden z największych światowych rynków zbytu. Oznacza to nowe szanse również dla polskich producentów – dodaje Adam Purwin.
Do 15 czerwca rząd musi zdecydować o wysokości przyszłorocznej płacy minimalnej.
Do 15 czerwca rząd musi zdecydować o wysokości przyszłorocznej płacy minimalnej. Stały Komitet Rady Ministrów zarekomendował tę kwotę w wysokości 1850 zł. Dodatkowo Ministerstwo Pracy planuje zmiany w sposobie wliczania do niej składników płacy.
Jeśli rząd przyjmie przedstawioną przez komitet propozycje, płaca minimalna wzrośnie o 100 zł. Jednocześnie resort pracy deklaruje, że analizuje zmianę regulacji wliczania do pensji minimalnej składników płacy, informuje "Dziennik Gazeta Prawna". Przy ustalaniu, czy dana osoba zarabia najniższą płacę, nie będą brane pod uwagę niektóre składniki pensji, w tym dodatki (np. za staż pracy) oraz przyznane nagrody lub premie. Dzięki temu płaca minimalna odpowiadałaby nie pełnemu, lecz zasadniczemu wynagrodzeniu pracownika.
W zeszłym tygodniu „Solidarność”, OPZZ i Forum ZZ przedstawiły wspólne stanowisko postulujące wzrost płacy minimalnej w 2016 r. do 1880 zł. Komisja Europejska przyjęła strategię zwiększania zatrudnienia w UE, w której wskazała m.in. na wagę płac minimalnych w zwalczaniu ubóstwa i nierówności społecznych oraz pobudzaniu popytu. - Opinia Komisji Europejskiej potwierdza, że płaca minimalna odgrywa znaczącą rolę w walce z ubóstwem i wykluczeniem pracowników.
Informacja dotycząca spotkania z dnia 12.06.2015
Witam. W związku z brakiem notatki z dnia 12.06.2015 r ze spotkania
w sprawie zgłaszanych przez związki zawodowe żądań płacowych dla
pracowników PKP CARGO przekazuję informację dotyczącą w/w spotkania.
Prezes spółki Pan Adam Purwin Przedstawił aktualną sytuacje
podkreślając , że po stosunkowo słabym pierwszym kwartale następuje
zwiększenie pracy przewozowej i wyniki za drugi kwartał napawają
optymizmem. odpowiadając na zapytania strony związkowej na jaki wzrost
wynagrodzenia mogą liczyć pracownicy stwierdził , że w związku z trwającym
Programem Dobrowolnych Odejść nie jest w stanie udzielić takiej informacji
ponieważ nie wiadomo jeszcze ilu pracowników z niego skorzysta.
Następnie wywiązała się dyskusja dotycząca PDO gdzie związki zawodowe
przedstawiały szereg przykładów wywierania presji na pracowników aby z
niego skorzystali. Podniesiono Także kwestie związane z decyzjami
dotyczącymi wypłacania ryczałtów oraz szkoleń maszynistów
stażystów. FZZMK zgłosiła szereg zapytań dotyczących wyżej opisanych spraw
jak również stosowania nieświadczenia pracy pod kątem zgodności z ustawą.
Zarząd udzieli odpowiedzi pisemnej w tych sprawach. Ze spotkania spisana
została notatka która miała być przesłana w tym samym dniu jednak z nieznanych
nam powodów przesłana nie została. Jedynym ustaleniem ze spotkania jest to,
że uzgodniono termin następnego spotkania na dzień 2 lipca 2015.