Nadciąga dołek w budownictwie kolejowym
Takie wnioski przynosi raport "Budownictwo kolejowe w Polsce 2015-2020. Inwestycje - Firmy - Statystyki - Prognozy - Ceny", który przygotowała firma badawcza PMR.
Jego autorzy podkreślili, że wraz z nowym budżetem unijnym rynek budownictwa kolejowego w Polsce staje przed nowymi wyzwaniami. - Wprawdzie PKP PLK nie uporały się jeszcze ze wszystkimi projektami z poprzedniego budżetu, jednak nieubłaganie zbliża się moment, w którym trzeba rozpocząć z większą dynamiką akcję przetargową dla inwestycji finansowanych z budżetu 2014-2020 - napisano w raporcie.
Orzeczenie Trybunału Konstytucyjnego w sprawie tzw. prawa koalicji
2 czerwca 2015 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepisy ustawy o związkach zawodowych, ograniczające prawo tworzenia i przynależności do organizacji związkowych osobom wykonującym pracę zarobkową, a niewymienionym w ustawie związkowej - w szczególności osobom pracującym na podstawie umowy cywilnoprawnej oraz samozatrudnionym - są niezgodne polską Konstytucją.
Wniosek w tej sprawie został złożony do TK niemal 3 lata temu przez OPZZ. Chodziło w nim o stwierdzenie niezgodności przepisów ustawy o związkach zawodowych z Konstytucją RP oraz Konwencją nr 87 MOP dotyczącą wolności związkowej i ochrony praw związkowych.
Trybunał uznał, że przepisy ustawy o związkach zawodowych, ograniczające prawo tworzenia i przynależności do organizacji związkowych osobom wykonującym pracę zarobkową, a niewymienionym w ustawie związkowej - w szczególności osobom pracującym na podstawie umowy cywilnoprawnej oraz samozatrudnionym - są niezgodne z art. 59 ust. 1 w związku z art. 12 Konstytucji RP co oznacza, że każda osoba wykonująca pracę zarobkową ma prawo do tworzenia oraz zrzeszania się w organizacji związkowej.
Należy zaznaczyć, że jest to znaczny sukces, otwierający związkom zawodowym potencjalną możliwość pozyskania niemal 3 mln osób zatrudnionych obecnie w Polsce na tzw. umoaach śmieciowych. Osoby te zyskują tym samym możliwość ochrony ich praw i interesów przez związki zawodowe, zgodnie z ich ustawowymi uprawnieniami.
Więcej szczegółów będzie można dowiedzieć się z pisemnego uzasadnienia TK, którzy stwierdził, że dotychczasowe przepisy ustawy o związkach zawodowych powinny być zmienione niezwłocznie.
Spotkanie w sprawie postulatów płacowych w PKP CARGO S.A.
Informujemy, że Zarząd PKP CARGO S.A. organizuje spotkanie w ramach dialogu społecznego,
które odbędzie się w dniu 3 czerwca 2015 r. (środa), godz. 11.00, w siedzibie Spółki w Warszawie, sala C/D.
Tematyka spotkania: ·
prezentacja wyników PKP CARGO za I kwartał 2015 r.,
bezpośredni dialog w zakresie zgłoszonych postulatów płacowych.
Pociągiem Słonecznym aż do Ustki
W ostatni weekend czerwca, już po raz 11., na szlak wyruszy pociąg „Słoneczny”. Wakacyjne połączenie Kolei Mazowieckich dowiezie podróżnych do Trójmiasta w 3,5 godziny. Ale to nie koniec trasy „Słonecznego”. W tym roku pojedzie dalej, aż do Ustki, a pierwszych 1000 biletów będzie dostępnych w specjalnej cenie 35 zł.
O tym, że „Słoneczny” dojedzie do Ustki, „Rynek Kolejowy" informował jako pierwszy już w lipcu ubiegłego roku. Jedenasta edycja wakacyjnego połączenia startuje 28 czerwca. Tego dnia o godz. 6:56 z Warszawy Zachodniej wyruszy pierwszy raz w tym roku pociąg „Słoneczny”. Do Gdyni Głównej dotrze o 10:58. Następnie pojedzie aż do Ustki (12:51). Z Ustki w podróż powrotną wyruszy o 15:02. Z Gdyni zaś zabierze podróżnych o godz. 17:10 i dowiezie ich do Warszawy na 21:19.
Pociąg będzie kursować codziennie, aż do końca wakacji, czyli do 30 sierpnia. Cena biletu, bez zniżek, wynosi 45 złotych do Gdyni. Obowiązują ulgi handlowe i ustawowe, w związku z tym np. studenci zapłacą 22,05 zł. Bilet normalny do Ustki kosztuje 60 zł. Bilety można nabyć zarówno w kasach biletowych, w biletomatach, u kierownika pociągu, jak i przez telefon komórkowy. W tym roku będzie można kupić 1000 biletów do Ustki w specjalnej cenie, czyli za 35 złotych. Będzie można je nabyć od 30 maja w kasach biletowych KM na Dworcach Warszawa Wschodnia i Warszawa Gdańska oraz Warszawa Śródmieście.
PKP Cargo zatrudni tysiąc maszynistów
Od początku 2015 roku PKP Cargo przyjęło do pracy 150 osób, z których zdecydowana większość zostanie dopiero wyszkolona na maszynistów. Spółka kontynuuje uzupełnienie luki pokoleniowej. W zeszłym roku przyjęto 500 osób, w tym roku skala rekrutacji będzie podobna.
Kandydaci chcący rozpocząć karierę w PKP Cargo na stanowisku maszynisty muszą posiadać co najmniej średnie wykształcenie. Poza tym wymagany jest dobry stan zdrowia, niekaralność oraz dyspozycyjność. Przyszli maszyniści nie ponoszą żadnych kosztów i już od początku szkolenia otrzymują zatrudnienie i wynagrodzenie w PKP Cargo. Dodatkowo mają też zagwarantowane zatrudnienie po uzyskaniu pełnych uprawnień maszynisty. Program rekrutacji maszynistów w PKP Cargo uzyskał patronat Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Intensywna rekrutacja maszynistów prowadzona jest od początku ubiegłego roku. Przewoźnik informuje, że to element długoterminowego planu odbudowy kadry kolejowej w PKP Cargo. W 2014 roku spółka przyjęła 500 maszynistów, z których zdecydowana większość wymagała całościowego cprzeszkolenia, przeprowadzonego przez wewnętrznych maszynistów-instruktorów z PKP Cargo. Cykl pełnego szkolenia na maszynistę jest dwuetapowy i bardzo długi. Pierwszy etap szkolenia na licencję, trwa dwa-trzy miesiące i nie uprawnia jeszcze do przejazdu za sterami lokomotywy. Drugi etap szkolenia, zakończony otrzymaniem świadectwa maszynisty, trwa około półtora roku i daje pełne uprawnienia maszynisty pojazdów trakcyjnych.
Tylko w ciągu pierwszych trzech miesięcy. PKP Cargo zrekrutowało 150 osób. Jedynie 13 z nich to maszyniści z doświadczeniem, gotowi do rozpoczęcia pracy. W porównaniu do roku poprzedniego wzrosła natomiast liczba osób przyjętych do pracy, posiadających już licencję maszynisty (jako I etap szkolenia). Jest to efektem ścisłej współpracy PKP Cargo z Powiatowymi Urzędami Pracy, które od samego początku są zaangażowane w proces rekrutacji kandydatów na maszynistów.
– Cała kolej w Polsce musi zmierzyć się z problemem luki pokoleniowej w zawodzie maszynisty. W PKP Cargo wystarczająco wcześnie zidentyfikowaliśmy to wyzwanie i podjęliśmy odpowiednie kroki, by sobie z nim efektywnie poradzić – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo. – Łącznie, w ciągu dwóch lat, chcemy przyjąć jeszcze ok. 1000 pracowników. Duże zainteresowanie programem potwierdza, że kolej jest stabilnym, atrakcyjnym miejscem pracy, które przyciąga młodych ludzi. Pozyskanie ich do pracy to inwestycja w naszą przyszłość – dodaje.
W I kwartale 2015 roku największą liczbę kandydatów, 46 osób, zatrudniono w Zakładzie Wschodnim. Nieco mniej w Zakładzie Centralnym, 42 osoby. Dalej w kolejności znajdują się Zakłady: Południowy, Północy i Śląski. Rekrutacja będzie trwała przez cały 2015 rok. Celem PKP Cargo jest zatrudnienie w sumie około 500 osób, czyli dokładnie tylu, co w 2014 roku. Program szkolenia kandydatów na maszynistów kosztuje spółkę około 21 mln zł rocznie.