8 MARCA DZIEŃ KOBIET 2015
Z okazji tego szczególnego dnia
chciałbym Wam miłe Panie życzyć wszystkiego najlepszego.
Życzę Wam Drogie Koleżanki spełnienia wszystkich marzeń
zarówno tych malutkich jak i troszkę większych.
Przewodniczący ZZM
Andrzej Konieczny
Maklerzy PKO BP sceptyczni wobec przejęcia AWT przez PKP Cargo
Według analityków Domu Maklerskiego PKO BP, przejęcie prywatnego czeskiego przewoźnika Advanced Word Transport przez PKP Cargo to ruch obarczony „nieco zbyt dużym ryzykiem”. Z kilkoma tezami raportu maklerów trudno się jednak zgodzić.
Według opublikowanej właśnie analizy Domu Maklerskiego PKO BP, przejęcie prywatnego czeskiego przewoźnika AWT to przedsięwzięcie obarczone,, nieco zbyt dużym ryzykiem". Dodatkowym ryzykiem jest potencjalna presja ze strony związków zawodowych” – czytamy w analizie. Dlatego pomimo znaczącej poprawy efektywności na rynku polskim, analitycy DM PKO BP tylko nieznacznie podwyższyli cenę docelową z 89 zł na 93 zł i podtrzymali rekomendację „trzymaj”.
Analitycy podkreślają, że zakończony program dobrowolnych odejść, z którego skorzysta aż 11% załogi, przyniesie oszczędności rzędu 140 mln zł w skali roku, co przy koszcie odpraw w wys. 266 mln zł oznacza jego zwrot w ciągu mniej niż dwóch lat. Lekko negatywnie oceniają akwizycję AWT oraz zaangażowanie w transport intermodalny.
Z kilkoma tezami raportu PKO BP trudno się zgodzić. Dalekie od rzeczywistości jest m.in. twierdzenie, że ruch intermodalny w Polsce opiera się na układzie wschód-zachód, czego dowodzą wykonywane w ostatnich latach analizy rynku.
Zbigniew Klepacki w Radzie Nadzorczej PKP Cargo
18 lutego PKP SA zdecydowały o odwołaniu Jarosława Pawłowskiego ze składu Rady Nadzorczej PKP Cargo oraz powołaniu na jego miejsce Zbigniewa Klepackiego. W grudniu Klepacki stracił posadę wiceministra ds. kolei.
W grudniu 2014 r. premier Ewa Kopacz zdecydowała o odwołaniu czterech wiceministrów MIR. Jednym z nich był Zbigniew Klepacki. Nowym podsekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiedzialnym za sprawy kolei został Sławomir Żałobka. Funkcję objął w poniedziałek 9 lutego, po prawie dwóch miesiącach wakatu na tym stanowisku.
Wczoraj, 18 lutego PKP SA zdecydowała o odwołaniu Jarosława Pawłowskiego ze składu Rady Nadzorczej PKP Cargo oraz powołaniu na jego miejsce Zbigniewa Klepackiego. Zbigniew Klepacki ukończył Wydział Prawa na Uniwersytecie Warszawskim oraz Studia Podyplomowe w Krajowej Szkole Administracji Publicznej. W czasie swojej kilkunastoletniej pracy zawodowej w polskich i międzynarodowych instytucjach oraz firmach giełdowych, odpowiadał za przygotowanie strategii rozwoju, a następnie ich wdrożenie. Nadzorował i przeprowadzał restrukturyzację i prywatyzację firm oraz instytucji, odpowiadał za optymalizację procesów zarządzania, produkcji i dostaw, współpracował z instytucjami rządowymi. Jest ekspertem w zakresie zarządzania ryzykiem operacyjnym.
PKP Cargo na zakupach. Co na celowniku?
Realizując założenia naszej strategii rozwoju, jesteśmy przygotowani zarówno do sfinansowania bieżących inwestycji, jak i do kolejnych akwizycji. Prowadzimy kilka takich procesów, w kraju i za granicą - mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.
Kolejowa Grupa czeka obecnie, po zakończonych 30 grudnia negocjacjach, na uzyskanie pozwoleń urzędów antymonopolowych w czterech krajach (Polska, Czechy, Słowacja i Niemcy) ws. przejęcia czeskiej spółki Advanced World Transport.
Jeżeli uzyska pozytywne decyzje (co może nastąpić w ciągu 3-4 miesięcy), PKP Cargo wyda na tę akwizycję 445 mln zł.
Jak podkreśla prezes Purwin, przejęcia spółek, ale także wchodzenie w alianse z innymi przewoźnikami zagranicznymi, umożliwi rozwój grupy i dalszą poprawę jej efektywności. Stwarza to szanse wydłużenia tras obsługiwanych przewozów oraz zdobywanie nowych rynków i klientów.
W ten sposób grupa lepiej wykorzysta majątek. Dziś nadal spora część taboru (kilkanaście procent) stoi bezużytecznie. Tymczasem większość przewoźników ma go w znikomej ilości na własność, większość wagonów i lokomotyw dzierżawi, co podnosi ich koszty.
Uzyskania takiego efektu synergii PKP Cargo spodziewa się po ostatecznym przejęciu AWT. Lepiej też wykorzysta swoje zaplecze naprawczo-remontowe.
Ale rozwój przez akwizycje to także próba stworzenia klientom - grupom przemysłowym w Europie Środkowo-Wschodniej alternatywy dla DB Schenker. Choć PKP Cargo jest drugim przewoźnikiem w Europie (z mniejszą dwukrotnie pracą przewozową), to jednak operuje głównie w Polsce i bliskim sąsiedztwie.
Czytaj więcej
Cele w kraju
PKP Cargo nadal negocjuje z KGHM warunki przejęcia mniejszościowego pakietu (49 proc.) - - spółki zależnej miedziowego koncernu, zajmującej się transportem kolejowo-drogowym. Strony są "coraz bliższe porozumienia".
To będzie ważna akwizycja dla PKP Cargo. Grupa powiększy udział w rynku kolejowym (Pol-Miedź Trans ma w nim 2,4 proc.) i zdobędzie przyczółek w trudnym segmencie rynku logistyki kolejowej dla grupy przemysłowej. Będzie to sygnał dla innych takich grup, że z korzyścią dla siebie mogą oprzeć część logistyki - która nie jest dla nich harde core działalności - na outsourcingu wyspecjalizowanego operatora.
- Potwierdzam, że nadal jesteśmy zainteresowani konsolidacją rynku krajowego, szczególnie większą obecnością w segmencie przewozów paliw płynnych - mówi prezes Purwin.
Jak podkreśla, inni narodowi przewoźnicy mają znacznie większy udział w rodzimych rynkach, dochodzący nawet do 90 proc. (PKP Cargo ma ok. 60 proc., liczony pracą przewozową).
Ponadto zarząd PKP Cargo spodziewa się, że grupa ta wraz z Węglokoksem powróci do stołu negocjacyjnego z Zarządem Morskiego Portu Gdańsk w sprawie prywatyzacji spółki Port Gdański Eksploatacja. Formalnie, od grudnia negocjacje te prowadzone są wyłącznie z inwestorem z Malty. Według nieoficjalnych informacji, sprawa ma się rozstrzygnąć w lutym, na - zawieszonym w grudniu - posiedzeniu rady nadzorczej. Przypomnijmy, że w połowie grudnia ub. roku PKP Cargo nie doszła do porozumienia z funduszem European Rail Freight II w sprawie warunków
Nowe wyzwania na 2015 rok
Rozpoczynający się właśnie rok 2015 z pewnością będzie obfitował w wydarzenia istotne dla pracowników, istotne społecznie, a więc takie, nad którymi muszą, ale przede wszystkim chcą, pochylać się związki zawodowe. Za nami trudny rok bez trójstronnego dialogu, przed nami nie łatwiejszy – starań o jego przywrócenie, o aktywne uczestnictwo w publicznym dyskursie o sprawach dla ruchu związkowego kluczowych.
Przede wszystkim przed nami wdrożenie nowelizacji Kodeksu pracy mającej na celu ograniczenie wykorzystywania umów o pracę na czas określony. Terminowe zatrudnienie na podstawie umowy o pracę nie będzie mogło być dłuższe niż 33 miesiące. Takie same okresy wypowiedzenia będą dotyczyć umów na czas nieokreślony i określony. Pozostaje czekać na Dziennik Ustaw zawierający stosowne przepisy.
Przedsiębiorcy, mający kontakty gospodarcze ze Wschodem, otrzymają w myśl kolejnej ustawy „antykryzysowej” z budżetu państwa wsparcie finansowe, którego celem ma być ograniczenie zwolnień pracowników spowodowane rosyjskim embargiem. Pozostaje mieć nadzieję, że mądrze tę pomoc wykorzystają.
Należy się liczyć z oskładkowaniem umów zlecenia na nowych zasadach, tak, by osoby pracujące na zlecenie mogły częściej i więcej odkładać na swoją przyszłą emeryturę.
Wchodzą w życie korzystniejsze dla klientów przepisy o upadłości konsumenckiej.
Przyjęte zostały lepsze dla naszych zarobkowych emigrantów przepisy o pracownikach delegowanych.
11 lutego zakończono porozumieniem spór zbiorowy w PKP CARGO S.A.
W ramach prowadzonego dialogu pomiędzy Zarządem a Stroną Społeczną, w środę 11 lutego wypracowano porozumienie kończące spór zbiorowy w PKP CARGO. Stosowne dokumenty zostały podpisane po wielogodzinnych negocjacjach prowadzonych w spokojnej i merytorycznej atmosferze. Środowe spotkanie było dwunastym na którym dyskutowano o postulatach.
Podczas negocjacji strony skupiły się na sześciu głównych kwestiach, m.in. wypłaty dodatku motywacyjnego dla maszynistów-instruktorów (w wysokości 3.50 zł za każdą godzinę szkolenia) czy dodatku alokacyjnego dla pracowników, którzy w następstwie dostosowywania struktury zatrudnienia do bieżących potrzeb spółki, pracują poza miejscem zamieszkania.
Strony porozumiały się także kwestii wprowadzenia do ZUZP protokołu dodatkowego nr 11 ustanawiającego prawo do ryczałtów delegacyjnych dla następujących stanowisk: starszy rewident, rewident, starszy ustawiacz, ustawiacz, manewrowy, starszy odprawiacz, odprawiacz, operator pociągowy, operator handlowy. Prawo do ryczałtów delegacyjnych dla w/w stanowisk będzie powstawało na takich samych zasadach jak w załączniku nr 17 do ZUZP z chwilą odbycia co najmniej 3 wyjazdów delegacyjnych (zgodnie z kodeksem pracy) w miesiącu. Zarząd zobowiązał się do przedstawienia stronom ZUZP do podpisania Protokół Dodatkowy nr 11 w terminie do 28 lutego 2015 r.
PKP CARGO przejęło Przedsiębiorstwo Spedycyjne Trade trans
PKP CARGO nabyło pozostałą część udziałów (44,44 proc.) w Przedsiębiorstwie Spedycyjnym Trade Trans (PS Trade Trans). Przejęcie całkowitej kontroli nad działalnością spedytora porządkuje strukturę właścicielską spółek zależnych i otwiera drogę do pełnego wykorzystania potencjału rozwoju Grupy PKP CARGO jako operatora logistycznego. PS Trade Trans posiada 25-letnie doświadczenie w branży kompleksowych usług spedycyjno-logistycznych w całej Europie. Akwizycja umożliwi PKP CARGO kontynuowanie dynamicznej ekspansji na rynkach międzynarodowych.
Dziewiątego lutego Sławomir Żałobka objął funkcję podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.
Prezes Rady Ministrów Ewa Kopacz, na wniosek minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak, powołała Sławomira Żałobkę na stanowisko podsekretarza stanu w MIiR. – Minister Sławomir Żałobka będzie odpowiedzialny m.in. za realizacje polityki dalszego rozwoju kolejnictwa w Polsce. Do zadań nowego wiceministra będą należały także kwestie lotnicze – powiedziała minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak.
Sławomir Żałobka jest absolwentem Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz wieloletnim urzędnikiem służby cywilnej. Pracował m.in. w Ministerstwie Finansów, Ministerstwie Edukacji Narodowej, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów oraz Urzędzie Służby Cywilnej, gdzie pełnił zarówno funkcje kierownicze, jak i eksperckie. Był również członkiem Rady Zamówień Publicznych, działającej przez Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych oraz arbitrem w sprawach o zamówienia publiczne.