Powiadomienie
Apel
Spotkanie Prezesa Zarządu PKP CARGO S.A. ze Związkami Zawodowymi w dniu 29 października 2014 roku w ramach prowadzonego dialogu społecznego
30.10.2014
W dniu 29 października 2014 roku w Warszawie w siedzibie PKP CARGO S.A. odbyło się spotkanie Prezesa Zarządu PKP CARGO S.A. Pana Adama Purwina z przedstawicielami organizacji związkowych, sygnatariuszami pisma z dnia 29 września 2014 roku, w którym sformułowano 16 postulatów w ramach dialogu społecznego zgodnie z Porozumieniem partnerów społecznych z 14 lutego 2005 roku obowiązującym w PKP CARGO S.A. .
Poniżej znajduje się pełna treść dokumentu.
Wobec braku porozumienia w ramach dialogu społecznego wszczętego pismem z dnia 29 września 2014 roku w zakresie postulatów nr. 1,2,3,7, 8, 9, 12, 13,14 w związku z zapisami w par. 10. ust. 1 i 3 oraz w par. 15 ust. 1 Porozumienia w sprawie wzajemnych
zobowiązań stron Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla pracowników zatrudnionych przez Zakłady PKP CARGO S.A. z dnia 14 lutego 2005 roku niżej podpisane Związki Zawodowe domagają się w oparciu art.l Ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych z dnia 23 maja 1991 r. (Dz. U. Nr 55, poz. 236 z 1991 r. z późniejszymi zmianami) realizacji przez
Zarząd PKP CARGO S.A. następujących postulatów:
1. Ustalenia wysokości gratyfikacji wypłacanej z okazji Święta Kolejarza w 2014 roku na 1000 złotych.
2. Ustanowienie gratyfikacji za zgodę na zmianę harmonogramu pracy w wysokości 50 zł za każdą zmianą harmonogramu.
3. Podwyższenia o 100% stawek dziennych dla jednego pracownika na zakup posiłków
profilaktycznych oraz regeneracyjno-wzmacniających.
4. Ustalenie dodatku motywacyjnego dla maszynistów szkolących maszynistów stażystów.
5. Wprowadzenie do ZUZP protokołu dodatkowego nr 11 ustanawiającego prawo do
ryczałtów delegacyjnych dla następujących stanowisk: starszy rewident, rewident, starszy
ustawiacz, ustawiacz, manewrowy, starszy odprawiacz, odprawiacz, operator pociągowy
i operator handlowy.
6. Pracownikom Spółki PKP Cargo S.A., którzy podejmują czasowo pracę w innym zakładzie
Spółki i nie jest im wypłacana delegacja, zwiększone koszty utrzymania rekompensować
dodatkiem alokacyjnym w wysokości 1200 zł. miesięcznie.
7. Zachowanie integralności terytorialnej Spółki PKP CARGO S.A. i nie wyłączanie wybranych
obszarów jej działalności i jednostek organizacyjnych do innych podmiotów
gospodarczych.
8. Wstrzymania zmian organizacyjnych, polegających na centralizacji i wdrażaniu pionowych
struktur zarządzania przez spółkę, a także wycofanie planów likwidacji Zakładów i Sekcji,
a także ograniczenia kompetencji Zakładów Spółki oraz utrzymanie statusu pracodawcy
wielozakładowego.
9. Domagamy się ustanowienia w statutach Spółek, w których PKP CARGO S.A. ma pozycje dominującą przedstawiciela pracowników w Radach Nadzorczych tych Spółek.
Zgodnie z Art. 7 ust.1 Ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych z dnia 23 maja 1991 r. (Dz. U. Nr 55, poz. 236 z 1991 r. z późniejszymi zmianami) nieuwzględnienie naszych żądań w terminie do dnia 2 listopada 2014 roku skutkować będzie wszczęciem sporu zbiorowego.
Jednocześnie informujemy, że w przypadku zaistnienia sporu zbiorowego zgodnie z Art. 8
w/w Ustawy pracodawca ma obowiązek o tym fakcie powiadomić właściwego inspektora pracy, a także niezwłocznie podjąć rokowania w celu rozwiązania sporu.
Związki zawodowe uprzedzają, że w razie nieuwzględnienia wysuniętych żądań zostanie ogłoszony strajk.
Poniżej pismo podpisane przez związki zawodowe.
Dialog w PKP Cargo
Pracodawcy nie przestrzegają przepisów
Jedna trzecia nieprawidłowości stwierdzonych przez Państwowa Inspekcję Pracy w zakładach pracy dotyczy ewidencjonowania czasu pracy.
W okresie od stycznia do sierpnia br. inspektorzy PIP przeprowadzili 15,7 tys. kontroli, podczas których stwierdzono nieprawidłowości dotyczące czasu pracy. W związku z tym skierowano do pracodawców ponad 30,1 tys. wniosków w wystąpieniach, 571 poleceń ustnych oraz 862 decyzje na mocy przepisów ustawy o transporcie drogowym.
PKP Cargo wozi mniej i wolniej. A im wolniej, tym drożej
17.10.2014
Każdy km/h mniej na torach słono kosztuje. A na razie nie będzie szybciej.
Im wolniej, tym drożej. Taka zasada obowiązuje w transporcie towarowym. Tymczasem według Jacka Neski, członka zarządu PKP Cargo ds. handlowych, średnia prędkość składów tej firmy na torach w Polsce wynosi ledwie 22 km/h. A na Śląsku, gdzie stan torów towarowych jest katastrofalny, niewiele ponad 10 km/h. Jeszcze dwa lata temu pociągi towarowe jeździły o 4 km/h szybciej.
Przewoźnicy podkreślają, że pozornie niewielka różnica dotkliwie przekłada się na ich wyniki finansowe. Na przykład w przypadku lidera rynku PKP Cargo każdy kilometr na liczniku mniej w ciągu doby zwiększa zapotrzebowanie na wagony o 133, a na lokomotywy – o 25 sztuk. Ile trzeba wydać na pozyskanie dodatkowego taboru? Jak sprawdziliśmy, jedna nowa węglarka kosztuje ponad 200 tys. zł, a do tego trzeba jeszcze doliczyć koszty utrzymania, przeglądów, amortyzacji i zatrudnienia.
Przewoźnicy nie chcą precyzować, ile wynoszą ich utracone korzyści z tytułu kiepskiego stanu torów. – Nasze wydatki na utrzymanie taboru wynoszą 700 mln zł rocznie – ucina w rozmowie z DGP Jacek Neska.
>>> Polecamy: PKP Cargo podbija Europę. Spółka szykuje się do przejęć za południową granicą
Obecna sytuacja to wynik wieloletnich zaniedbań. W dodatku do obniżenia prędkości przyczyniają się – paradoksalnie – trwające na dużą skalę remonty. Jak wylicza zarządzająca infrastrukturą spółka PKP PLK, prace trwają na 1,5 tys. km linii kolejowych (z 18 tys. km ogółem). Według prezesa PLK Remigiusza Paszkiewicza w tym roku nakłady inwestycyjne jego spółki są rekordowe i przekroczą 7 mld zł. Z tego powodu jednak w 160 miejscach sieci PKP obowiązują ograniczenia w ruchu (np. pociągi trzeba przepuszczać na mijankach).
W odpowiedzi na zadane pytanie z dnia 06. 10.2014 r. Stanowisko ds. BHP informuje:
- Zgodnie z Decyzją Dyrektora Zakładu, w sprawie zasad wydawania bonów żywieniowych na posiłki profilaktyczne i regeneracyjno – wzmacniające, bony na posiłki profilaktyczne wydawane są pracownikom w dniach wykonywania prac uzasadniających otrzymywanie posiłków, jednorazowo w ciągu zmiany roboczej. Posiłek regeneracyjno – wzmacniający przysługuje wyłącznie w dniach wykonywania prac wymienionych w Załączniku Nr 2 do Decyzji. Pracownicy w okresie szkolenia na dane stanowisko pracy otrzymują bony na posiłki jak na uprawnionych stanowiskach wymienionych w Decyzji. O przydziale kuponu żywieniowego decyduje bezpośredni przełożony pracownika. Według załącznika nr 2 do Decyzji posiłek regeneracyjno – wzmacniający wydawany jest pracownikom wykonującym przez minimum 4 godziny dziennie m.in. pracę drużyn trakcyjnych.
- DecyzjaZakładu w sprawie zasad przyznawania i wypłacania dodatków za pracę wykonywaną w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych i niebezpiecznych nie precyzuje sposobu postępowania w stosunku do osób odbywających staż stanowiskowy. Zgodnie z Decyzją kierownicy komórek organizacyjnych sporządzają i aktualizują wykazy stanowisk pracy, na których występują czynniki szkodliwe, uciążliwe i niebezpieczne. Według załącznika nr 2 do Decyzji do prac niebezpiecznych zalicza się m.in. prace wykonywane przez drużyny trakcyjne w obszarze i poziomie toru czynnego w odległości 4 mb od osi toru, a według załącznika nr 3 do prac wykonywanych w warunkach uciążliwych dla zdrowia zalicza się prace przy obsłudze pojazdu trakcyjnego.
- Podsumowując StanowIsko ds. BHP uważa, że pracownicy odbywający staż stanowiskowy na świadectwo maszynisty:4.Opinia Stanowiska ds. BHP powinna zostać zatwierdzona przez Dyrektora Zakładu, po wystąpieniu przez CTPL z pisemnym wnioskiem w omawianej sprawie.
- Powinni otrzymywać bony na posiłki profilaktyczne lub regeneracyjno – wzmacniające w przypadkach wykonywania w okresie szkolenia (np. manewrowego, rewidenta, maszynisty pojazdu trakcyjnego), wyszczególnionych w załącznikach nr 1 i 2 do Decyzji Dyrektora Zakładu w sprawie zasad wydawania bonów żywieniowych na posiłki profilaktyczne i regeneracyjno – wzmacniające;
- Powinni mieć wypłacany dodatek za pracę wykonywaną w warunkach szkodliwych dla zdrowia, uciążliwych i niebezpiecznych w przypadkach wykonywania w okresie szkolenia prac (np. manewrowego, rewidenta, maszynisty pojazdu trakcyjnego), wyszczególnionych w załącznikach nr 2, 3 i według zasad określonych w Decyzji Dyrektora Zakładu;
- Decyzje w sprawie wydawania bonów i wypłacania dodatków powinien podejmować kierownik komórki organizacyjnej, w której zatrudniony jest pracownik odbywający staż stanowiskowy na świadectwo maszynisty, na podstawieo spełnieniu wymaganych warunków wyszczególnionych w pkt 1 i 2, otrzymanego od kierownika komórki organizacyjnej, w której pracownik przechodzi szkolenie.
- Opinia Stanowiska ds. BHP powinna zostać zatwierdzona przez Dyrektora Zakładu, po wystąpieniu przez CTPL z pisemnym wnioskiem w omawianej sprawie.