Maria Wasiak przejdzie z PKP S.A. do rządu?
Marszałek Sejmu Ewa Kopacz zostanie dziś desygnowana przez prezydenta na stanowisko premiera. Skład jej gabinetu powinniśmy poznać w tym tygodniu. Wśród kandydatów na ministra infrastruktury i rozwoju wymienia się Marię Wasiak, członka zarządu PKP S.A.
„Dziennik Gazeta Prawna” poinformował o trzech możliwych kandydatach w boju o fotel szefa resortu infrastruktury. Chodzi o posła Grzegorza Schetynę oraz Patrycję Wolińską-Bartkiewicz, która pełniła funkcję doradcy i podsekretarza stanu w resorcie infrastruktury oraz ministerstwie transportu, budownictwa i gospodarki morskiej (w latach 2007-2013). Na giełdzie nazwisk pojawia się też Maria Wasiak z PKP S.A.
EUROPEJSKI DZIEŃ MASZYNISTY KOLEJOWEGO 2014
ZWIĄZEK ZAWODOWY MASZYNISTÓW PKP w JAWORZNIE - SZCZAKOWEJ
Z okazji Europejskiego Dnia Maszynisty Kolejowego życzenia bezpiecznej pracy zawodowej realizacji dobrych zamiarów i planów zdrowia i wszelkiej pomyślności w życiu osobistym wszystkim maszynistom składa Rada Związku Zawodowego Maszynistów w Jaworznie – Szczakowej.
Za Radę,
Przewodniczący
Andrzej Konieczny
Ustawa przegłosowana, środki na Fundusz Kolejowy zwiększone
(źródło: pr, Rynek Kolejowy)
W piątek Sejm przyjął ustawę, na mocy której środki Funduszu Kolejowego zostaną zwiększone o 400-500 mln zł rocznie. Nowa ustawa zmienia w sumie trzy inne ustawy: o Funduszu Kolejowym, o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz o podatku akcyzowym.
Główne zmiany dotyczą opłaty paliwowej (pobieranej od wprowadzanych na rynek krajowy paliw silnikowych oraz gazu), z której wpływy do tej pory w 80% zasilają Krajowy Fundusz Drogowy (KFD), a w 20% Fundusz Kolejowy (FK). Nowelizacja przepisów sprawia, że rokrocznie ma nastąpić transferowanie pieniędzy z KFD do FK: w 2015 r. z dróg na kolej przekazane ma być 500 mln zł, a w latach 2016-19 – po 400 mln zł rocznie. Takie transfery stosowane są już zresztą obecnie: w latach 2010-15 środki Funduszu Kolejowego są zasilane pieniędzmi z KFD w wysokości 100 mln zł rocznie. Nowelizacja przepisów utrzyma w mocy te ustalenia.
Aby nie uszczuplić środków dla KFD, nowelizacja ustawy zakłada zwiększenie wysokości opłaty paliwowej w latach 2015-19, o 25 zł za 1 tys. litrów bądź za 1 tys. kg, w zależności od rodzaju paliwa. Zgodnie z nowelizacją ustaw, dodatkowe środki finansowania FK będą pochodzić właśnie z wpływów z podwyższonej opłaty paliwowej. Równocześnie z podniesieniem stawek opłaty paliwowej obniża się stawki podatku akcyzowego od paliw silnikowych (o te same wartości), tak aby nie wpłynęło to na ceny tych paliw.
Rząd: Zmiana ustawy nie spowoduje dziury budżetowej
Nowelizację poparli posłowie PO, PSL i SLD, przeciwko był PiS, Twój Ruch i Sprawiedliwa Polska. Politycy PiS już na etapie prac w komisjach zwracali uwagę, że nowe przepisy oznaczają niepotrzebne mieszanie pieniędzy pomiędzy różnymi funduszami.
Dziś, przed głosowaniem, poseł PiS Kazimierz Smoliński powtórzył, że zdaniem tej partii, nowe przepisy w większym niż dotąd stopniu obciążają przedsiębiorców, powiedział też, że nowelizacja doprowadzi do powstania dziury budżetowej. – Nie wywoła to efektu dziury budżetowej, bo to co stracimy przez akcyzę, zyskamy w postaci zmniejszonych dotacji dla PLK – odparł Janusz Cichoń, wiceminister finansów.
Przypomnieć należy, że pod koniec 2013 r. rząd podjął uchwałę określającą zasady podziału środków w ramach FK na lata 2014-19. Beneficjentami środków z FK są obecnie PKP PLK, PKP SKM Trójmiasto (w zakresie utrzymania swojej infrastruktury) oraz, do końca 2015 r., samorządy wojewódzkie. Marszałkowie mają nadzieję, że decyzja ta zostanie jeszcze zmieniona i także po 2016 r. będą oni mogli korzystać ze środków FK. Samorządy przeznaczają środki z FK przede wszystkim na inwestycje taborowe.
Bez pracy, bez zajęcia i bez perspektyw
Pół miliona osób nie ma pracy i jej nie szuka. Nie wierzą, że ją znajdą, informuje „Dziennik Gazeta Prawna”.
Statystyczny bezrobotny coraz dłużej szuka pracy, obecnie trwa to prawie 13 miesięcy. Jak przekonują eksperci, ludzka cierpliwość ma swoje granice. Osoby bezrobotne popadają w marazm i rezygnują ze starań o posadę.
Na koniec II kw. takich osób było aż 527 tys. Nie robili nic, aby znaleźć płatne zajęcie, nawet w szarej strefie – wynika z badań aktywności ekonomicznej ludności przeprowadzonych przez GUS. Jak podaje „Dziennik Gazeta Prawna” liczba jest o 11 proc. mniejsza niż przed rokiem, ale jak twierdzi Karolina Sędzimir, cytowana przez gazetę ekonomistka PKO BP, poprawa jest nieznaczna, ponieważ w gospodarce wciąż pozostaje stosunkowo mało miejsc pracy.
Powodów bierności jest wiele: osoby bezrobotne uznały, że wykorzystały już wszystkie możliwości, innych zniechęciły bardzo niskie wynagrodzenia. Osoby najbardziej zniechęcone ( aż 63 proc.) to osoby w wieku 45-63 lata.
PKP Cargo inwestorem przewozowej spółki KGHM
10.09.2014
PKP Cargo planuje nabycie do 50 proc. udziałów w Pol-Miedź Trans, spółce przewozowej KGHM Polska Miedź.
W pierwszej połowie 2015 roku PKP Cargo planuje objęcie do 50 proc. udziałów w spółce Pol-Miedź Trans, należącej w całości do KGHM Polska Miedź SA.
Pol-Miedź Trans posiada ok. 2,5 proc. udziału w rynku przewozów w Polsce, stabilną bazę przychodową i dobrą sytuację finansową. Współpraca PKP CARGO i KGHM Polska Miedź to element realizacji strategii przewoźnika zakładającej aktywną rolę w konsolidacji polskiego rynku przewozów towarowych, na którym działa ok. 60 graczy.
Prace związane z wejściem kapitałowym PKP CARGO do spółki PMT ruszyły we wrześniu. Toczą się równolegle z procesem wydzielania ze spółki Pol-Miedź Trans działalności niezwiązanych z transportem kolejowym. Zakończenie procesu podziału PMT jest planowane na pierwsze półrocze 2015 roku. PKP CARGO zamierza objąć do 50 proc. udziałów w spółce PMT, a KGHM pozostanie jej większościowym udziałowcem.
- Zgodnie z zapowiedziami PKP Cargo będzie aktywnym graczem na polu konsolidacji rynku towarowych przewozów kolejowych w Polsce. Realizowana transakcja to kolejny, ważny projekt, nad którym pracujemy. Nasze zaplecze taborowe, możliwości finansowe oraz know-how logistyczne sprawiają, że w przypadku dość powszechnego w Polsce modelu przewoźników należących do dużych grup przemysłowych, możemy być cennym partnerem i źródłem wielu efektów synergii dla koncernów takich jak KGHM Polska Miedź - mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.
Dzięki zaangażowaniu w PMT polski przewoźnik uzyska kolejne źródło stałych przychodów, dodatkowe kontakty handlowe, a także zwiększy skalę działalności.
- Przeanalizowaliśmy wiele wariantów rozwoju części kolejowej spółki. Pracujemy nad optymalnym rozwiązaniem, jakim jest pozyskanie dla tego obszaru branżowego inwestora strategicznego. Musimy przeprowadzić kolejne, znaczące inwestycje w tabor i chcemy wzmocnić naszą pozycję na rynku krajowych przewozów towarowych. PKP Cargo daje taką szansę, dlatego zdecydowaliśmy się na rozważenie partnerstwa z tą spółką - mówi Mirosław Krutin, prezes Pol-Miedź Trans.
PKP Cargo chce przejąć czeskiego przewoźnika
10.09.2014
PKP Cargo podpisało wstępne porozumienie ws. potencjalnego przejęcia czeskiego kolejowego przewoźnika Advanced World Transport B.V. Czeska firma przewozi m.in. węgiel, stal i części samochodowe w Niemczech, Rumunii, Polsce i w Chorwacji.
Polski przewoźnik poinformował we wtorkowym komunikacie, że podpisane porozumienie umożliwia spółce rozpoczęcie negocjacji w sprawie potencjalnego nabycia przez PKP Cargo 100 proc. udziałów w Advanced World Transport (AWT).
Porozumienie umożliwia spółce rozpoczęcie negocjacji w sprawie warunków wiążących umów w zakresie potencjalnej transakcji. Ponadto PKP Cargo będzie mogło rozpocząć badanie stanu Grupy AWT nie wcześniej niż 5 września br.
Prezes PKP Cargo Adam Purwin powiedział dziennikarzom podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy, że spółka może sfinansować potencjalne przejęcie AWT w oparciu o środki własne oraz częściowo poprzez emisję długu np. w formie euroobligacji.
"PKP Cargo ma bardzo dobrą sytuację finansową. Mamy nadwyżki na poziomie kilkuset milionów złotych. Finansowanie tej transakcji w dużej mierze będzie oparte o płynność finansową PKP Cargo. Możemy rozważyć też emisję dodatkowego długu" - dodał Purwin.
Dodał, że nie jest wykluczona emisja euroobligacji, a potencjalna transakcja przejęcia nie zmieni polityki dywidendowej PKP Cargo, która zakłada wypłatę 35-55 proc. skonsolidowanego zysku netto. Powiedział również, że PKP Cargo rozważa też inne akwizycje, ale nie podał szczegółów.
Jak wyjaśniono, grupa AWT jest jednym z największych prywatnych przewoźników towarowych w Europie z ok. 8-proc. udziałem w rynku towarowych przewozów kolejowych w Czechach. Swoje usługi firma świadczy na Słowacji, Słowenii, Węgrzech, w Polsce, Niemczech, Rumunii, Bułgarii i Chorwacji. W 2013 r. Grupa przewiozła 12 mln ton towarów, wypracowując 282 mln euro przychodów ze sprzedaży. Zatrudnia ok. 2 tys. pracowników i specjalizuje się w przewozie towarów ciężkich i masowych, w tym węgla, stali oraz części samochodowych.
Grupa AWT posiada ok. 160 lokomotyw i ponad 5 tys. wagonów. W Czechach jest właścicielem terminalu intermodalnego Ostrava-Paskov, obsługuje też blisko 60 bocznic kolejowych.
PKP Cargo jest natomiast największym polskim przewoźnikiem towarowym i drugim największym operatorem w Unii Europejskiej. W 2013 roku Grupa wypracowała 65,4 mln zł zysku netto przy przychodach sięgających blisko 4,8 mld zł. W zeszłym roku firma przetransportowała 114,4 mln. ton ładunków.
(PAP)
Pismo do Prezesa PR Pana Tomasz Pasikowskiego
PKP dotrzymały słowa i rozpisały przetarg na modernizację dworca Sosnowiec Maczki
źródło: kch, Rynek Kolejowy/Gazeta.pl/PKP)
Przez wiele lat nikt nie miał pomysłu na zagospodarowanie budynku stacji Sosnowiec Maczki. W lipcu informowaliśmy o tym, że Politechnika Śląska i PKP utworzą tam Centrum Naukowo-Dydaktyczne Transportu Kolejowego. Teraz PKP rozpisały przetarg na projekt i wykonanie koniecznych prac.
Dworzec po przebudowie. Wiz. PKP
Przyporządkowane tagi:
PKP SA (1915) , Sosnowiec-Maczki (2) , Politechnika Śląska (3)
Centrum będzie kształciło inżynierów – specjalistów dla branży kolejowej. Studenci Centrum będą mogli odbywać staże i praktyki w spółkach Grupy PKP. W przyszłości zaś mogą stać się ich pracownikami.
Na potrzeby centrum PKP udostępni zabytkowy budynek dworca kolejowego w Sosnowcu Maczkach. Zostanie on odrestaurowany i dostosowany do pełnienia funkcji dydaktycznych i badawczych.
– To rewelacyjna wiadomość. Zyska na tym również dzielnica, której historia od lat związana jest z koleją – cieszył się Kazimierz Górski, prezydent Sosnowca, wypowiadając się dla sosnowieckiej Gazety.pl.
Teraz PKP ogłosiły przetarg na wykonanie wszystkich niezbędnych prac związanych z nadaniem nowej funkcji budynkowi dworca: opracowanie dokumentacji przedprojektowej (ekspertyz i inwentaryzacji), stworzenie wielobranżowego projektu budowlanego i wykonawczego, uzyskanie pozwolenia na budowę i wykonanie przebudowy połączonej z adaptacją na potrzeby Politechniki Śląskiej zabytkowego budynku dworca i jego otoczenia.
Centrum rozpocznie swoją działalność 1 września 2016 roku. Absolwenci przygotowani będą do pracy inżynierskiej w biurach projektowych środków transportu i infrastruktury kolejowej, przedsiębiorstwach eksploatacji, zakładach obsługowo-naprawczych, jednostkach organizacyjnych związanych z logistyką i spedycją w kolejnictwie.
Projekt budżetu na 2015 rok
Wzrost PKB w wysokości 3,4 proc. i średnioroczną inflację w wysokości 1,2 proc. zakłada projekt budżetu państwa na 2015 r., którym w środę ma zająć się rząd – podaje PAP.
Minister finansów Mateusz Szczurek zapowiadał, że jego resort zaproponuje w projekcie budżetu na 2015 rok wzrost PKB na poziomie 3,4 proc. oraz średnioroczną inflację zbliżoną do prognoz Narodowego Banku Polskiego, czyli na poziomie 1,4 proc.
W piątek Szczurek zapowiedział, że średnioroczna inflacja w 2015 r. będzie nawet poniżej 1,4 proc., ale powyżej 1,0 proc.
Polska gospodarka w przyszłym roku wzrośnie o 3,4 proc., po wzroście o 3,3 proc. w tym roku. Tym samym PKB w cenach bieżących powinno wynieść 1 bln 771,2 mld zł (1 bln 693,6 mld zł w br.) Ministerstwo Finansów optymistycznie założyło, że w latach 2016-2018 PKB wzrost gospodarczy wyniesie odpowiednio o 3,7 proc., 3,9 proc. i 4 proc. Jednocześnie przyjęto, że w latach 2016-2018 inflacja wyniesie odpowiednio 2,3 proc., 2,1 proc. i 2,5 proc.
Zgodnie z dokumentem eksport w 2015 r. powinien być wyższy o 5,4 proc., po takim samym wzroście w bieżącym roku. Import wzrośnie o 6,4 proc., po wzroście o 6 proc. w 2014 r.
W rządowym dokumencie przyjęto, że przeciętne wynagrodzenie brutto w gospodarce wyniesie 3 tys. 959 zł, a w sektorze przedsiębiorstw 4 tys. 185 zł.
Założono, że w gospodarce będzie zatrudnionych 9 mln 754 tys. osób, z tego 5 mln 591 tys. osób w sektorze przedsiębiorstw. Stopa bezrobocie na koniec przyszłego roku ma wynieść 11,8 proc.