ArcelorMittal zapłaci PKP Cargo miliard za przewozy
(źródło: PKP Cargo)
PKP Cargo w ciągu trzech najbliższych lat przewiezie prawie 35 mln ton towarów dla spółek Grupy ArcelorMittal – wynika z podpisanych 28 kwietnia aneksów do umów na przewóz towarów dla potentata branży hutniczej. Ich łączna wartość wynosi 1 mld zł.
Fot. Grzegorz Koclęga
Przyporządkowane tagi:
ArcelorMittal (2) , PKP Cargo (1168) , towarowe (2)
Podpisane aneksy oznaczają, że PKP Cargo – drugi największy towarowy przewoźnik koleją w Unii Europejskiej – oraz największy na świecie producent stali i wyrobów stalowych będą kontynuować współpracę przynajmniej do czerwca 2017 roku. Rocznie wolumen przewożonych dla Grupy ArcelorMittal towarów będzie wynosić minimum 11 mln ton, a w ciągu trzech lat może sięgnąć 35 mln ton. Dla porównania, w ciągu 2013 roku grupa PKP Cargo przewiozła łącznie 114 mln ton ładunków dla wszystkich swoich klientów.
– Potwierdzamy wyjątkową silną pozycję naszej spółki na najbardziej konkurencyjnym rynku w Europie. Cieszę się, że dla światowych gigantów PKP Cargo jest partnerem biznesowym godnym zaufania, gwarantującym profesjonalizm, stabilność oraz przewidywalność. Globalne firmy doceniają nasze szerokie kompetencje, zarówno pod względem zasobów taborowych, jak i wykwalifikowanej kadry organizującej przewozy – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo.
PKP Cargo przewozi węgiel kamienny, koks, węgiel brunatny, rudy i piryty, kamień, żwir i wapno, metale oraz artykuły chemiczne dla kilku spółek z grupy ArcelorMittal, w tym ArcelorMittal Poland SA, ArcelorMittal Warszawa Sp. z o.o. i ArcelorMittal Ostrawa SA. Segment przewozów dla firm z branży hutniczej jest kluczowym dla działalności PKP Cargo – oprócz grupy ArcelorMittal, spółka obsługuje m.in. także koncerny: CMC i US Steel.
– Mimo stagnacji na rynkach stali i światowego spowolnienia w produkcji metali przewozimy wyraźnie więcej rud, w samym pierwszym kwartale 2014 roku wzrost w tym segmencie wyniósł ok. 20 proc. w ujęciu rocznym. Świadczy to o zdolności przystosowania się naszej Grupy do zmiennych warunków rynkowych – podkreśla Jacek Neska, członek zarządu ds. handlowych PKP Cargo.
PKP Cargo posiada zasoby i kompetencje pozwalające na kompleksową obsługę klientów, co w branży hutniczej jest szczególnie istotne ze względu na zróżnicowany charakter przewożonych towarów i ich parametry. Oprócz standardowych zleceń, firma realizuje przewozy przesyłek ponadgabarytowych i bezpośrednie połączenia międzynarodowe. PKP Cargo jest obecnie jedynym przewoźnikiem w Polsce dysponującym wyspecjalizowanym taborem z możliwością przewozu 120-metrowej szyny, która jest produkowana od lutego 2014 r. przez ArcelorMittal w Dąbrowie Górniczej.
Oto nowy zarząd PKP Cargo
Zarząd PKP Cargo został uzupełniony. Do prezesa Adam Purwina po konkursach dołączyli: Jacek Neska, Łukasz Hadyś, Wojciech Derda i Dariusz Browarek. Z wyjątkiem Hadysia, w zarządzie będą funkcjonować od dziś.
Przyporządkowane tagi:
PKP Cargo (1166) , Adam Purwin (6) , Jacek Neska ()
Sylwester Sigiel złożył w lutym na ręce przewodniczącego rady nadzorczej PKP Cargo Jakuba Karnowskiego rezygnację z funkcji członka zarządu ds. handlowych. Oficjalny zarząd PKP Cargo skurczył się wówczas do prezesa Adam Purwina. Rada Nadzorcza rozpisała konkurs na stanowiska czterech członków zarządu: ds. Handlowych, ds. Operacyjnych, ds. Finansowych, oraz przedstawiciela pracowników.
Jak poinformowała dziś spółka w komunikacie giełdowym, konkurs został zakończony. Dziś powołano Dariusza Browarka jako przedstawiciela pracowników (informowaliśmy o tym wcześniej), Wojciecha Derdę, jako członka zarządu ds. operacyjnych, oraz Jacka Neskę, powierzając mu funkcję członka zarządu ds. handlowych. Łukasz Hadyś zostanie powołany 12 maja.
Kontrakty menedżerskie członków zarządu PKP SA muszą być jawne
Według Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, kontrakty menedżerskie członków zarządu spółki PKP SA, której jedynym udziałowcem jest Skarb Państwa muszą być ujawnione – informuje portal „Lex.pl”.
fot. creationc, sxc.hu
Przyporządkowane tagi:
PKP SA (1832) , WSA () , prawo pracy ()
W 2012 roku Stowarzyszenie Sieć Obywatelska Watchdog Polska wystąpiło do PKP SA o udostępnienie umów z członkami zarządu spółki. Według PKP SA, treść umów jest sprawą prywatną między pracodawcą a pracownikami, co nie upoważnia spółki do ich ujawnienia.
Jak podaje portal „Lex.pl”, Stowarzyszenie zaskarżyło odmowę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Sąd nakazał PKP SA udzielenie odpowiedzi. Spółka wyrok zaskarżyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Sąd uchylił orzeczenie I instancji, nakazując wnikliwą analizę problemu.
Sprawa wróciła do WSA, który po analizie opinii nie zmienił.- Jednak tu nie chodzi o szeregowych pracowników, ale o kontrakty menedżerskie, które regulują sposób wynagrodzenia, prerogatywy i zakres zadań osób zarządzających spółką w 100 procentach należącą do Skarbu Państwa - mówi portalowi „Lex.pl” sędzia Adam Lipiński. - I co więcej spółka ta jest kluczowym przedsiębiorstwem transportowym państwa i moderatorem polityki kolejowej – dodaje.
Polska w ogonie UE w zakresie transportu
sobota, 19 kwietnia 2014
10 kwietnia Komisja Europejska opublikowała zestawienie, w którym oceniła wyniki krajów członkowskich w zakresie transportu. Pod uwagę branych było 22 wskaźniki, m.in. takie, jak: bezpieczeństwo ruchu, gęstość i jakość infrastruktury, wpływ transportu na środowisko, udział poszczególnych gałęzi transportu w pracy przewozowej, ale także np. naruszenia prawa unijnego w zakresie transportu. Niestety, Polska została oceniona najgorzej, plasując się tuż za Grecją i Bułgarią. W czołówce rankingu znalazły się kolejno: Holandia, Niemcy i Szwecja. Tylko trzykrotnie Polska znalazła się w czołowej piątce krajów UE, aż 9 razy zaś - w najgorszej piątce, co prezentuje poniższa tabela
Najlepsza 5 |
Najgorsza 5 |
Wynik całkowity |
|
NL |
11 |
0 |
11 |
DE |
11 |
1 |
10 |
SE |
9 |
1 |
8 |
UK |
9 |
2 |
7 |
DK |
5 |
0 |
5 |
FI |
6 |
3 |
3 |
LU |
5 |
2 |
3 |
MT |
4 |
2 |
2 |
AT |
3 |
2 |
1 |
FR |
5 |
4 |
1 |
IE |
5 |
5 |
0 |
SI |
4 |
4 |
0 |
ES |
4 |
4 |
0 |
BE |
4 |
4 |
0 |
EE |
4 |
5 |
-1 |
SK |
4 |
5 |
-1 |
LV |
4 |
5 |
-1 |
CZ |
2 |
3 |
-1 |
HU |
3 |
5 |
-2 |
IT |
3 |
5 |
-2 |
HR |
1 |
4 |
-3 |
CY |
2 |
5 |
-3 |
PT |
3 |
6 |
-3 |
RO |
4 |
7 |
-3 |
LT |
2 |
6 |
-4 |
EL |
2 |
8 |
-6 |
BG |
3 |
9 |
-6 |
PL |
3 |
9 |
-6 |
Głównymi zarzutami wobec polskiego systemu transportowego okazały się znaczne problemy z bezpieczeństwem ruchu drogowego oraz kolejowego, niska wydajność infrastruktury oraz wiele wykrytych naruszeń prawa w odniesieniu do transportu kolejowego.
Zachęcamy do zapoznania się z pełnymi wynikami rankingu na stronie Komisji Europejskiej: http://ec.europa.eu/transport/facts-fundings/scoreboard/index_en.htm
Parlament Europejski przerywa pracę po 5-letniej kadencji
sobota, 19 kwietnia 2014
Przewodniczący Parlamentu Europejskiego, Martin Schulz, dziękuje Profesorowi Liberadzkiemu za wytężoną pracę w kończącej się kadencji PE
17 kwietnia zakończyła się ostatnia sesja plenarna Parlamentu Europejskiego 7 kadencji. Od teraz aż do wyborów europejskich zaplanowanych na 25 maja, europosłowie skupią się na pracy w kraju.
Dziękując za nieustanne wsparcie podczas tej pięcioletniej kadencji, prof. Liberadzki powiedział: "Przez ostatnie 5 lat pokazaliśmy, co możemy zrobić dla obywateli europejskich, jako posłowie - wystarczy spojrzeć na sprawę ACTA czy obniżenia opłat za roaming". Profesorowi Liberadzkiemu udało się również bardziej bezpośrednio wspomóc regiony, które reprezentuje, poprzez zapewnienie im unijnego finansowania projektów infrastrukturalnych, takich jak np. połączenie kolejowe Świnoujście/Szczecin - Poznań - Wrocław, czy też droga ekspresowa S-3. "Wydajna infrastruktura transportowa jest kręgosłupem gospodarki, gospodarki która kreuje miejsca pracy, dobrobyt obywateli i w którą włączone są wszystkie regiony - bez wyjątku." - powiedział europoseł podczas ostatniej sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego 7 kadencji.
Górnicy apelują do premiera
13 central górniczych związków zawodowych zaapelowało do premiera Donalda Tuska o spotkanie w związku z bardzo trudną sytuacją górnictwa węgla kamiennego w Polsce. Ich zdaniem bez zdecydowanych działań rządu na Śląsku dojdzie do likwidacji kilkuset tysięcy miejsc pracy.
16 kwietnia list został złożony na ręce wojewody śląskiego przez przedstawicieli związków zawodowych z prośbą o przekazanie premierowi. - Sytuacja w górnictwie węgla kamiennego w Polsce jest tragiczna. Zarządy spółek węglowych nie radzą sobie zarówno z wydobyciem węgla, jak i z jego sprzedażą.
(...) Związki zawodowe mają ogromne zastrzeżenia w stosunku do nadzoru właścicielskiego nad spółkami. - napisano w liście do Donalda Tuska.
Liderzy górniczych central zwracają uwagę, iż niebawem kończy się okres obowiązywania rządowej strategii dla funkcjonowania górnictwa węgla kamiennego na lata 2007-2015 oraz ustawy regulującej m.in. finansowanie zobowiązań powstałych wskutek likwidacji kopalń. Wobec tego ich zdaniem potrzebne jest nakreślenie nowej strategii dla branży. - Nadszedł już czas, by otwarcie powiedzieć, jakie plany w stosunku do górnictwa ma polski rząd. Czy bezpieczeństwo energetyczne kraju oparte będzie na naszym narodowym skarbie - węglu, czy na nośnikach energii pochodzących z importu? Fakty wskazują, że właściciel spółek węglowych nie ma żadnego pomysłu na unormowanie sytuacji w polskim górnictwie - czytamy w dokumencie.
Minimum egzystencji w Polsce to około 400-500 zł miesięcznie
Minimum egzystencji w rodzinie 4-osobowej w 2013 r. to 462 ,71 zł miesięcznie. Dla osoby samotnej wyniosło ono 541,91 zł miesięcznie, a w gospodarstwie emeryckim złożonym z dwóch dorosłych osób - 427,86 zł. To najnowsze dane Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych.
Informację o poziomie minimum egzystencji za 2013 r., przygotowywane corocznie przez IPiSS, 14 kwietnia 2014 r. przekazał partnerom społecznym minister pracy. Wynika z niej, że minimum egzystencji utrzymuje się poniżej kryterium uprawniającego do świadczeń z pomocy społecznej w przypadku gospodarstw osób samotnie gospodarujących, rodzin 2-osobowych złożonych z osób dorosłych oraz rodzin 3-osobowych, w skład których wchodzą dwie osoby dorosłe i dziecko w wieku 4-6 lat.
I tak, w wypadku gospodarstw emeryckich, dla osoby samotnej minimum egzystencji w 2013 r- wyniosło 513,87 zł, w dwuosobowej rodzinie emeryckiej – 427,86 zł. W gospodarstwach pracowniczych, dla osoby samotnej była to kwota 541,91 zł, w rodzinie dwuosobowej złożonej z osób dorosłych – 455,90 zł, w rodzinie 3-osobowej (2 osoby dorosłe, dziecko 4-6 lat) - 439,68 zł. W rodzinie trzyosobowej z dzieckiem w wieku 13-15 lat – 480,90 zł, w rodzinie 4-osobowej (dwoje dorosłych, dwoje dzieci) – 462,71 zł, w rodzinie 5-osobowej (dwoje dorosłych, troje dzieci)) – 467,57 zł.
W 2013 r. pomocą społeczną w Polsce objęto 1 mln 412 tys. 432 rodziny. Z tego rodziny z dziećmi stanowiły 42 proc., osoby samotne – 40 proc.
Jeżeli chodzi o progi dochodowe uprawniające do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, to wynoszą one: 542 zł dla osoby samotnej, 546 zł dla osoby w rodzinie,
Pracodawcy chcą kolejnych zmian w prawie pracy
18.04.2014
Organizacje pracodawców reprezentowane w Komisji Trójstronnej opowiadają się wspólnie za maksymalnie 48-miesięcznym okresem zatrudniania na umowy okresowe. Chcą też wydłużenia maksymalnego czasu trwania umowy na okres próbny do 6 miesięcy.
Czteroletni maksymalny czas trwania umowy na czas określony nie obejmowałby m.in. umów związanych z realizacją projektu czy trwaniem kadencji - zakładają pracodawcy. Wspólną propozycję Business Centre Club, Konfederacji Lewiatan, Pracodawców RP i Związku Rzemiosła Polskiego przekazano do resortu pracy - poinformowali w piątek Pracodawcy RP.
We wspólnym stanowisku opowiedzieli się za wydłużeniem maksymalnego czasu trwania umowy na okres próbny do 6 miesięcy. Są też za zniesieniem obowiązku podawania przez pracodawcę przyczyny wypowiedzenia umowy o pracę zawartej na czas nieokreślony w firmach zatrudniających do 50 pracowników.
Pensja minimalna, czyli jaka?
18.04.2014
Wraca dyskusja o stawce minimalnej za godzinę pracy. Na razie nieśmiało, bo pracodawcy nie lubią poruszać tych tematów, ale świat się zmienia. Kiedyś rewolucję płacową m.in. przeprowadzili Niemcy i Brytyjczycy. Teraz coraz częściej mówi się o niej w krajach rozwijających się.
Świat zaczyna rozumieć, że płaca minimalna to konieczność, by ograniczać ubóstwo. W Polsce dyskusja jest trudna podwójnie. Gdy temat powraca pracodawcy dostają gęsiej skórki, a wtedy politycy szukają tematów zastępczych, by ostudzić atmosferę. U sąsiadów także się dyskutuje, jednak nie o tym czy stawkę minimalną za godzinę pracy w ogóle wprowadzić, bo ta funkcjonuje od dawna, ale ile ma ona wynosić. I tak np. od 2015 roku w Niemczech będzie obowiązywała stawka 8,5 euro za godzinę pracy. To historyczna chwila.
Dyskusja o wysokości płacy minimalnej powróciła też w USA. Barak Obama proponuje, by każdy Amerykanin dostawał minimum 10,10 dolara za godzinę pracy. Dwunastego lutego prezydent USA podpisał rozporządzenie podnoszące do tej kwoty wynagrodzenie minimalne dla pracowników federalnych. Podwyżka wejdzie w życie na początku przyszłego roku.
Rusza budowa bloku w Jaworznie. Kontrakt podpisany
ArtykułNotowaniaKomentarze (4)
Autor: wnp.pl (TE/DC) | 17-04-2014 10:17 | aktualizacja: 17-04-2014 14:40
W czwartek, w obecności m.in. premiera Donalda Tuska, wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej oraz ministra skarbu Włodzimierza Karpińskiego, Tauron Wytwarzanie podpisał z konsorcjum Rafako i Mostostalu Warszawa kontrakt na budowę nowego bloku na węgiel kamienny w Elektrowni Jaworzno. Wartość umowy to prawie 4,4 mld zł netto.
Jak podkreślono, będzie to największa inwestycja Grupy Tauron, która znacząco wpłynie na poprawę jej efektywności wytwarzania. Budowa bloku ma potrwać 59 miesięcy. Nowy blok zwiększy o ok. 2,5 proc. moc zainstalowaną w polskiej energetyce zawodowej. Żywotność jednostki ma wynieść co najmniej 200 tys. godzin pracy lub 30 lat.
- Budowa bloku w Elektrowni Jaworzno III należy do priorytetów w strategii korporacyjnej Grupy Tauron, zgodnie z którą odbudowujemy moce wytwórcze i zastępujemy wyeksploatowane bloki nowymi wysokosprawnymi jednostkami - powiedział Dariusz Lubera, prezes Tauron Polska Energia
- Blok węglowy, który powstanie w Jaworznie, będzie należał do najnowocześniejszych w swej kategorii. Spełni wszystkie normy emisji. Będzie to jedna z najsprawniejszych jednostek energetycznych w Europie - zaznaczył.
Inwestycja pozwoli pozwoli na uzupełnienie wycofywanych z użytkowania po 2016 r. starszych jednostek węglowych, przy czym parametry nowego bloku węglowego będą znacznie lepsze od zastępowanych. Konsorcjum zadeklarowało, że wybuduje blok o mocy netto 843,53 MW oraz sprawności netto rzędu 45,91 proc.
Jaworznicki blok ma spełnić surowe unijne wymagania z zakresu ochrony środowiska. Ponadto będzie przystosowany do ewentualnego dobudowania w przyszłości instalacji do wychwytywania dwutlenku węgla, co jest zgodne z wymaganiami Komisji Europejskiej.
Przy realizacji inwestycji zatrudnienie ma znaleźć kilka tysięcy osób. Blok zagwarantuje także na kilkadziesiąt lat kilka tysięcy miejsc pracy w okolicznych kopalniach węgla kamiennego, które będą dostawcami paliwa.
Zakres inwestycji obejmuje budowę bloku energetycznego w oparciu o kocioł pyłowy, opalany węglem kamiennym z niskoemisyjną komorą spalania, przepływowy, na nadkrytyczne parametry pary oraz kondensacyjną turbinę parową sprzęgniętą z generatorem wytwarzającym energię elektryczną.
Blok będzie podłączony do nowej rozdzielni 400 kV wyprowadzającej energię elektryczną do Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. Umowa z Polskimi Sieciami Elektroenergetycznymi na wyprowadzenie mocy i przyłączenie bloku do rozdzielni 400 kV stacji Byczyna została już zawarta.
Grupa Tauron realizuje program inwestycyjny, zgodnie z przyjętą strategią korporacyjną. Podpisanie umowy w Jaworznie jest kolejnym ważnym wydarzeniem, które miało miejsce tylko w tym roku. W marcu Tauron podpisał z Polskimi Inwestycjami Rozwojowymi umowę w sprawie finansowania bloku gazowo-parowego o mocy 413 MW w Łagiszy.
Komunikat- pismo
W trakcie obrad 76 dorocznej sesji Komitetu Transportu Lądowego (KTL) Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ w Genewie, w dniu 27 lutego br. pan
Transport w strukturach ONZ jest w gestii wszystkich 5 głównych organów ONZ (w tym także Rady Bezpieczeństwa) jednak główną koordynację prowadzi ECOSOC (Rada Ekonomiczna i Społeczna ONZ – składająca się z 54 przedstawicieli państw, wybieranych na 3-letnią kadencję). Na skutek ewolucji relacji, z transportu wyodrębniły się 2 sektory – morski (koordynowany przez IMO - Londyn) i lotniczy (ICAO – Montreal). Pozostałe kwestie, a więc cały transport lądowy został rozdzielony na 5 kontynentalnych Komisji Gospodarczych ONZ, w tym EKG. W trakcie działań okazało się, że dominującą rolę w transporcie lądowym przejęła Europejska Komisja Gospodarcza, która stała się intelektualnym centrum tworzenia Konwencji ONZ w tym zakresie, przyjmowanych następnie przez państwa całego świata, w tym także organizacje regionalne – takie jak Unia Europejska.