Wątpliwości pracowników dotyczące zmian struktury organizacyjnej PKP Cargo S.A.
W związku ze zmianami organizacyjnymi w spółce PKP Cargo S.A. skutkującymi zmniejszeniem liczby zakładów, Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych wystąpiła w dniu 08 maja br. z pismem do Prezesa Zarządu tej spółki.
Informacja przekazana partnerom społecznym nie przedstawia skutków planowanej reorganizacji dla pracowników.
Uważamy, że pracownicy lub też byli pracownicy (emeryci i renciści) obecnie funkcjonujących zakładów spółki PKP Cargo S.A. mają prawo wiedzieć, który zakład spółki zajmie się ich obsługą socjalną lub obsługą w zakresie ulg przejazdowych.
Pracownicy muszą wiedzieć czy dotychczasowy pracodawca jest likwidowany, łączony, czy też przejmowany.
A przede wszystkim muszą wiedzieć w jakim trybie to nastąpi i od kiedy, natomiast organizacje związkowe muszą mieć zagwarantowaną możliwość działania wynikającą np. z art.13 Ustawy o związkach zawodowych.
TK: podwyższenie wieku emerytalnego do 67. roku życia - konstytucyjne
30 minut temu
Podwyższenie wieku emerytalnego do 67. roku życia jest zgodne z konstytucją - uznał Trybunał Konstytucyjny. Pełny skład TK - przy sześciu zdaniach odrębnych co do różnych punktów wyroku - uznał, że zaskarżone przez NSZZ "Solidarność", posłów PiS i OPZZ przepisy o podwyższeniu wieku emerytalnego do 67 lat są zgodne z konstytucją i konwencją Międzynarodowej Organizacji Pracy.
fot. PAP/Bartłomiej Zborowski
Sejm uchwalił zmiany w ustawie o emeryturach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w maju 2012 r. Przed zmianami kobiety miało prawo do emerytury po osiągnięciu 60. roku życia, a mężczyźni - 65 lat. Od 2013 r. zgodnie z zaskarżoną ustawą wiek emerytalny wzrasta co kwartał o miesiąc - dla mężczyzn będzie wynosił 67 lat w 2020 r., a dla kobiet - w 2040 r. Ustawa pozwala też przejść wcześniej na częściową, 50-proc. emeryturę; dla kobiet jest to wiek 62 lat, dla mężczyzn 65 lat.
Autorzy skarg zarzucili przepisom m.in. naruszenie zasady zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa, sprawiedliwości społecznej, ochrony praw nabytych. W ocenie skarżących przepisy są też niejasne, podważają ich zgodność w zakresie podwyższenia wieku emerytalnego z ratyfikowaną przez Polskę konwencją Międzynarodowej Organizacji Pracy, dot. minimalnych norm zabezpieczenia społecznego.
Trybunał Konstytucyjny zakończył w środę dwudniową rozprawę dotyczącą przepisów podnoszących wiek emerytalny kobiet i mężczyzn do 67 lat.
PKP Cargo tworzy nową strukturę spółki
Zarząd PKP Cargo podjął decyzję o konsolidacji zakładów wchodzących w skład spółki, w wyniku czego z dziesięciu dotychczas funkcjonujących zakładów powstanie siedem. - Decyzja, zapowiedziana wcześniej w prospekcie emisyjnym, pozwoli utworzyć optymalną strukturę spółki, co w efekcie przełoży się na oszczędności w wysokości kilkunastu milionów złotych – informuje spółka w oficjalnym komunikacie.
Fot. Grzegorz Koclęga
Przyporządkowane tagi:
Nowa struktura spółki zakłada utworzenie trzech nowych zakładów: Centralnego (połączony Mazowiecko-Podlaski z Centralnym), Południowego (połączony Śląsko-Dąbrowski z Południowym) oraz Zachodniego (połączony Wielkopolski z Zachodniopomorskim). Oprócz nowych jednostek, w ramach przyjętej struktury spółki pozostaną następujące zakłady: Dolnośląski, Śląski, Wschodni oraz Północny. Dodatkowo, zmianie ulegną granice poszczególnych zakładów.
- Istotą podjęcia decyzji o zmianie struktury PKP Cargo była chęć lepszego wykorzystania potencjału poszczególnych zakładów. W tym celu łączymy jednostki mniejsze z silniejszymi biznesowo, jednak nadal będziemy korzystać z doświadczenia pracowników Szczecina, Łodzi czy Nowego Sącza. Finalizacja procesu łączenia zakładów pozwoli naszej spółce w jeszcze większym stopniu wykorzystać jej potencjał. Chcąc pozostać firmą konkurencyjną na tak wymagającym rynku, jakim jest rynek towarowych przewozów, stale musimy optymalizować naszą działalność – mówi Adam Purwin, prezes zarządu PKP Cargo. Rozwiązania, które sukcesywnie wdrażamy, w efekcie przekładają się na coraz lepszą jakość obsługi naszych klientów – dodaje.
Spółka zapewnia, iż w związku z procesem konsolidacji, PKP Cargo nie ograniczy zatrudnienia w łączonych zakładach na stanowiskach odpowiedzialnych za podstawową działalność przewozową spółki. Ponad 90 proc. pracowników jest chronionych Paktem Gwarancji Pracowniczych, którego elementem są gwarancje zatrudnienia na okres przynajmniej 4 lat.
- Oprócz połączenia zakładów, co ułatwi codzienną pracę w poszczególnych jednostkach organizacyjnych PKP Cargo, zmieniliśmy także granice tych zakładów. Zastosowaliśmy zasadę, że transport towarów na głównych szlakach powinien odbywać się na terenie maksymalnie dwóch zakładów – mówi Wojciech Derda, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo.
Ustawa podwyższająca wiek emerytalny przed TK
dzisiaj, 07:40
Ustawą zrównującą wiek emerytalny mężczyzn i kobiet oraz podnoszącą go do 67 lat, zajmie się we wtorek i środę TK. Zaskarżyły ją: Solidarność, OPZZ i posłowie PiS. Przepisom zarzucono m.in. naruszenie zasady zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa.
Uchwalona 11 maja 2012 r. nowelizacja ustawy o emeryturach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS) przewiduje, że od 2013 r. wiek emerytalny wzrasta co kwartał o miesiąc. Tym samym mężczyźni osiągną docelowy wiek emerytalny 67 lat w 2020 r., a kobiety - w 2040 r.
Ustawa pozwala przejść na wcześniejszą, tzw. częściową emeryturę; kobiety mają do tego prawo w wieku 62 lat, a mężczyźni po ukończeniu 65 lat. Częściowa emerytura to 50 proc. świadczenia.
Reformę emerytalną rząd argumentował koniecznością zapewnienia odpowiedniego poziomu emerytur i wzrostu gospodarczego. Gdyby nie podniesienie wieku emerytalnego, kolejne rządy musiałyby podnieść podatki lub obniżyć emerytury; dzisiaj na jednego emeryta przypadają cztery osoby zdolne do pracy, za 50 lat będą to już tylko dwie osoby.
Ustawę zaskarżyły do Trybunału Konstytucyjnego NSZZ "Solidarność", OPZZ i grupa posłów PiS. Nowelizacji zarzucono m.in. naruszenie zasady zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa, sprawiedliwości społecznej, zasady praw nabytych, a także że jej przepisy są nieczytelne.
Pismo ws. telefonów służbowych
FZZMK 24/04/14 Warszawa, dn. 24.04.2014 r.
Pan Adam Purwin
Prezes Zarządu
PKP CARGO Spółka Akcyjna
ul. Grójecka 17
02-021 Warszawa
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych wielokrotnie zwracała się z prośbą o rozważenie możliwości wyposażenia w służbowe telefony komórkowe pracowników zatrudnionych na stanowisku maszynisty pojazdu trakcyjnego w Zakładach Spółki PKP CARGO S.A. Brak akceptacji dla takiego rozwiązania argumentowany był między innymi coraz szerszym wprowadzaniem nowoczesnych systemów łączności na pokładach lokomotyw. Jednak takie rozwiązanie jest skuteczne jedynie w ograniczonym zakresie. Pozostaje cała sfera sytuacji, w których maszynista zmuszony jest do użycia prywatnego telefonu do celów służbowych. Coraz częściej dokonywane wpisy w wykazach pracy drużyn trakcyjnych informujące o braku łączności z dyspozytorem spowodowanym brakiem zasięgu urządzeń radiotelefonicznych, to tylko jeden z przykładów. Zapewnienie stałej łączności między maszynistą a dyspozytorem stanowi istotny element podnoszący poziom bezpieczeństwa ruchu, zwiększa także efektywność wykonywanej pracy. Zdaniem naszej organizacji obecny stan rzeczy powoduje przeniesienie części kosztów pracy na pracownika. Gdyby zatem wyposażenie pracowników w telefony komórkowe było niemożliwe, oczekujemy propozycji w zakresie rekompensaty finansowej dla pracowników używających prywatne telefony komórkowe do celów służbowych.
Przewodniczący Federacji Grzegorz Samek
Jeszcze w tym roku na terenie Unii Europejskiej ma zacząć funkcjonowanie pierwszych sześć międzynarodowych korytarzy transportowych dla przewozów towarowych.
Autor: Paweł Rydzyński | 05-06-2013 09:34
Mają one zostać stworzone do dnia 10 listopada 2013 r. Kolejne trzy korytarze, w tym dwa przebiegające przez Polskę, mają zacząć funkcjonować dwa lata później. Tak wynika z zapisów Rozporządzenia Parlamentu i Rady UE nr 913/2010 z 22 września 2010 r. w sprawie europejskiej sieci kolejowej ukierunkowanej na konkurencyjny transport towarowy, nakładającego na państwa członkowskie UE obowiązek utworzenia takich korytarzy.
Zapisy rozporządzenia wychodzą w wielu względach naprzeciw postulatom zgłaszanym od lat przez przewoźników towarowych, dotyczących przede wszystkim niskich prędkości handlowych (na terenie Polski wynoszą średnio 25-35 km/h), braku rozwiniętej infrastruktury dla przewozów towarowych czy pierwszeństwa przewoźników pasażerskich przy konstruowaniu rozkładów
Wychodzą one w pewnej mierze też naprzeciw problemowi opóźnień pociągów. Na terenie Polski w III kwartale wg danych UTK średni czas spóźnienia pociągu towarowego wynosił aż 311 min (314 min w ruchu krajowym, 267 w międzynarodowym), jednocześnie średni czas spóźnień pociągów pasażerskich wynosił 22 min (a z uwzględnieniem spóźnień poniżej 5 minut - średni czas spóźnień wynosił 9,5 minuty). Opóźnienia w III kwartale na sieci PKP PLK odnotowano w przypadku prawie 54% pociągów towarowych i 26% pociągów pasażerskich, przy czym aż 78% spośród opóźnionych pociągów towarowych zanotowało spóźnienia większe niż godzinę, a 63% - więcej niż 2 godziny. Jednocześnie spośród opóźnionych pociągów pasażerskich 65% miało opóźnienia nie większe niż 5 minut (co de facto uznaje się za brak spóźnienia), a tylko niewiele ponad 2% pociągów miało opóźnienia przekraczające 60 minut.
Marek Zaleśny prezesem Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa
(źródło: jm, Rynek Kolejowy/CZH)
Marek Zaleśny, były członek zarządu ds. handlowych PKP Cargo, objął nowe stanowisko. Został powołany na prezesa Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa, do której należy większość Euroterminalu Sławków.
Fot. CZH
Przyporządkowane tagi:
Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa (1) , Euroterminal Sławków (6) , Marek Zaleśny ()
Marek Zaleśny jest od roku 1999 zarządzał firmami związanymi z transportem kolejowym należącymi do Grupy CTL. W latach 2009-2013 był członkiem zarządu ds. handlowych PKP Cargo. Odpowiadał m.in. za proces restrukturyzacji przewoźnika kolejowego i przygotowania go do debiutu giełdowego.
23 kwietnia został powołany na stanowisko prezesa Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa w Katowicach. Jest to obecnie najstarszy i największy podmiot zajmujący się integracją handlu surowcami na rynkach krajowych i zagranicznych z płynnie działającą logistyką. Głównym obszarem działalności handlowej jest sektor hutnictwa i górnictwa, w którym CZH organizuje dostawy głównie wyrobów stalowych do spółek węglowych. Jest też większościowym udziałowcem Euroterminalu Sławków.
- Najbliższe lata to niezwykle istotny okres dla rozwoju górnictwa i hutnictwa w Polsce, a także dla naszej spółki. Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa będzie nadal kontynuować proces dywersyfikacji działalności i udoskonalać swoje usługi, tak by oferować klientom najwyższej jakości rozwiązania - powiedział Marek Zaleśny, po objęciu nowej funkcji.
Drugim członkiem zarządu został Józef Węgrzyn. Ma funkcję dyrektora rozwoju. W końcu marca ogłoszono postępowanie kwalifikacyjne na trzeciego członka zarządu - dyrektora handlowego.
W 2012 roku na sprzedaż przez Agencję Rozwoju Przemysłu, został wystawiony pakiet 87,68 procent akcji CZH. 12 proc. akcji należy do Skarbu Państwa. Spółki jednak nie sprzedano.
Premier zachwala obecność w Unii autostradami. O kolei i tramwajach milczy
29.04.2014
Premier Donald Tusk zaprezentował dziś raport MSZ na temat korzyści z 10 lat obecności Polski w Unii Europejskiej. Podkreślił zwłaszcza znaczenie budowanych autostrad. W raporcie, który ma ćwierć tysiąca stron, o kolei i transporcie miejskim zapomniano. Szeroko omawiana jest rozbudowa dróg i lotnisk.
- Polska dobrze wykorzystała te 10 lat w UE. Możemy z odwagą i nadzieją patrzeć na kolejne 10 lat – powiedział premier Tusk komentując opublikowany dziś raport podsumowujący dekadę członkostwa Polski w UE. - Polacy 1 maja mogą wypić toast za własną skuteczność, za to że udało im się te lata wykorzystać – dodał.
Premier podkreślił wagę "symbolicznego zdarzenia", czyli planowanego na jutro otwarcia „naszej autostrady A1”. – Cieszę się, że w przeddzień tej fajnej naszej 10-tej rocznicy europejskiej obecności też ta symboliczna autostrada, z Gdańska, z miejsca gdzie ta nadzieja się rodziła, do centrum Polski, wreszcie została skompletowana. Dla człowieka, który wychował się i urodził w Gdańsku i uczestniczył w tych radosnych i trudnych zdarzeniach, które nas do Unii doprowadziły, jest to szczególny moment satysfakcji - podkreślił.
W słowach premier ominął szerokim łukiem transport szynowy. Podobnie jest z raportem Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Liczący ćwierć tysiąca stron dokument podzielony jest na kilka części, w których omawiane są m. in. polityczne aspekty akcesji. Dominuje jednak część dotycząca gospodarczego wpływu członkowstwa na Polskę. Duży fragment zajmuje część dotycząca rozbudowy infrastruktury. Co w nim znajdziemy?
Drogi i lotniska
„Jednym z obszarów, w którym widać realny wpływ unijnych funduszy, jest w Polsce system transportowy. Pieniądze z UE przeznaczono m.in. na projekty rozbudowy oraz modernizacji autostrad i dróg ekspresowych. Skorzystaliśmy na tym wszyscy – znacząco poprawiła się mobilność, o kilkadziesiąt minut skrócił się średni czas przejazdu pomiędzy głównymi miastami, a także wzrosło bezpieczeństwo ruchu drogowego i spadła liczba wypadków śmiertelnych na drogach” – pisze w raporcie MSZ.
Dalej wymieniane są kolejne sukcesy budownictwa drogowego: 673 km autostrad, 808 km dróg ekspresowych. O upadku 300 firm budowlanych w tym procesie nie wspomniano. Akcentowany jest również wzrost ruchu na rozbudowywanych lotniskach – aż o 350 proc. przez 10 lat.
Dokument próbuje też odpowiedzieć na społeczne obawy dotyczące obecności w UE. Jedną z nich jest to, że „Polska zmarnuje środki unijne”. Odpowiedź polega na wymienieniu korzyści z funduszy unijnych, takich jak ilość oddanych kilometrów autostrad, czy dostępu do internetu. Nie ma słowa o alokacji środków w dwóch zakończonych już perspektywach unijnych, ani o nieudanych inwestycjach.
Kolej na całe 242 strony raportu wspomniano dwukrotnie. Zacytuję w całości, ale dużej wierszówki z tego nie będzie: „W Polsce pojawiły się także zupełnie nowe prawne rozwiązania, jak np. otwarcie rynku transportu kolejowego czy lotniczego”. Oraz: „Dodatkowo, co miało wielkie znaczenie dla poprawy komfortu podróżnych, zbudowano połączenia lotniska z aglomeracjami miejskimi. Tak powstało m.in. połączenie kolejowe z Dworca Centralnego na Lotnisko im. Fryderyka Chopina w Warszawie oraz fragment autostrady A1 z węzła aglomeracji śląskiej do okolic Lotniska Katowice - Pyrzowice”. Finito.
O kolei już lepiej nie mówić
01.05.2014 Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych przeciwny ustawie o czasie pracy maszynistów Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych apeluje o zaprzestanie prac nad założeniami nowej ustawy o czasie pracy maszynistów oraz pilne o podjęcie dzi
(źródło: Rynek Kolejowy/PKP Cargo)
PKP Cargo wciąż ma ogromną przewagę nad resztą przewoźników towarowych. Niemniej w pierwszym kwartale 2014 roku udział w przewiezionej masie spadł o 0,14 punktu procentowego, natomiast pod względem pracy przewozowej zmniejszył się o 0,97 punktu procentowego.
fot. Karol Niespodziański
Przyporządkowane tagi:
PKP Cargo (1168) , wyniki przewozowe (18) , DB Schenker Rail Polska (87)
Na kolejnych miejscach za I kwartał 2014 roku pod względem przewiezionej masy znalazły się: DB Schenker Rail Polska (19,65 proc), PKP LHS (4,79 proc., wzrost z 4,45 proc. przed rokiem), Lotos Kolej (4,13 proc., wzrost z 3,90 proc.) oraz Freightliner PL (3,38 proc., wzrost z 1,24 proc. przed rokiem). W przypadku DB Schenker Rail dane są nieporównywalne, ponieważ informacje z 2014 roku odnoszą się do spółki DB Schenker Rail Polska, a dane z 2013 roku uwzględniają udział dla całej Grupy. Podobnie jest w przypadku Grupy CTL, która w danych UTK z 2014 roku uwzględniana jest jako trzy spółki (CTL Logistics, CTL Rail, CTL Train z udziałami odpowiednio 3,11 proc., 0,92 proc., oraz 2,07 proc.).
W marcu łączna masa przewiezionych koleją towarów wyniosła 19,02 mln ton, czyli o 0,58 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Natomiast wykonana praca przewozowa wzrosła o 3,89 proc., do poziomu 4,19 mld tonokilometrów. W okresie trzech miesięcy 2014 roku udział grupy PKP Cargo w rynku pod względem przewiezionej masy wyniósł 47,23 proc., a pod względem pracy przewozowej 57,61 proc.
Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych przeciwny ustawie o czasie pracy maszynistów
01.05.2014
Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych apeluje o zaprzestanie prac nad założeniami nowej ustawy o czasie pracy maszynistów oraz pilne o podjęcie działań mających na celu lepsze egzekwowanie rozsądnych, w pełni gwarantujących bezpieczeństwo regulacji wynikających z Kodeksu Pracy.
Zdaniem przedstawicieli związku dobrym rozwiązaniem będzie wyposażenie Prezesa UTK w środki porównywalne z budżetami innych wiodących i mających opinię skutecznych regulatorów, np. UKE (budżety na 2014: UTK – 27 mln zł, UKE – 103 mln zł), co umożliwi prowadzenie wystarczająco intensywnych kontroli w zakresie m.in. czasu pracy maszynistów.
– Za najbardziej szkodliwy uważamy pomysł zaliczania do czasu pracy dojazdów i powrotów do/z tzw. stacji macierzystych. W wielu przypadkach maszynista nie zdążyłby nawet objąć pociągu, bo już musiałby wracać – przekonuje Wojciech Jurkiewicz, prezes zarządu ZNPK. – Paradoksalnie, pomimo iż w ciągu 10 lat z rynku ubędzie ok. 7 tysięcy, tj. niemal 40 proc. maszynistów, to doprowadziłoby to do… wzrostu bezrobocia wśród maszynistów zamieszkałych w rejonach (często biedniejszych) o rzadszym natężeniu ruchu kolejowego. Poza tym, czy maszynista przyjeżdżający do stacji macierzystej ostatnim wieczornym pociągiem i czekający całą noc na niewygodnym krześle w pokoiku socjalnym na objęcie porannej służby będzie bezpieczniejszy, niż jego kolega, który wyśpi się we własnym domu i zostanie dowieziony do pociągu taksówką? Z projektu ustawy wynikałoby o dziwo, że tak, gdyż maszynista czekający całą noc na stacji macierzystej będzie mógł prowadzić pociąg przez 12h, a ten, który dojechał taksówką (np. 2h) – już tylko 10h.
Wzrost kosztów pracy