Parafowano Pakt Gwarancji Pracowniczych w PKP CARGO S.A
22 sierpnia 2013 roku odbyło się spotkanie mediacyjne, na którym strony poczyniły ustalenia dotyczące Paktu Gwarancji Pracowniczych zawierającego regulacje w zakresie gwarancji zatrudnienia, stabilizacji ZUZP, premii prywatyzacyjnej oraz reprezentowania pracowników w organach korporacyjnych (projekt PGP poniżej).
Parafowano PGP, a strony umówiły się na podpisanie Paktu po uzyskaniu zgód ciał korporacyjnych i organów statutowych organizacji związkowych.
W kwestiach finansowych strony zgodziły się na wypłatę jednorazowej premii oraz zawieszenie sporu zbiorowego do końca grudnia 2013 roku. Wznowienie rozmów w temacie podwyżki płac nastąpi w styczniu 2014 roku.
Obecnie 100 proc. akcji PKP Cargo należy do PKP S.A. Na warszawskiej giełdzie ma być sprzedanych między 25 proc. a 50 proc. akcji przewoźnika minus jedna akcja. Pakiet kontrolny zostanie na razie w rękach PKP S.A.
PKP Cargo to największy polski kolejowy przewoźnik towarowy i drugi po Deutsche Bahn w Unii Europejskiej. W 2012 r. skonsolidowany zysk netto spółki wyniósł 267 mln zł, EBITDA 767 mln zł, a przychody - ok. 5,2 mld zł. Są to wyniki wyliczone według Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej.
W połowie lipca w spółce zakończyło się referendum strajkowe, w którym ponad 95 proc. załogi PKP Cargo opowiedziało się za podjęciem protestu, jeśli postulaty strony związkowej nie zostaną spełnione
Wątpliwości dotyczące zapisów w Pakcie Gwarancji Pracowniczych dla pracowników PKP CARGO S.A.
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych na spotkaniu w dniu 13.08.13 przedstawiła swoje wstępne uwagi do przedłożonego projektu PGP m.in. do § 3 Gwarancja zatrudnienia ust.2 a), dotyczącego tzw. zabezpieczenia społecznego.
Uważamy zapis za zbyt ogólny stwarzający możliwość dowolnego dobierania elementów zabezpieczenia społecznego. Mimo iż termin zabezpieczenie społeczne jest obecnie powszechnie używany, nie istnieje jedna, przez wszystkich akceptowana, definicja tego pojęcia.
Przykładowo, definiuje się zabezpieczenie społeczne, jako „całokształt środków i działania instytucji publicznych, za pomocą których społeczeństwo stara się zabezpieczyć swych obywateli przed niezawinionym przez nich niedostatkiem, przed groźbą niemożności zaspokojenia podstawowych społecznie uznanych za ważne, potrzeb”.
Tradycyjnie za główny cel systemów zabezpieczenia społecznego uznaje się zagwarantowanie bezpieczeństwa w jego wąskim socjalno-ekonomicznym rozumieniu, a więc bezpieczeństwa socjalnego. Podejmowane dla realizacji tego celu działanie będą więc przede wszystkim skierowane na zmniejszanie i kompensowanie następstw zaistnienia różnych zagrożeń, zaliczanych do grona ryzyk socjalnych, np.: choroba, wypadek przy pracy i choroba zawodowa, inwalidztwo, macierzyństwo, utrata pracy, zgon żywiciela rodziny czy starość.
Pakt Gwarancji Pracowniczych w PKP CARGO S.A.
Mediacje w PKP CARGO S.A. w innym terminie
Longin Komołowski - mediator w toczącym się sporze zbiorowym poinformował związki zawodowe, że ze względu na prace Zarządu PKP CARGO S.A. nad nowymi propozycjami które mogą ułatwić osiągnięcie kompromisu w zakresie postulatów złożonych w dniu 10 maja br. stanowiących przedmiot sporu zbiorowego spotkanie odbędzie się w dniu 13 sierpnia 2013 roku o godzinie 9:00.
W załączeniu pismo mediatora.
Prezydent podpisał ustawę o szkoleniu maszynistów
Prezydent Bronisław Komorowski podpisał nowelizację ustawy o transporcie kolejowym, określającą nowe zasady egzaminowania maszynistów i wydawania im uprawnień - poinformowała w poniedziałek Kancelaria Prezydenta.
Celem ustawy ma być usprawnienie systemu przyznawania maszynistom uprawnień i zwiększenie zainteresowania pracą na tym stanowisku. Nowelizacja wprowadza nowe zasady przeprowadzania badań lekarskich i psychologicznych, którym muszą poddawać się maszyniści i kandydaci na maszynistów. Doprecyzowano także obowiązki zatrudniających ich pracodawców, szczególnie te dotyczące medycyny pracy i badań profilaktycznych pracowników.W ustawie doprecyzowano także m.in. kryteria uznawania ośrodków prowadzących szkolenia dla maszynistów czy kryteria organizowania egzaminów.
Według szacunków ministerstwa transportu około 17,5 tys. osób w Polsce posiada uprawnienia do prowadzenia pojazdów trakcyjnych. Ponad połowa maszynistów ma od 46 do 60 lat. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego średni wiek osób zatrudnionych na stanowisku maszynisty to niemal 50 lat, a tylko około 16 proc. ogólnej liczby maszynistów nie przekroczyło 40. roku życia.
W najbliższych latach trzeba będzie więc wyszkolić ponad 3 tys. nowych maszynistów.
Prezydent podpisał ustawę wydłużającą okres rozliczeniowy czasu pracy
Roczny okres rozliczeniowy i ruchomy czas pracy to główne założenia nowelizacji kodeksu pracy, którą podpisał prezydent Bronisław Komorowski. W piątek poinformowała o tym Kancelaria Prezydenta.
Uchwalona w czerwcu ustawa wprowadza wydłużenie okresu rozliczeniowego czasu pracy z 4 do 12 miesięcy, "jeżeli jest to uzasadnione przyczynami obiektywnymi lub technicznymi lub dotyczącymi organizacji pracy".
Nowe przepisy pozwalają też na stosowanie rozkładów czasu pracy na indywidualny wniosek pracownika, niezależnie od ustaleń ze związkami lub reprezentacją pracowników. Umożliwiają także wprowadzenie różnych godzin rozpoczynania pracy albo przedziału czasu, w którym pracownik ma rozpocząć pracę.
Nowe zasady rozliczania i rozkładu czasu pracy mogą zostać wprowadzone w firmie w układzie zbiorowym lub w porozumieniu ze związkami zawodowymi albo przedstawicielami pracowników. Wprowadzenie tych rozwiązań musi być zgłoszone - jak informowało MPiPS - "w trybie pilnym" Państwowej Inspekcji Pracy. Pracodawca ma na to pięć dni.
Nowelizacja od początku budziła wiele kontrowersji. Rząd argumentował, że zmiana pomoże utrzymać konkurencyjność polskiej gospodarki, związki zawodowe protestowały, twierdząc, że pracownik zostanie sprowadzony do roli niewolnika.
Minister pracy Władysław Kosiniak-Kamysz przekonywał, że proponowane rozwiązania mają uratować jak największą liczbę miejsc pracy, utrzymać konkurencyjność polskiej gospodarki, dać firmom szanse na rozwój. Jego zdaniem rozwiązania te sprawdziły się w ustawie antykryzysowej, działającej między lipcem 2009 a grudniem 2011 r., dlatego warto je na stałe przenieść do kodeksu pracy.
Przeciw rozwiązaniom zawartym w nowelizacji protestują związki zawodowe. Pod koniec czerwca Solidarność, OPZZ i FZZ zerwały posiedzenie Komisji Trójstronnej i zawiesiły swój udział w jej pracach do czasu spełnienia postulatów, którymi są: dymisja ministra pracy oraz wycofanie się z nowelizacji kodeksu pracy.
Liderzy trzech central związkowych ustalili, że będą razem koordynować akcje protestacyjne. Zapowiedzieli, że do protestu może dojść we wrześniu w Warszawie, rozważany jest też strajk generalny.