Ustrojowe podstawy równego traktowania pracowników oraz pracodawców – część 1
Autor: Tadeusz M. Nycz
Wstęp
Doświadczenia dwudziestu paru lat nowego ustroju pozwalają na analizę i wnioski w zakresie ustrojowej podstawy równego traktowania pracowników oraz pracodawców. Niniejsze opracowanie jest próbą takiej oceny z pozycji praktyka prawa pracy.
Ma ono na celu wyliczenie podstaw normatywnych, ogólną ocenę kompletności regulacji prawnych oraz wskazanie istniejących mankamentów i zaproponowanie sposobu rozwiązania najistotniejszego zagadnienia rzutującego na odczucia społeczne w sferze jednakowego traktowania każdego pracownika, czy każdego pracodawcy, jednostkowo jako obywatela demokratycznego państwa.
Protokół
Wkrótce przetarg na szeroki tor do Wiednia
(źródło: jm, Rynek Kolejowy)
Zła wiadomość dla PKP LHS. Koleje Rosyjskie oficjalnie poinformowały, że wkrótce rozpisany zostanie przetarg na studium wykonalności budowy szerokotorowego połączenia kolejowego z Rosji i Ukrainy przez Słowację do Wiednia.
Przyporządkowane tagi:
Wiedeń (11) , RŻD (31) , PKP LHS (43)
Za projekt odpowiada spółka joint-venture JV Breitspur Planungsgesellschaft mbH. Jej udziałowcy, którymi są narodowe koleje Rosji (RŻD), Słowacji (ZSKK), Austrii (OBB) i Ukrainy (UZ), oficjalnie poinformowali w piątek o pierwszym poważnym kroku w realizacji projektu budowy nowego połączenia szerokotorowego.
Połączenie sieci kolejowych Rosji, Kazachstanu i Ukrainy szerokim torem z sercem Europy ma oznaczać zwiększenie możliwości rozwoju przewozu ładunków. Obecnie zarówno przewoźnik kazachski jak i rosyjski inwestują w terminale portowe w Chinach. Zakończenie wszystkich prac powinno umożliwić zaoferowanie klientowi w „jednym okienku” usługi przewozowej z Państwa Środka nad Dunaj. – Trzeba przy tym pamiętać, że naszym celem nie jest budowa linii o rozstawie 1520 mm do Wiednia tylko zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego z Azji – mówił kilka tygodni temu prezes Kolei Rosyjskich Władymir Jakunin.
– Kontynuujemy współpracę nad połączeniem rynków europejskich i azjatyckich. Rosyjski system kolejowy jest kluczowym elementem tranzytu euroazjatyckiego. Wiele państw Europy dotyka problem braku towarów na sieci kolejowej, dlatego też dostarczenie nowych towarów jest bardzo ważne. Realizacja projektu jako centralnego komponentu sieci euroazjatyckiej skróci czas transportu o 50% w porównaniu do transportu dalekomorskiego – powiedział w ostatni piątek prezes Kolei Rosyjskich Jakunin.
Studium, którego realizację właśnie zapowiedziano, ma zaproponować najlepsze rozwiązania kluczowych kwestii inżynieryjnych dotyczących budowy nowej linii, oraz oszacować wpływ inwestycji na środowisko i społeczeństwo. Kwestia finansowania przedsięwzięcia zostanie zbadana w oddzielnym dokumencie, który zostanie dopiero zamówiony. Prawdopodobny koszt inwestycji to ok. 6,36 miliarda euro. Pierwsze pociągi mają pojechać do Wiednia już w 2025 roku.
W ciągu ostatnich miesięcy przedstawiciele PKP, może za wyjątkiem najbardziej zainteresowanego sprawą PKP LHS, zdawali się nie przykładać większej wagi do projektu wiedeńskiego RZD. Ostatnio jednak Arkadiusz Krężel przewodniczący rady nadzorczej PKP PLK zabrał głos w tej sprawie. – Niepokoi nas planowana inwestycja dotycząca budowy szerokotorowego połączenia ze wschodu do Wiednia. Jeśli zostanie zrealizowana, zniweluje możliwości eksploatacji szerokiego toru do Sławkowa, jak również nasze możliwości wykorzystania tranzytu. Staniemy się objechaną „wyspą” – przestrzegał. Zaproponował również alternatywne rozwiązanie jakim ma być powiązanie PKP LHS z siecią Kolei Białoruskich. Projekt ten zakłada przedłużenie linii szerokotorowej z Zamościa do granicy z Białorusią we Włodawie i ma być znacząco tańszy niż trasa do Wiednia.
Prywatyzacja PKP Cargo wisi na włosku
źródło: ez, Rynek Kolejowy)
Chwieje się proces prywatyzacji PKP Cargo. Zgodnie z planem PKP SA przewoźnik miał trafić na giełdę w czwartym kwartale tego roku, ale zarząd spółki nie może znaleźć porozumienia ze związkami zawodowymi w sprawie paktu gwarancji pracowniczych. Związkowcy twierdzą wręcz, że zostali przez władze PKP SA i PKP Cargo oszukani.
Przyporządkowane tagi:
PKP Cargo (285) , związki zawodowe (36) , prywatyzacja (55)
Jeszcze wczoraj PKP Cargo poinformowało, że zarząd zaproponował pracownikom reprezentowanym przez związki związkowe nowe warunki paktu gwarancji pracowniczych, w tym m.in. trzyletnią gwarancję zatrudnienia w PKP Cargo, wypłatę łącznie ok. 120 mln zł w formie premii prywatyzacyjnej do podziału pomiędzy pracowników oraz ok. 250 mln zł wpływów z prywatyzacji, które zostaną przeznaczone na Fundusz Własności Pracowniczej.
To jednak nie przekonało związkowców. Parę godzin później poinformowali, że podczas negocjacji paktu gwarancji pracowniczych zarządy PKP SA i PKP Cargo „próbowały oszukać związki zawodowe”. Na czym miało polegać to oszustwo? Według przedstawicieli pracowników władze spółek próbowały wyeliminować z paktu niektóre grupy pracowników PKP Cargo oraz spółek zależnych od tej spółki oraz zmniejszyć premię prywatyzacyjną.
Ponadto, twierdzą oni, że zarządy PKP SA i PKP Cargo chciały skrócić okres gwarancji zatrudnienia, ograniczyć elementy zakładowego układu zbiorowego pracy, a także uniemożliwić reprezentowanie pracowników w organach PKP Cargo. Związkowcy skarżą się również, że zarząd PKP Cargo nie podjął rokowań w sprawach podwyżki wynagrodzeń i wypłaty premii za I kwartał oraz nagród z funduszu nagród z zysku za 2012 rok.
Jednocześnie zapewnili, że nie zawahają się sięgnąć po ostateczne argumenty, jeżeli negocjatorzy PKP Cargo będą forsować te postulaty. „Powyższe nastawienie zarządu strona społeczna uważa za konfrontacyjne, zwłaszcza do toczącego się w tych kwestiach referendum strajkowego. Spotkanie zakończyło się protokołem rozbieżności. Decyzje zarządów PKP SA i PKP Cargo świadczą o prowadzeniu rozmów w złej wierze i prowokują do podjęcia strajku w spółce Cargo” – informują związki zawodowe w komunikacie.
Mimo takiego stanowiska związki zawodowe zadeklarowały podjęcie rozmów w kolejnym etapie sporu, podczas mediacji w dobrej wierze. Zastrzegły jednak, że „utrzymanie konfrontacyjnego nastawienia przez zarządy PKP SA i PKP Cargo na etapie mediacji spowoduje podjęcie strajku, za co pełną odpowiedzialność poniosą pracodawcy”.
Przedłużające się negocjacje w sprawie paktu gwarancji pracowniczych źle wróżą trwającemu procesowi prywatyzacji PKP Cargo. Zgodnie z jego założeniami jeszcze w tym roku na warszawską giełdę ma trafić mniejszościowy pakiet akcji największego przewoźnika towarów koleją w Polsce. Podpisanie paktu gwarancji pracowniczych ze związkami zawodowymi jest jednym z istotnych warunków powodzenia tego procesu.
Protokół rozbieżności w związku ze sporem zbiorowym z dnia 10.06.2013 r.
Protokół z mediacji sporu zbiorowego z dnia 04.07.2013 r.
Notatka ze spotkania w ramach dialogu społecznego Zarządu PKP CARGO SA ze Związkami Zawodowymi będącymi Stroną ZUZP w zakresie postulatów z dnia 10 maja 2013 roku w dniu 10 czerwca 2013r. w Warszawie.
z udziałem C, CF, CP, CCRz, CCL, przedstawicieli Strony Związkowej oraz doradcy Firmy Weil, Gotshal & Manges, zgodnie z załączoną listą obecności.
Spotkaniu przewodniczył Prezes Zarządu PKP CARGO SA Pan Ł. Boroń, który poinformował, że został przygotowany roboczy projekt Paktu Gwarancji Pracowniczych dostosowany do zmienionej transakcji prywatyzacyjnej oraz bieżącej sytuacji Spółki. Zaproponował, by Strona Związkowa zapoznała się multimedialną wersją Paktu i wskazała, które z proponowanych zmian mogą być zaakceptowane a które będą wymagały dalszej dyskusji i wypracowania kompromisowych rozwiązań.
Przed prezentacją projektu Paktu przedstawiciele Związków Zawodowych poprosili o przedstawienie stanowiska Zarządu do pozostałych postulatów zgłoszonych w dniu 10 maja br., gdyż dialog w zakresie podwyżki wynagrodzeń i premii dla załogi formalnie nie został zakończony.
W odpowiedzi C nawiązał do poprzedniego spotkania, w toku którego szeroko omawiana była trudna sytuacja Spółki oraz wyniki przewozowe za I kwartał i oświadczył, że Spółka nie byłaby w stanie udźwignąć tak poważnych obciążeń finansowych, tym bardziej że chce negocjować Pakt, który również oznacza określone koszty. Podkreślił, że zawarcie optymalnego PGP jest priorytetem przed uruchomieniem IPO i strony dialogu winny skupić się głównie na osiągnięciu w tym zakresie porozumienia.
Strona Związkowa poprosiła więc o wyjaśnienie, dlaczego mimo niekorzystnej sytuacji w całej Grupie PKP właśnie teraz w PLK SA – spółce, która generuje straty, możliwe było uruchomienie systemowej podwyżki wynagrodzeń, na którą m.in. PKP CARGO będzie musiało zapracować ponosząc wyższe opłaty za dostęp do infrastruktury i zwiększone własne koszty pracy z tytułu utrudnień i ograniczeń w prowadzeniu ruchu. Taka sytuacja jest powtórką z roku ubiegłego i świadczy o braku szacunku w Grupie oraz stosowaniu przez kierownictwo PKP SA różnych reguł w stosunku do poszczególnych spółek. Równocześnie Zarząd PKP CARGO SA przekonuje związki zawodowe, że w spółce, która jako jedyna przeszła głęboką restrukturyzację i której załoga identyfikując się z firmą godziła się na wyrzeczenia, nie ma możliwości realizacji postulatów płacowych. Po raz kolejny przedstawiciele załogi wyrazili opinię, że w zakładach spółki nie występuje nadwyżka zatrudnienia, o czym strona pracodawcy niezwłocznie się przekona, gdy pracownicy związani z ruchem pociągów będą wykonywać swoje zadania zgodnie z obowiązującymi przepisami i ustalonym harmonogramem pracy. Związki Zawodowe wystosowały w tej sprawie apel do załogi, gdyż pracodawcy sugerują potrzebę dalszego ograniczania zatrudnienia.
W świetle prezentowanego stanowiska Spółki, Związki Zawodowe uznają, że termin prowadzenia dialogu z Zarządem PKP CARGO SA został wyczerpany i w związku z nieosiągnięciem porozumienia winien być sporządzony protokół rozbieżności potwierdzający odmienne stanowiska stron w zakresie zgłoszonych postulatów.
Wirtualna Polska przeprasza PKP za "Aferę" z Karnowskim i Ciżkowiczem
(źródło: PKP SA/Rynek Kolejowy)
Portal Wirtualna Polska napisał w ubiegłym miesiącu, że Jakub Karnowski i Piotr Ciżkowicz działają niezgodnie z prawem, zasiadając w radach nadzorczych spółek. PKP SA udowodniła jednak, że w przypadku do nich tzw. Ustawa Kominowa nie ma zastosowania. Portal opublikował przeprosiny wobec spółki.
Przyporządkowane tagi:
Jakub Karnowski (69) , Piotr Ciżkowicz (9) , PKP SA (482)
Artykuł opublikowany na portalu WP.pl pt. „Afera na najwyższych szczeblach w PKP” nie jest już dostępny. Autorzy wp.pl pisali, że Jakub Karnowski i Piotr Ciżkowicz łamią prawo, w szczególności Ustawę Kominową, zasiadając w radach nadzorczych podległych PKP SA spółek. W artykule wysunięta została teza, że działania tych rad nadzorczych (m. in. PKP Cargo) są w związku z tym nieważne. Argumenty PKP SA przeciw tezom artykułu można przeczytać tutaj. Poniżej zamieszczamy przeprosiny portalu Wirtualna Polska zamieszczone na stronie PKP SA:
Spółka Wirtualna Polska SA siedzibą w Gdańsku przeprasza Pana Jakuba Karnowskiego - Prezesa Zarządu PKP SA Pana Piotra Ciżkowicza członka Zarządu PKP SA oraz spółkę PKP SA. za naruszenie ich dóbr osobistych w artykule "Afera na najwyższych szczeblach władzy w PKP" autorstwa Sebastiana Ogórka, opublikowanego na portalu internetowym WP.PL dnia 18 czerwca 2013 r., poprzez nieprawdziwe i bezzasadne sugestie w ww. artykule jakoby Pan Jakub Karnowski i Piotr Ciżkowicz naruszyli przepisy ustawy z 3 marca 2000 r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi („ustawa kominowa”) poprzez jednoczesne pełnienie funkcji Przewodniczącego Rady Nadzorczej w dwóch spółkach Grupy PKP. Ponadto Wirtualna Polska SA oświadcza, że nieprawdziwe są wszelkie twierdzenia i zarzuty wskazujące i/lub sugerujące nielegalność uchwal Rady Nadzorczej PKP Cargo SA. z uwagi na powołanie Pana Jakuba Karnowskiego na stanowisko Przewodniczącego Rady Nadzorczej PKP Cargo SA. Wirtualna Polska SA oświadcza, że wspomniane powyżej zarzuty w całkowicie bezzasadne i nie znajdują one żadnego odzwierciedlenia stanie faktycznym i prawnym. Wirtualna Polska SA wyraża głębokie ubolewanie powodu wydźwięku, jakie niosły za sobą nieprawdziwe twierdzenia i zarzuty zawarte ww. artykule."
Zielone Mazowsze skierowało do KE skargę na Koleje Śląskie
źródło: Zielone Mazowsze
Stowarzyszenie Zielone Mazowsze skierowało do Komisji Europejskiej skargę dotyczącą łamania przez Koleje Śląskie i zlecające usługi województwo śląskie rozporządzenia 1370 (WE), które to dotyczy usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego.
Przyporządkowane tagi:
Komisja Europejska (57) , Koleje Śląskie (393) , Zielone Mazowsze (27)
- Informujemy, że spółka Koleje Śląskie, wykonująca na zlecenie województwa śląskiego usługi publiczne w zakresie pasażerskiego transportu kolejowego z dniem 1 czerwca 2013 r zlikwidowała 39% (!!!) swoich pociągów. Likwidacja pociągów w pierwszej kolejności objęła pociągi na liniach magistralnych o najwyższych potokach pasażerskich – informują KE członkowie Stowarzyszenia.
Zielone Mazowsze w skardze skierowanej do KE podkreśla, że likwidacja pociągów dotknęła także relację Tychy Lodowisko – Katowice – Sosnowiec „w przypadku której zlikwidowano co drugi pociąg, zmniejszając częstotliwość z dwóch par pociągów na godzinę do jednej pary na godzinę, z luką w środku dnia ok. 2 godzin”.
Praca podczas upałów a obowiązki pracodawcy i prawa pracowników
Autor: Tadeusz M. Nycz
W artykule omówiono zagadnienia związane z organizacją stanowisk pracy i środowiska pracy w wysokich temperaturach spowodowanych warunkami atmosferycznymi. Uwzględniono zarówno obowiązki pracodawcy, jak i uprawnienia pracownika w aspekcie wykonywania pracy w warunkach bezpiecznych i higienicznych.
Zasadniczo organizm człowieka nie jest przystosowany do szybkiego dostosowywania się zarówno do wysokiej, jak i niskiej temperatury. Potrzeba dopiero pewnego dłuższego czasu, aby nasz system odpornościowy przestawił się na funkcjonowanie w nietypowej, np. podwyższonej temperaturze.
Szczególnie negatywnie oddziałują na organizm częste zmiany temperatury, to znaczy: kilka dni upałów, ochłodzenie, i znowu kilka dni upałów... Tego rodzaju huśtawki pogodowe, zwłaszcza dla osób w podeszłym wieku, są niekiedy nawet niebezpieczne.