Strajk w Przewozach Regionalnych ?
Nad spółką Przewozy Regionalne zawisło widmo strajku.
Związki zawodowe w spółce Przewozy Regionalne podpisały dziś (04.11) z jej zarządem protokół rozbieżności w sprawie sporu zbiorowego. Podpisanie protokołu kończy, prowadzone od lipca tego roku, postępowanie mediacyjne.
Przyczyną jest brak porozumienia w sprawie gwarancji zatrudnienia dla pracowników podczas planowanego podziału spółki.
Marszałkowie i zarząd spółki nie chcieli dać takiej gwarancji, a związki zawodowe mają już zgodę załogi spółki na akcję strajkową po przeprowadzonym referendum.W referendum strajkowym przeprowadzonym w dniach 5-26 sierpnia 2013 r. w zakładach spółki Przewozy Regionalne udział wzięło 56,4 proc. załogi, w związku z czym jest ono ważne, a wyniki wiążące. Aż 96 proc. pracowników biorących udział w referendum opowiedziało się za podjęciem strajku w przypadku fiaska rozmów w sprawie paktu gwarancji pracowniczych”. Głównym punktem spornym pozostał okres gwarancji zatrudnienia; związki żądają 3 lat, zarząd oferuje 14 miesięcy.
Jutro (05.11) zostaną przedstawione informacje o planie strajku.
Czy Zarząd PKP CARGO S.A. narusza przepisy Ustawy o Związkach Zawodowych?
W dniu 25 października 2013 r. Zarząd PKP Cargo S.A. podjął negocjacje w sprawie ostatecznego kształtu struktur Zakładów PKP CARGO S.A. wykraczające poza zapisy Porozumienia w sprawie wzajemnych zobowiązań stron Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników zatrudnionych przez Zakłady PKP CARGO S. A. zawartego w dniu 14 lutego 2005 roku tylko z niektórymi organizacjami związkowymi. Poniżej publikujemy "Ustalenia w sprawie dialogu społecznego...z dnia 25.10.2013 roku"
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych, Międzyzakładowy Związek Zawodowy Rewidentów Taboru, Związek Zawodowy Pracowników Warsztatowych oraz NSZZ „Solidarność 80” w dniu 31.10.2013 wystosowały do Zarządu Spółki PKP CARGO S.A. pismo o następującej treści:
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych, Międzyzakładowy Związek Zawodowy Rewidentów Taboru, Związek Zawodowy Pracowników Warsztatowych oraz NSZZ „Solidarność 80”, w związku z toczącym się dialogiem pomiędzy Zarządem Spółki a niektórymi organizacjami związkowymi przy udziale mediatora w sprawie łączenia zakładów, żądają przestrzegania przepisów ustawy o związkach zawodowych oraz Porozumienia w sprawie wzajemnych zobowiązań stron Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników zatrudnionych przez Zakłady PKP CARGO S. A. zawartego w dniu 14 lutego 2005 roku.
Prowadzenie przez Zarząd Spółki negocjacji co do ostatecznego kształtu struktur Zakładów PKP CARGO S.A. wykraczające poza zapisy Porozumienia tylko z niektórymi organizacjami związkowymi jest oczywistym naruszeniem ustawy o związkach zawodowych, w szczególności art. 1 ust. 3 ustawy.
Wnosimy o niezwłoczne włączenie naszych organizacji do negocjacji w sprawie łączenia zakładów.
Wnosimy również o pilne wyjaśnienie w ramach jakiego trybu dialog z niektórymi organizacjami związkowymi Zarząd Spółki prowadzi w obecności mediatora w imieniu wymienionych organizacji związkowych:
Grzegorz Siódmak
Piotr Dubrownik
Waldemar Ziobro
Ryszard Wrzaszcz
Ustalenia ws. dialogu społecznego z planami optymalizacji struktur zakładów PKP Cargo S.A. z dnia 25.10.2013
Akcje PKP Cargo już na rachunkach inwestorów indywidualnych
źródło: PKP Cargo )
Akcje PKP Cargo oferowane w ramach oferty publicznej w dniu 25 października 2013 r. zostały zapisane na rachunkach inwestorów indywidualnych za pośrednictwem Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Każdy inwestor otrzymał maksymalnie 244 akcje („maksymalny przydział”) (akcje, które pozostały w wyniku dokonania przydziału, zostały alokowane inwestorom indywidualnym zgodnie z zasadą maksymalnego przydziału opisaną w prospekcie – w wyniku tego część inwestorów otrzymało 245 akcji). Pierwsze notowanie akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie planowane jest na 30 października 2013 r.
Przyporządkowane tagi:
Inwestorzy Indywidualni złożyli łącznie 24.087 ważnych zleceń. W wyniku znaczącego zainteresowania ofertą publiczną maksymalny przydział dla inwestorów indywidualnych został ustalony na poziomie 244 akcji (akcje, które pozostały w wyniku dokonania przydziału, zostały alokowane Inwestorom Indywidualnym zgodnie z zasadą maksymalnego przydziału opisaną w prospekcie – w wyniku tego część inwestorów otrzymało 245 akcji). Wszystkie ważne zapisy na liczbę akcji równą lub mniejszą od poziomu maksymalnego przydziału, zostały zrealizowane w pełni (bez redukcji). Stopa redukcji zapisów Inwestorów Indywidualnych w przypadku zapisu złożonego na maksymalną liczbę akcji oferowanych, tj. 500 akcji oferowanych, wyniosła 51,2%.
Zgodnie z decyzją akcjonariusza sprzedającego, tj. PKP S.A., ostateczna liczba akcji zaoferowanych i przydzielonych inwestorom indywidualnym wyniosła 3.600.000, co odpowiada ok. 17,2% ostatecznej liczby akcji oferowanych. Liczba ta została zwiększona z 15% akcji oferowanych, pierwotnie planowanych do zaoferowania Inwestorom Indywidualnym. Pozostałe akcje, tj. 17.326.171, zostaną przydzielone polskim i zagranicznym Inwestorom Instytucjonalnym.
Zwrot nadpłaconych środków, tj. różnicy między ceną maksymalną (74 zł), po której Inwestorzy Indywidualni składali zapisy, a ostateczną ceną sprzedaży (68 zł), a także zwrot środków pieniężnych inwestorom indywidualnym, których zapisy zostały zredukowane, były nieważne, bądź którym nie przydzielono akcji oferowanych dokonane zostaną na rachunki pieniężne prowadzone dla rachunków inwestycyjnych inwestorów, z których dokonywane były zapisy w terminie do 14 dni od dnia dokonania przydziału akcji oferowanych. Przydział akcji zaplanowany jest na 28 października 2013 r. a pierwsze notowanie akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie planowane jest na 30 października 2013 r.
Nowa unijna polityka w zakresie infrastruktury
W ramach najbardziej radykalnej reformy unijnej polityki infrastruktury od czasu jej wprowadzenia w latach 80. Komisja opublikowała dziś nowe mapy przedstawiające dziewięć głównych korytarzy, które będą stanowić trzon transportu na jednolitym rynku europejskim i zrewolucjonizują połączenia wschód–zachód. Aby taki poziom ambicji mógł zostać zrealizowany, unijne finansowanie infrastruktury transportowej w latach 2014–2020 wzrośnie trzykrotnie, sięgając 26 mld euro.
Rozpatrywana jako całość nowa unijna polityka w zakresie infrastruktury przekształci obecną europejską mozaikę dróg, linii kolejowych, portów lotniczych i kanałów w jednolitą europejską sieć transportową (TEN-T).
Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej Siim Kallas, który odpowiada za transport, powiedział: „Transport ma fundamentalne znaczenie dla gospodarki Europy. Bez dobrych połączeń Europa nie będzie w stanie się rozwijać, a jej mieszkańcy nie zaznają dobrobytu. Dzięki nowej unijnej polityce w zakresie infrastruktury powstanie potężna europejska sieć transportowa w 28 państwach członkowskich, która będzie sprzyjać wzrostowi gospodarczemu i konkurencyjności. Umożliwi ona transformację połączeń wschód–zachód, a dzisiejszą transportową mozaikę zastąpi prawdziwie europejska sieć połączeń."
Nowa unijna polityka w zakresie infrastruktury
Pismo ws.dworca PKP w Jaworznie- Szczakowej
Czy Unia i Ukraina będą miały wspólną sieć transportową?
czwartek, 24 października 2013
Profesor Liberadzki, w związku z zaniepokojeniem w kwestii przyszłości europejskiej sieci transportowej, wystosował do komisarza Siima Kallasa tzw. pytanie pisemne, dotyczące możliwości rozbudowy połączeń kolejowych i drogowych na terytorium Ukrainy i współfinansowania tego projektu z funduszy unijnych.
Poniżej prezentujemy pytanie Profesora Liberadzkiego oraz odpowiedź komisarza S. Kallasa.
Pytanie wymagające odpowiedzi pisemnej P-010800/2013
do Komisji
art. 117 Regulaminu PE
Bogusław Liberadzki (S&D)
Przedmiot: Polityka transportowa w UE i na Ukrainie
Możliwy pozytywny wynik szczytu Partnerstwa Wschodniego w Wilnie pozwoliłby Ukrainie na stopniowe przyjęcie prawodawstwa UE, natomiast UE – na rozbudowanie europejskiej sieci transportowej na Ukrainę. Ukraina, jako wschodnia granica Unii Europejskiej, mogłaby ułatwić europejski ruch tranzytowy do krajów azjatyckich i Rosji, dlatego też należy wziąć pod uwagę możliwość rozbudowy sieci transportowej na Ukrainę. Istnieje również możliwość poprowadzenia kolei szerokotorowej do Katowic oraz kolei standardowej do granicy polsko-ukraińskiej.
1. Czy istnieje jakikolwiek związek pomiędzy projektami ukraińskimi i unijnymi dotyczącymi infrastruktury kolejowej i drogowej (w szczególności pomiędzy TEN-T PP6 a ukraińską siecią kolejową)?
2. Czy UE planuje wesprzeć finansowo projekty dotyczące infrastruktury kolejowej i drogowej na Ukrainie, które leżą w interesie UE?
PL
P-010800/2013
Odpowiedź udzielona przez komisarza Siima Kallasa
w imieniu Komisji
(18.10.2013)
Istnieje kilka połączeń drogowych i kolejowych przecinających granicę między państwami członkowskimi a Ukrainą. W ramach Partnerstwa Wschodniego zaplanowano stworzenie połączeń między przyszłą kolejową transeuropejską siecią transportową TEN-T, a zwłaszcza między siecią bazową TEN-T a ukraińską siecią kolejową.
Istniejące odcinki kolei szerokotorowej prowadzą z Ukrainy na terytorium UE, sięgając do Sławkowa k. Katowic w Polsce i Koszyc na Słowacji. Oprócz tego ważny węzeł kolejowy w Czopie jest połączony z koleją standardową UE w kierunku Czernej nad Cisą na Słowacji i Zahony na Węgrzech. Istnieją również połączenia kolejowe między Rumunią a Ukrainą.
Instrument „Łącząc Europę” (CEF) zagwarantuje współfinansowanie w formie dotacji i instrumentów finansowych dla niektórych projektów zapewniających połączenie między siecią bazową TEN-T a sieciami transportowymi państw trzecich oraz dla połączeń transgranicznych między takimi państwami trzecimi a państwami członkowskimi. Jeśli Ukraina przedstawi takie projekty w ramach przyszłych zaproszeń do składania wniosków i jeśli projekty te będą spełniać wszystkie odpowiednie kryteria, to mogą one zostać uznane za kwalifikowalne.
Komentarz związków zawodowych do odpowiedzi Ministra Pracy i Polityki Społecznej na postulaty związkowe złożone w trakcie wrześniowych pikiet.
- Wycofanie antypracowniczych zmian w Kodeksie pracy
Odpowiedź negatywna.
W odpowiedzi Ministra Pracy i Polityki Społecznej nie można, niestety, odnaleźć nowych, przekonywujących argumentów, które pozwoliłyby na zmianę negatywnej opinii związków zawodowych oraz niezależnych ekspertów do ustawy z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy
– Kodeks pracy oraz ustawy o związkach zawodowych.
Wyrazem szczególnego lekceważenia strony pracowniczej jest stwierdzenie, że wprowadzone rozwiązania w zakresie czasu pracy mają „ułatwić godzenie obowiązków zawodowych z życiem prywatnym pracowników”.
Pomimo prób podjęcia dyskusji nt. negatywnych skutków wprowadzonych rozwiązań, nie doszło do rozmów dotyczących problemów związanych ze skutkami wydłużonego czasu pracy dla pracowników i ich rodzin w zakresie:
- opieki nad dziećmi (organizacja, koszty),
- dojazdów do pracy,
- wyżywienia w pracy,
- wydajności pracy w wydłużonym czasie pracy,
- bhp.
Skutki:
- destabilizacja życia osobistego i rodzinnego,
- spadek oraz wahania dochodów z pracy,
- nasilenie się negatywnych zjawisk dla zakładania rodzin i posiadania dzieci,
- dalszy spadek popytu wewnętrznego.
PKP Cargo warte 3 mld zł. 68 zł za jedną akcję
źródło: ak/jm, Rynek Kolejowy)
Spółka PKP SA poinformowała, że dla inwestorów instytucjonalnych i Indywidualnych w ofercie publicznej akcji PKP Cargo została ustalona na 68 zł za jedną akcję. Wyznacza to całkowitą wycenę spółki na 3 miliardy złotych.
Fot. Mariusz Rzekęć
Przyporządkowane tagi:
PKp Cargo (2) , prywatyzacja () , akcje (1)
Przy ostatecznej cenie sprzedaży ustalonej na 68 zł wartość spółki wynosi 3 mld zł, co czyni ofertę publiczną PKP Cargo największą od początku tego roku w Polsce. Będzie to także pierwsza z sukcesem uplasowana oferta akcji kolejowego przewoźnika towarowego z Unii Europejskiej. 3.600.000 akcji zostanie przydzielone Inwestorom indywidualnym (ok. 17,2% akcji oferowanych). Na akcje zapisało się ich ok. 24 tysięcy. Pierwsze notowanie akcji na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie planowane jest na 30 października 2013 r, choć w prospekcie informacyjnym była mowa o 31 października. Ostateczna liczba akcji oferowanych w ramach oferty publicznej wynosi 20.926.171.
Paweł Homiński, wiceprezes Noble Funds TFI, uważa, że nawet w tej cenie oferta sprzedaży akcji przewoźnika kolejowego zakończy się powodzeniem. – Mamy do czynienia z dużym zainteresowaniem ze strony inwestorów instytucjonalnych. Ofercie służy też dobry klimat rynkowy – powiedział "Dziennikowi Gazecie Prawnej" Homiński.
Komisja Infrastruktury ostatecznie przyjęła rządowy projekt ustawy o upadłości spółek kolejowych
wtorek, 22 października 2013r.
We wtorek 22 X na wieczornym posiedzeniu Komisja Infrastruktury zaakceptowała rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" i ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o transporcie kolejowym. Rządowa nowelizacja ma umożliwić ogłoszenie upadłości spółek przewozowych wyłonionych ze struktur PKP. Przed końcowym głosowaniem z sali wyszli posłowie PiS. Wcześniej odrzuciła m.in wniosek posła Jerzego Szmita, aby ewentualna ustawa weszła w życie dopiero rok po jej uchwaleniu.
Pan Andrzej Konieczny przewodniczący ZZM PKP w Jaworznie- Szczakowej
Szanowny Panie,
na polecenie Pana Ministra Rynasiewicza przekazuję informacje dotyczące modernizacji ww. odcinka.
Z poważaniem,
Monika Mościcka
Projekt pn. „Modernizacja linii kolejowej E-30, etap II, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków” realizowany w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, ma na celu dostosowanie linii kolejowej nr 133 oraz nr 134 do prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich z prędkością 160km/h (długość pociągów 400 metrów) oraz pociągów towarowych z prędkością 120 km/h (długość pociągów 750 metrów, o ciężarze 3200 ton, 120 osi).
Zakres rzeczowy przedmiotowego projektu przewiduje między innymi:
długość odcinka linii kolejowych – około 58 km;
długość torów głównych zasadniczych i szlakowych – około 116 km;
długość wszystkich torów – około 144 km;
liczba obiektów inżynieryjnych – 119 sztuk;
liczba krawędzi peronowych – 30 sztuk.
KONTRAKT 1 Modernizacja odcinków: Sosnowiec Jęzor – Jaworzno Szczakowa oraz Jaworzno Szczakowa –Trzebinia
Kontrakt realizuje Konsorcjum PRKil - INFRAKOL - PNUIK, a prace projektowe po zgłoszeniu upadłości przez BPK Katowice (sąd ustanowił zarządcę) zgodnie z deklaracją Wykonawcy są prowadzone przez poniższe firmy (obecnie Wykonawca negocjuje podpisanie umów):
Koltech infra (firma przejęła część pracowników BPK Katowice realizujących projekty E30),
Infrares (firma przejmująca pracowników Movares Polska - podwykonawcy BPK Katowice),
BPKiU Łódź (podwykonawca BPK Katowice),
Projekty Budowlane: Odebrane zostały projekty budowlane dla odcinków: Jaworzno Szczakowa - Sosnowiec Jęzor km 6,847 - 1,150 linii nr 134 i Jaworzno Szczakowa - granica województwa śląskiego/małopolskiego km 19,500 - 24,093 linii nr 133.
Roboty budowlane: Na odcinku Sosnowiec Jęzor - Jaworzno Szczakowa km 6,847 -1,150 linii nr 134 trwają roboty budowlane, które powinny zakończyć się zgodnie z deklaracją Wykonawcy w dniu
22 października 2013 roku - tor nr 2 i w dniu 01 kwietnia 2014 roku - tor nr 1.