Forum Związków Zawodowych, OPZZ i NSZZ Solidarność zawiesiły swój udział w pracach Komisji Trójstronnej, jej zespołach problemowych i branżowych, a także w pracach WKDS
Informujemy, że w dniu 26.06.2013 roku wszystkie trzy reprezentatywne centrale związkowe tj. FZZ, OPZZ i NSZZ Solidarność zawiesiły swój udział w pracach Komisji Trójstronnej, jej zespołach problemowych i branżowych, a także w pracach WKDS.
W załączeniu (poniżej) przedstawiamy treść pisma strony związkowej, które w dniu 26.06.2013 roku zostało przekazane w trakcie plenarnego posiedzenia Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych - premierowi Donaldowi Tuskowi.
Ponadto informujemy, że w dniu 26.06.2013 roku został powołany wspólny ogólnopolski komitet protestacyjno-strajkowy FZZ, OPZZ i NSZZ Solidarność. Najbliższe spotkanie sztabów protestacyjnych zaplanowano na dzień 4 lipca. Ostateczne decyzje co do planowanych działań zostaną podjęte podczas spotkania Prezydiów central związkowych jakie zaplanowane zostało na dzień 11 lipca 2013.
Informacja szczegółowa o przebiegu wspólnych działań protestacyjno-strajkowych zostanie przekazana po ww. spotkaniach.
Pismo do Premiera RP, Donalda Tuska
Referendum strajkowe w PKP CARGO S.A. Śląsko – Dąbrowskim Zakładzie Spółki
Związki Zawodowe działające w PKP CARGO S.A. Śląsko – Dąbrowskim Zakładzie Spółki podjęły decyzję o przeprowadzeniu referendum w sprawie Paktu Gwarancji Pracowniczych na okoliczność prywatyzacji spółki, a także wypłaty premii i wzrostu wynagrodzeń dla pracowników Spółki.
Ustalono treść pytań referendalnych:
Czy jesteś za podjęciem akcji strajkowej w przypadku niespełnienia przez Zarząd PKP CARGO S.A żądań zgłoszonych przez Związki Zawodowe w przedmiocie:
1. Kontynuacji procesu prywatyzacyjnego bez podpisania Paktu Gwarancji Pracowniczych dla pracowników Spółki PKP CARGO S.A i spółek zależnych
2. Wzrostu wynagrodzeń w płacy zasadniczej od 1 czerwca 2013 r. w wysokości 450 zł średnio na jednego zatrudnionego
3. Wypłaty premii za I kwartał oraz wypłaty nagród z funduszu nagród z zysku za rok 2012
Referendum odbędzie się w dniach od 24.06-12.07.2013r.
Apelujemy do pracowników PKP CARGO S.A. Śląsko – Dąbrowskiego Zakładu Spółki o aktywny udział w referendum.
Zmiana godziny rozpoczynania pracy
Odpowiada: Dorota Kriger
Mój pracodawca ustanie poinformował mnie o zmianie godziny rozpoczynania pracy z 8.00 na 9.00. Jest to dla mnie niekorzystne ze względu na dojazdy do miejsca pracy. Czy pracodawca ma prawo zmienić godzinę w ten sposób?
Zmiana dotycząca rozkładu czasu pracy, w tym godzin jej wykonywania, nie może być wprowadzona w formie ustnej. Jest to zmiana organizacyjna i wynika z potrzeb pracodawcy, a forma jej wprowadzenia uzależniona jest od tego, w jaki sposób system i rozkład czasu pracy został wcześniej ustanowiony w zakładzie pracy. Zgodnie z art. 150 § 1 Kodeksu pracy (K.p.): „systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy ustala się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy [...]”. Rozkład czasu pracy należy rozumieć jako harmonogramy pracy poszczególnych osób, służy do ustalenia dni pracy i dni wolnych od pracy poszczególnych pracowników, a także godzin ich pracy – czyli określa rozpoczęcie i zakończenie pracy oraz liczbę godzin do przepracowania w dniu roboczym.
Jeśli zatem w regulaminie (lub innym dokumencie) wskazano 8.00 jako godzinę rozpoczynania pracy, to zmiana tej godziny powinna być wprowadzona poprzez dokonanie odpowiedniej zmiany w regulaminie, w takim przypadku zmiana wejdzie w życie po 2 tygodniach od przedstawienia jej pracownikom do wiadomości (art. 1043 § 1 K.p.).
Jeśli zaś rozkład czasu pracy pracownika został określony nie w regulaminie, ale w umowie o pracę, to jego zmiana wymaga porozumienia zmieniającego lub wypowiedzenia warunków pracy (art. 42 § 1 K.p.), co oznacza, że na taką zmianę pracownik powinien wyrazić zgodę. W przypadku braku zgody umowa o pracę ulegnie rozwiązaniu z upływem okresu dokonanego wypowiedzenia (art. 42 § 3 K.p.). Oprócz zapisu na temat rozkładu czasu pracy w umowie, informacja taka może się pojawić w informacji dla pracownika o warunkach zatrudnienia i organizacji pracy, która obejmuje dane dotyczące m.in. obowiązującej dobowej i tygodniowej normy czasu pracy. Obowiązek sporządzenia dla pracownika pisemnej informacji określa art. 29 § 3 K.p., informacja taka musi być przedstawiona pracownikowi w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę lub w ciągu 1 miesiąca od dnia wejścia w życie nowych warunków zatrudnienia.
Podsumowując, ustne poinformowanie pracownika o zmienionej godzinie rozpoczynania i kończenia przez niego pracy jest niezgodne z przepisami. Pracodawca powinien wprowadzić zmianę w trybie przewidzianym przez K.p., a wybór trybu uzależniony jest od tego, w jaki sposób pracodawca wprowadził dotychczas obowiązujący pracownika rozkład czasu pracy w zakładzie.
Warto wiedzieć, że zgodnie z art. 142. K.p.: „na pisemny wniosek pracownika pracodawca może ustalić indywidualny rozkład jego czasu pracy w ramach systemu czasu pracy, którym pracownik jest objęty”. Pracodawca jednak nie jest związany wnioskiem pracownika w tej sprawie, zgoda na indywidualny rozkład czasu pracy zależna jest od dobrej woli pracodawcy oraz możliwości pracy w innym rozkładzie w zakładzie pracy.
JAK OKREŚLAĆ MIEJSCE PRACY
Piotr ŻUKOWSKI
PRAWO PRACY nr 4 kwiecień 2006 r.
Wydawca
„Librata”Sp. z o.o.
Z art. 29 § 1 kp wynika, że w umowie o pracę określa się strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w tym miejsce wykonywania pracy. Oznacza to, że osoby zawierające umowę o pracę muszą w jej treści, jako jeden z elementów, określić miejsce pracy pracownika.
Na tym tle rodzi się pytanie, jak ogólnie miejsce to może zostać określone, w szczególności,
czy w rubryce „miejsce pracy” pracodawca ze spokojnym sumieniem może wpisać „teren
całego kraju”.
Tak postawiony problem teoretyczny rodzi znaczne rozbieżności w praktyce. Gdy bowiem
pracodawca zastanawia się nad właściwym skonstruowaniem kontraktu, zależnie od źródła z
którego korzysta, może otrzymać na zadane pytanie dwie bardzo kategoryczne, niemniej
jednak całkowicie rozbieżne odpowiedzi. Na przykład w internetowym portalu stwierdza się,
że można wskazać miejsce ruchome pracy, np. teren całego kraju. Natomiast w opracowaniu
„Prawo pracy 2005” pod redakcją Kazimierza Jaśkowskiego (Warszawa 2005 ) czytamy, iż
miejsce pracy nie może być określone zbyt ogólnikowo, na przykład przez oznaczenie go w
umowie o pracę jako ruchomego miejsca pracy lub wskazanie jako takiego miejsca terytorium całego kraju. Takie określenie nie spełnia bowiem wymagań kodeksowych(art. 29 kp).
Spróbujmy zatem rozstrzygnąć tę kłopotliwą kwestię w taki sposób, który zgadzałby się z
poglądami wyrażanymi na ten temat w orzecznictwie polskich sądów oraz nauce prawa
pracy.
24 czerwca – ważny termin dla rodziców
Opublikowane: 24.06.2013
W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 28 maja 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 675) poniżej podajemy ważne informacje dla osób, które zamierzają skorzystać z dodatkowego urlopu macierzyńskiego.
1) Jeśli koniec podstawowego urlopu macierzyńskiego przypada w okresie od 24 czerwca 2013 r. do 30 czerwca 2013 r., wniosek o dodatkowy urlop macierzyński (o ile nie złożyło się go przed 17 czerwca 2013 r.) należy złożyć NIE PÓŹNIEJ NIŻ 7 DNI przed rozpoczęciem korzystania z takiego urlopu.
2) Jeśli w dniu 17 czerwca 2013 r. nie korzysta się z dodatkowego urlopu macierzyńskiego, a dziecko urodziło się po dniu 31 grudnia 2012 r., wniosek o dodatkowy urlop macierzyński w wymiarze 6 tygodni w przypadku urodzenia jednego dziecka oraz 8 tygodni w przypadku urodzenia dwojga i więcej dzieci przy jednym porodzie należy złożyć NIE PÓŹNIEJ NIŻ W CIĄGU 7 DNI od dnia wejścia w życie ustawy (ustawa wchodzi w życie 17 czerwca 2013 r.), zaś urlopu należy udzielić nie później niż 14 dni od tej daty, czyli najpóźniej w dniu 1 lipca 2013 r.
3) Jeśli dodatkowy urlop macierzyński w pełnym wymiarze 4 tygodni wykorzystano przed 17 czerwca 2013 r., a dziecko urodziło się po dniu 31 grudnia 2012 r., wniosek o 2 tygodnie dodatkowego urlopu macierzyńskiego należy złożyć NIE PÓŹNIEJ NIŻ W CIĄGU 7 DNI od dnia wejścia w życie ustawy (ustawa wchodzi w życie 17 czerwca 2013 r.), zaś urlopu należy udzielić nie później niż 14 dni od tej daty, czyli najpóźniej w dniu 1 lipca 2013 r.
O czym jeszcze należy pamiętać?
- Pracownik jest obowiązany zachować pisemną formę wniosku.
- Pracodawca jest obowiązany uwzględnić wniosek pracownika.
- Powyższe zasady dotyczą odpowiednio przypadku przyjęcia dziecka na wychowanie.
Źródło: www.mpips.gov.pl
Dorota Kriger
Czas pracy niepełnosprawnych – wyrok Trybunału Konstytucyjnego
Opublikowane: 17.06.2013
Trybunał Konstytucyjny w dniu 13 czerwca br. rozpoznał wniosek Komisji Krajowej Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność” w sprawie zgodności art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 29 października 2010 roku o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz niektórych innych ustaw z art. 2 i art. 69 Konstytucji RP, dotyczący zmiany norm czasu pracy osób niepełnosprawnych z orzeczonym znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności.
Zgodnie z wyrokiem TK kwestionowany przepis w zakresie, w jakim uzależnia zastosowanie skróconego czasu pracy do osoby niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności od uzyskania zaświadczenia lekarskiego o celowości stosowania skróconej normy czasu pracy, jest niezgodny z Konstytucją.
Liberadzki: Komisja Europejska może zażądać zwrotu funduszy europejskich
(źródło: Bogusław Liberadzki)
Wśród linii przeznaczonych do czasowego wyłączenia z eksploatacji znajdują się takie, które były remontowane z funduszy europejskich. - Stanowisko Komisji Europejskiej jest jasne: dofinansowywane projekty kolejowe muszą być użytkowane przez co najmniej pięć lat od dnia ich otwarcia. Podejmowanie się takich drastycznych zmian w postaci zamknięć połączeń prowadzi do "naruszenia prawa" oraz do konieczności zwrotu przynajmniej części funduszy europejskich - mówi Bogusław Liberadzki, członek Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego.
Przyporządkowane tagi:
Bogusław Liberadzki (7) , Komisja Europejska (53)
Prof. Bogusław Liberadzki, członek Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego oraz Michael Cramer, europoseł z Niemiec zapytali Komisje Europejską o możliwe zamknięcie dofinansowywanych linii kolejowych w Polsce.
- W kontekście trwających negocjacji nad budżetem Unii Europejskiej na lata 2014-2020, a więc i w kontekście funduszy dostępnych dla Transeuropejskich Sieci Transportowych (TEN-T), przyszłe inwestycje w infrastrukturę kolejową będą o wiele trudniejsze do usprawiedliwienia podatnikowi, który już raz opłacił linie zamknięte zaledwie kilka lat późnie – informuje Liberadzki.
Jak informuje poseł Parlamentu Europejskiego, rząd polski nie poinformował Komisji Europejskiej o możliwych zamknięciach ponad 10% polskich linii kolejowych.- Komisja Europejska oznajmiła, że to z mediów dowiedziała się o nieprzychylnych dla polskich kolei planach. Tego nie można akceptować, nawet jeżeli rząd polski utrzymuje, że już zmodernizowane linie dofinansowane z funduszy unijnych pozostaną nietknięte – wyjaśnia Liberadzki. - Rząd musi również zapewnić alternatywne środki transportu, aby zastąpić wyłączone połączenia kolejowe. Pamiętać przy tym trzeba, że transport pasażerski środkami innymi niż kolej, musi pozostać równie dostępny i efektywny jak ten kolejowy – dodaje.
- Na koniec wspomnieć należy o tym, że inwestycje w infrastrukturę kolejową mają kluczowe znaczenie dla Polski. Zaledwie w zeszłym roku rząd polski wywołał skandal na poziomie europejskim, próbą przesunięcia 1,2 miliarda euro dedykowanym projektom kolejowym na projekty drogowe. Tym samym sposobem, za pomocą którego wstrzymaliśmy krzywdzący rozwój sytuacji polskich kolei, upewnimy się, że linie kolejowe w Polsce nie będą zamykane – podkreśla polityk.
Afera na najwyższych szczeblach władzy w PKP
Prezes PKP Jakub Karnowski oraz jego zastępca Piotr Ciżkowicz mogli złamać prawo - ustaliła Wirtualna Polska. Obaj są szefami dwóch rad nadzorczych kolejowych spółek. Ustawa kominowa pozwala pełnić taką rolę tylko w jednej firmie należącej do Skarbu Państwa.
Według wpisów w Krajowym Rejestrze Sądowym szef PKP S.A. Jakub Karnowski od 2 lipca 2012 roku jest szefem rady nadzorczej spółki TK Telekom (spółka telekomunikacyjna należąca do PKP), a od 28 sierpnia nadzoruje także PKP Cargo. Jego zastępca, Piotr Ciżkowicz, 1 czerwca zeszłego roku został przewodniczącym rady nadzorczej spółki PKP Energetyka, a kilka dni później w KRS wpisano go jako szefa PKP Informatyka.
Zdaniem ekspertów obaj panowie pełnią swoje funkcje nielegalnie. Tak zwana ustawa kominowa mówi bowiem w artykule 4 wyraźnie, że jedna osoba może być członkiem rady nadzorczej tylko jednej spółki Skarbu Państwa. Wszystkie firmy, które nadzorują Jakub Karnowski i Piotr Ciżkowicz, są własnością państwa w 100 proc.
- Ustawa jest w tej kwestii bardzo precyzyjna i zakazuje jednej osobie zasiadać w więcej niż jednej radzie nadzorczej - mówi Paweł Kobierzewski, starszy prawnik w Grupie Trinity.
Jego słowa potwierdzają decyzje sądów. Swego czasu głośna była sprawa Andrzeja Pudełko z Urzędu Miejskiego w Lublinie, który zasiadał w kilku radach nadzorczych miejskich spółek i umieścił tam też swoich kolegów. Sąd uznał, że choć znali przepisy, to celowo nie zrezygnowali z pełnionych funkcji i pobierali przez lata wielotysięczne wynagrodzenia. Ostatecznie sąd skazał Andrzeja Pudełko na 6 miesięcy więzienia w zawieszeniu na dwa lata.
Pismo do Dyrektora PKP Cargo S.A. Śląsko- Dąbrowskiego Zakładu Spółki w sprawie czasu pracy
ZZ2154/50/06/2013 Jaworzno, dnia 14 czerwca 2013r.
Pan
Dyrektor
PKP CARGO S. A.
Śląsko – Dąbrowski Zakład Spółki
w Katowicach
W ustosunkowaniu się do pisma nr CTPR2-072-25/2013 z dnia 17 maja 2013 roku Związek Zawodowy Maszynistów PKP w Jaworznie Szczakowej stwierdza, że zgodnie z § 1 ust. 5 instrukcji o sposobie wypełniania i trybie postępowania z kartą pracy drużyny trakcyjnej i pojazdów Ct-12 pogotowie bez pojazdu jest czasem pozostawania pracownika drużyny trakcyjnej w dyspozycji Zakładu. Na podstawie § 11 ust. 1 Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zatrudnionych przez Zakłady PKP CARGO Spółka Akcyjna zawartego dnia 29 października 2004 roku czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Zatem pogotowie bez pojazdu jest czasem pracy, podobnie jak przepracowane godziny nadliczbowe, za który pracodawca winien wypłacać pracownikom wynagrodzenie, tak jak za pracę w godzinach nadliczbowych, gdy pracodawca udziela czasu wolnego od pracy z własnej inicjatywy bądź normalnego wynagrodzenia za pracę, gdy z wnioskiem o udzielenie czasu wolnego występuje pracownik.
Należy zwrócić uwagę, że zarejestrowana ilość godzin pogotowia bez pracy w lutym 2013 roku (2960 godzin pogotowia bez pojazdu) świadczy o braku racjonalnego planowania czasu pracy i niewłaściwej organizacji pracy, co obciąża pracodawcę. W takim wypadku skutki zachowania pracodawcy nie powinny wpływać ujemnie na sytuację pracowników. Jeżeli z winy pracodawcy czas pracy nie jest racjonalnie wykorzystany, w takim razie winien on wypłacać pracownikom należne wynagrodzenie za czas pogotowia bez pojazdu, tak jak to czynił dotychczas.
Mając powyższe na względzie Związek Zawodowy Maszynistów PKP
w Jaworznie Szczakowej żąda uchylenie polecenia CTET nr 10/2013 z dnia 29 marca 2013 roku.
Z poważaniem,
PRZEWODNICZĄCY
- // -
Andrzej Konieczny
Kopia Pisma
A/a
Numer KRS 0000058163
Sąd Rejonowy w Katowicach , Sąd Gospodarczy VIII Wydział Krajowego Rejestru Sądowego