Quo Vadis....odsłona kolejna
Dziś odbyło się (cyt.)"kolejne merytoryczne spotkanie" mediacyjne w sprawie ulg przejazdowych dla kolejarzy. Spotkanie nie przyniosło rozstrzygnięcia. Strony zgodziły się na przerwę w mediacjach do 25 stycznia. Porozumienie musi zostać wypracowane do końca miesiąca. Podobno mediacje wciąż dotyczą udziału przewoźników samorządowych w porozumieniu. Strona związkowa chce, żeby ulgi przejazdowe obowiązywały u przewoźników samorządowych – chodzi o Koleje Śląskie, Koleje Dolnośląskie, oraz Koleje Wielkopolskie. Rozmowy z tymi spółkami prowadzi Związek Pracodawców Kolejowych. Przedstawił on dziś stronie związkowej postępy w negocjacjach z tymi spółkami.
PKP Cargo chce się uwolnić od PKP Energetyki. Montuje liczniki na lokomotywach
Przewoźnicy kolejowi zarzucają PKP Energetyce, że dzięki swojej uprzywilejowanej pozycji utrudnia im zakup energii od innych sprzedawców. W związku z tym PKP Cargo rozpoczyna pilotażowy program montażu liczników zużycia energii na lokomotywach.
Fot. PKP Cargo
Przyporządkowane tagi:
PKP Cargo (1004) , PKP Energetyka (171) , liczniki ()
Czemu biorą prąd od PKP Energetyka?
Zakupy energii trakcyjnej są dokonywane bez przetargu. Dlaczego od PKP Energetyki? Kolejowa sieć trakcyjna jest zasilana liniami przesyłowymi i poprzez podstacje trakcyjne, które są w zarządzie PKP Energetyki. Natomiast elektryczne pojazdy trakcyjne polskich przewoźników nie są wyposażone w układy pomiarowo-rozliczeniowo, spełniające wymogi rozliczeń zużycia zakupionej energii elektrycznej. Z tego właśnie względu przewoźnicy mają
Koszty pozyskania energii trakcyjnej nie są niskie. W samym lipcu 2012 roku Przewozy Regionalne zapłaciły PKP Energetyce 19,6 miliona złotych za energię elektryczną. Natomiast drugi największy lokalny przewoźnik w kraju - Koleje Mazowieckie - przez dwa lata zapłacą PKP Energetyce 180 milionów złotych. PKP Cargo płaci rocznie za energię ponad 400 mln zł. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.
PKP Cargo montuje liczniki
PKP Cargo rozpoczęło program pilotażowy montażu liczników poboru energii elektrycznej w 15 lokomotywach. – Obecnie płatności za energię realizowane są ryczałtowo wg algorytmu – wyjaśnia Mariusz Przybylski, rzecznik Grupy PKP Cargo. Spółka chce zbadać kiedy i ile energii pobiera, by potem móc zoptymalizować jej zużycie. – Od przełomu stycznia i lutego do połowy czerwca 2013 roku liczniki będą mierzyły rzeczywisty pobór energii elektrycznej w lokomotywach elektrycznych. Chodzi o zbadanie poboru energii elektrycznej w różnych warunkach i temperaturach w zimie, na wiosnę i w lecie oraz przy różnym obciążeniu i dla różnych lokomotyw – mówi Mariusz Przybylski. W ten sposób PKP Cargo sprawdzi, czy ryczałtowe opłaty wnoszone do PKP Energetyka nie są zawyżone.
Liczniki zbadają także czas korzystania z energii elektrycznej: – Z naszych obserwacji wynika, że najczęściej korzystamy z energii poza dobowymi szczytami, podczas których energia jest najdroższa – wyjaśnia rzecznik PKP Cargo. – Liczniki pomogą nam zbadać nawyki pracy maszynistów oraz pozwolą nam ewentualnie wprowadzić modyfikację tych nawyków w celu optymalizacji techniki jazdy – dodaje. Liczniki zostaną zamontowane w lokomotywach serii ET22, UEU07 i ET41.
Mogą skorzystać z innych dostawców
- Przewoźnik może skorzystać z oferty innego sprzedawcy. Warunkiem, jaki musi spełnić to zamontowanie na pojeździe szynowym układu pomiarowego, licznika. Obowiązek instalacji licznika, zgodnie z Ustawą Prawo Energetyczne, spoczywa zawsze na odbiorcy przyłączonym do sieci na średnim napięciu. Warto podkreślić, że wymóg ten jest spójny z regulacjami, stosowanymi w innych krajach europejskich. W oparciu o przepisy i normy europejskie PKP Energetyka we współpracy z instytucjami naukowo – badawczymi opracowała już w 2008 „Wymagania dla urządzeń do pomiaru energii eklektycznej prądu stałego”. - tłumaczy w "Dzienniku Gazecie Prawnej" rzeczniczka PKP Energetyka Monika Żychlińska.
Żychlińska zaznacza, że PKP Energetyka pobiera jedną opłatę dystrybucyjną, która tak, jak w przypadku każdego innego Operatora Systemu Dystrybucyjnego, pokrywa koszty związane z dystrybucją energii, tj. koszty transportu energii w Krajowym Systemie Energetycznym (KSE) oraz koszty utrzymania urządzeń zasilających sieć trakcyjną (podstacje trakcyjne i kabiny sekcyjne). W skład opłaty nie wchodzą koszty utrzymania samej sieci trakcyjnej. Sieć trakcyjna jest elementem linii kolejowej, więc opłaty z tego tytułu zawarte są w stawkach dostępu do torów, które to przewoźnicy opłacają na rzecz zarządcy infrastruktury kolejowej.PKP Cargo: Roczny wzrost intermodalu wyniesie 25 proc.
– W 2013 roku będziemy odbierać kontenery z możliwie największej liczby terminali, czyli wszędzie tam gdzie jest dla nas praca. Liczymy na umocnienie pozycji na rynku Grupy PKP Cargo Logistics – mówi Mariusz Przybylski, rzecznik PKP Cargo. Operator kolejowy znacząco zwiększa przewozy towarowe, ale intermodal to nadal mniej niż 5 procent jego przewozów.
Fot. Cargosped
Przyporządkowane tagi:
PKP Cargo (1002) , Intermodal (4)
PKP Cargo po 11 miesiącach 2012 roku (brak jeszcze danych dla całego roku) zanotowała wzrost przewiezionych UTI (jednostek transportu intermodalnego) do 413,1 tys. wobec 333,4 tys. przez 11 miesięcy 2011 roku. – wzrost wyniósł więc 24 proc. PKP Cargo szacuje, że w całym 2012 roku przewiezie ok. 116 mln ton ładunków, a praca przewozowa przekroczy 29,5 mld ntkm.
W prognozach na 2013 rok spółka szacuje, że przewiezie ok. 117,6 mln ton ładunków, a praca przewozowa wyniesie ok. 30 mld ntkm.
Przychody operatora w 2012 roku wyniosą ok. 4,6 mld zł, EBITDA 519,7 mln zł (wielkość skorygowana o rezerwy), a zysk netto 295,9 mln zł. Operator zamierza wypracować 567,4 mln zł zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację (EBITDA) przy przychodach wynoszących ok. 4,8 mld zł.
W 2013 roku wynik netto PKP Cargo wynieść ma 251, 9 mln zł. Jak wskazuje rzecznik spółki „na wyniki roku 2013 i roku 2014 będą miały wpływ cykliczne naprawy okresowe taboru – w tych latach zwiększą się do ponad 17 000 wagonów oraz ponad 420 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. W przypadku wagonów jest to o 20 proc. więcej, niż w dwóch kolejnych latach.”
W Grupie PKP Cargo przewozy intermodalne zostały delegowane spółce-córce Cargosped
Czy Trybunał Konstytucyjny zakwestionuje wydłużenie wieku emerytalnego?
Wejście w życie ustawy z dnia z 11 maja 2012 r. zmieniającej ustawę o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2012 r., poz. 637), do dziś budzi wątpliwości i kontrowersje. Świadczyć może o tym fakt, iż do Trybunału Konstytucyjnego wpłynęły wnioski złożone przez związek ′′Solidarności′′, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych oraz posłów dotyczące zbadania zgodności z Konstytucją przepisów, które wprowadziły obowiązek pracy do ukończenia 67 roku życia, a przede wszystkim zweryfikowania tego, czy obowiązek pracy do 67 roku życia powinien obejmować także osoby, których nie objęła reforma z 1999 r.
Do zbadania zgodności z Konstytucją zakwalifikowano między innymi:
a) art. 1 ustawy z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r.poz. 637) z art. 2 Konstytucji RP z dnia 1997 r.
b) art. 24 ust. 1, 1a, 1b i art. 27 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r., Nr 153, poz. 1227 t.j. ze zm.) w brzmieniu ustalonym ustawą z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r. poz. 637) z art. 2 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r.
c) art. 26b ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r., Nr 153, poz. 1227 t.j. ze zm.) w brzmieniu ustalonym ustawą z dnia 11 maja 2012 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2012 r. poz. 637) z art. 2, art. 32, art. 33 Konstytucji RP z dnia 2 kwietnia 1997 r.
Związek Solidarności podnosi, że niezgodne z Konstytucją jest wyrównanie wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn oraz zróżnicowanie warunków nabycia prawa do tzw. emerytur częściowych w zależności od płci. Solidarność podnosi także fakt nieprzestrzegania przez Polskę konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczącej minimalnych norm zabezpieczenia społecznego. Konwencja ta wskazuje, że wiek uprawniający do emerytury nie powinien przekraczać 65 lat. Konwencja zezwala na ustalenie wyższego wieku, ale uzależnia to od zdolności do pracy osób starszych w danym kraju. W ocenie Związku Solidarności ten warunek w Polsce nie został spełniony.
Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych podnosi, że „wprowadzenie emerytur częściowych jest niesprawiedliwe społecznie, a odebranie prawa do połowy należnego świadczenia jest wprost sprzeczne z gwarancjami wynikającymi z zasady demokratycznego państwa prawnego".
Skarżący podnoszą, że podniesienie wieku uprawniającego do emerytury jest niekorzystne dla osób, które w najbliższym czasie osiągną wiek – 60 lat kobiety, lub 65 lat mężczyźni. Ta grupa ubezpieczonych została gorzej potraktowana niż w 1999 r., kiedy wdrażano reformę emerytalną. Zdaniem tej grupy naruszono tu zasadę zaufania do państwa i stanowionego przez nie prawa. Zwraca się tu również uwagę na sytuację kobiet, które ze względu na inną sytuację społeczną i uwarunkowania biologiczne powinny przechodzić na emeryturę wcześniej aniżeli mężczyźni.
Poza tym zwraca się uwagę na to, że osoby, które rozpoczęły pracę przed wejściem w życie nowej ustawy mają prawo oczekiwać, iż ich wiek emerytalny nie zostanie wydłużony. Tymczasem prawo do emerytury straciły także osoby, które nabyły je 1 stycznia 2013 roku.
Strajku na kolei na razie nie będzie
15 stycznia ma się odbyć kolejne spotkanie mediacyjne między związkowcami a władzami spółek kolejowych - poinformował PAP przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych Leszek Miętek. Oznacza to, że strajku na kolei na razie nie będzie.
Cargo- podwyżka
FZZMK 07/01/13 Warszawa, dn. 07.01.2013 r.
Zarząd Spółki
PKP CARGO Spółka Akcyjna
ul. Grójecka 17
02-021 Warszawa
Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych żąda wdrożenia podwyżek wynagrodzeń dla pracowników zatrudnionych w zakładach PKP CARGO S.A. z dniem 1 lutego 2013 roku w wysokości 250 zł do wynagrodzenia zasadniczego przeciętnie na jednego zatrudnionego na stan 1 luty 2013 r. Wnosimy o udzielenie odpowiedzi w terminie 10 dni roboczych. W przypadku niespełnienia żądania w terminach określonych w Porozumieniu zawartym w dniu 17 kwietnia 2003 roku pomiędzy Związkiem Pracodawców Kolejowych a Ponadzakładowymi Organizacjami Związkowymi w sprawie Wzajemnych Zobowiązań Stron Ponadzakładowego Układu Zbiorowego Pracy dla Pracowników Zatrudnionych przez Pracodawców Zrzeszonych w Związku Pracodawców nasza organizacja rozpocznie spór zbiorowy w rozumieniu ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych (Dz. U. Nr 55, poz. 236 z 1991 r.).
Z uszanowaniem
Przewodniczący Federacji
/-/
Grzegorz Siódmak
Czy będzie największy od 30 lat strajk na Śląsku?
Trwają przygotowania do gigantycznego strajku na Śląsku. Jest on coraz bardziej realny, ponieważ wciąż nie odbyły się rozmowy na linii rząd – związkowcy. Jeśli faktycznie do protestu dojdzie to jego koszty – w zależności od tego, ile firm się do niego przyłączy oraz jak długo potrwa – liczone będą w dziesiątkach milionów złotych.
Dominik Kolorz, szef śląsko-dąbrowskiej „Solidarności", przyznaje, że do największego od 1981 r. protestu większości branż może dojść już w pierwszej dekadzie lutego, ale dokładnej daty nie chce podać.
Z datą trzeba się dokładnie zastanowić, by nic nie przysłoniło naszej akcji ani też by nie była ona podczepiona pod jakieś wydarzenie polityczne - wyjaśnia Wacław Czerkawski, wiceprzewodniczący Związku Zawodowego Górników w Polsce. Dodaje, że górnicy, którzy dołączą do referendum 10 stycznia, niewątpliwie opowiedzą się za strajkiem. – Mamy też swoje powody, bo wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński opowiada się za siedmiodniowym tygodniem pracy kopalń, a poza tym cały czas niewyjaśniona jest sprawa górniczych emerytur – przypomina Czerkawski.
Założony w październiku Międzyzakładowy Komitet Protestacyjno-Strajkowy (MKPS) skupia śląskie oddziały największych central związkowych w kraju. Komitet domaga się stworzenia ulg dla przedsiębiorstw utrzymujących zatrudnienie w kryzysie (zwolnienia zapowiedziały 534 polskie firmy), wsparcia tych, które odczują skutki pakietu klimatycznego, ograniczenia umów śmieciowych, likwidacji Narodowego Funduszu Zdrowia i utrzymania przywilejów emerytalnych dla zatrudnionych w szczególnych warunkach.
– Jeżeli do rozmów nie dojdzie, będziemy zmuszeni walczyć na ulicy. Jeżeli rządzący chcą tej ulicy, będą ją mieć, ale jesteśmy przygotowani na merytoryczne rozmowy, chcemy rozmawiać, chcemy ratować nasze miejsca pracy – mówi Kolorz.
Za strajkiem przy frekwencji 60–70 proc. w poszczególnych zakładach w trwających od listopada referendach opowiadało się zwykle ok. 90 proc. głosujących. Uczestnictwo w strajku potwierdzili m.in. hutnicy, koksownicy, kolejarze czy pracownicy zbrojeniówki. Teraz dołączą do nich m.in. górnicy i energetycy.
Nie można wykluczyć, że protest będzie też dotyczyć katowickiej grupy energetycznej Tauron (oprócz elektrowni należą do niej kopalnie Południowego Koncernu Węglowego). Liderzy energetycznej „S" nie chcą zdradzać planów.
Energetycy z całej Polski sygnalizują, że 2013 r. będzie dla branży gorący. Powołanie spółki Inwestycje Polskie, budzi obawy przedstawicieli związków zawodowych. Trwają starania, by na drugą połowę stycznia zwołać komitet trójstronny ds. branży energetycznej, w ramach którego rząd, pracodawcy i związki rozmawiać będą o zmianach.
źródło: PAP, Rzeczposplita
PKP Cargo zrezygnuje z montażu chińskich wagonów
Jak informuje „Dziennik Gazeta Prawna”, zapadła już decyzja o wygaszeniu współpracy PKP Cargo i Jinan Railway Vehicles. Według PKP Cargo produkcja wagonów z chińskich części w Szczecinie stałaby się nieopłacalna.