Zaproszenie Organizacji Związkowych
Spotkanie na temat procesu prywatyzacji oraz Paktu Gwaracji Pracowniczych w PKP Cargo S.A. odbędzie się w dniu 18 kwietnia 2013 r. o godz. 11:00 w siedzibie Spółki w Warszawie, ul. Grójecka 17, sala nr C/D.
PKP Cargo świadczy usługi dla firm zewnętrznych.
Świadczymy między innymi usługi polegającej na regeneracji profili kół jezdnych zestawów pojazdów trakcji szynowej bez konieczności ich demontażu z pojazdu w naszej tokarni podtorowej UGB-150 w Sekcji Utrzymania i Napraw Taboru Trakcyjnego w Jaworznie- Szczakowej.
Zdjęcie. Hala tokarni podtorowej w Jaworznie- Szczakowej
Zdjęcie. Tokarka podtorowa w trakcie pracy
Zdjęcie. Lokomotywa firmy CLS Logistics stojąca przed halą tokarni podtorowej PKP Cargo.
Zdjęcie. Lokomotywa firmy spółki Koleje Śląskie
Zdjęcie. Lokomotywan EN76 spółki Koleje Śląskie
PKP Cargo bankiem PKP Intercity?
(źródło: ez, Rynek Kolejowy)
W kwietniu w grupie PKP wdrożony zostanie tzw. cash pooling. Umożliwia on wzajemne bilansowanie sald rachunków spółek należących do jednej grupy kapitałowej. Pilotażowy program obejmie na razie cztery spółki: PKP SA, PKP Intercity, PKP Energetykę oraz PKP Cargo, choć udział tej ostatniej będzie się ważył do końca.
Fot. Jacek Goździewicz
Przyporządkowane tagi:
cash pooling () , PKP Cargo (1045) , PKP SA (1471)
Czym jest cash pooling? Jest to forma zarządzania płynnością finansową stosowana najczęściej przez podmioty należące do jednej grupy kapitałowej. Polega on na koncentrowaniu środków finansowych z rachunków poszczególnych spółek na wspólnym rachunku grupy i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą, przy wykorzystaniu korzyści skali.
– Tradycyjny cash pooling, oferowany przez wiele banków, ma na celu optymalizację dziennego wyniku odsetkowego grupy kapitałowej poprzez wykorzystywanie sald nadwyżkowych do redukcji zadłużenia występującego na koniec dnia na części rachunków w grupie. Upraszczając – salda ujemne są kompensowane dodatnimi, a odsetki od zaciągniętych kredytów mogą być mniejsze lub zredukowane do zera – zależy to od wielkości dostępnych środków dodatnich – tłumaczy Mirosław Kuk, dyrektor ds. BusinessClick
Jak dodaje, bankowe systemy poolingowe dostępne na rynku polskim obejmują rachunki prowadzone w jednej instytucji finansowej. Tymczasem spółki z Grupy PKP są finansowane przez kilka banków i należało stworzyć system, który umożliwiałby redukcję zadłużenia w wielu instytucjach finansowych.
Zdjęcia z pikiety pod Urzędem Wojewódzkim w Katowicach 26.03.2013
STANOWISKO FORUM ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH w sprawie solidarnościowej akcji strajkowej przewidzianej na 26 marca 2013 r
Bydgoszcz, dnia 25 marca 2013 r.
STANOWISKO
FORUM ZWIĄZKÓW ZAWODOWYCH
w sprawie solidarnościowej akcji strajkowej przewidzianej na 26 marca 2013 r.
Forum Związków Zawodowych w pełni popiera działania podjęte przez Międzyzwiązkowy Komitet Protestacyjno - Strajkowy (MKPS) powołany na terenie województwa śląskiego. Forum Związków Zawodowych zauważa, że chociaż MKPS powstał na Śląsku, to postulaty skierowane do Rządu Rzeczypospolitej Polskiej dotyczą całego kraju, praktycznie wszystkich branż i pracowników.
Rząd RP nigdy nie miał czasu na rzeczywisty dialog, a związkowych partnerów społecznych traktował jako zło konieczne. Czas skończyć z „pozorowanym” dialogiem w ramach Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i czas zacząć dialog, którego od dłuższego czasu „domagają” się prominenci rządowi – dialog „uliczny”.
Forum Związków Zawodowych nie popiera żadnej partii politycznej, natomiast poprze wszelkie działania społeczne w zakresie obrony słusznych interesów pracowniczych. Rząd RP w swoich decyzjach nie może uwzględniać interesów tylko jednej strony - pracodawców, ale również interesy pracownicze. Dlatego też Forum Związków Zawodowych postuluje o wycofanie z prac legislacyjnych dwóch antyspołecznych i antypracowniczych ustaw przedstawionych w obecnym kształcie, a mianowicie ustawy o elastycznym czasie pracy i tzw. ustawę „antykryzysową”.
DIALOG JEST JESZCZE MOŻLIWY, O ILE RZĄD RP BĘDZIE DO TEGO GOTOWY !
/-/ Tadeusz Chwałka
Przewodniczący
Forum Związków Zawodowych
Główne postulaty pikiety 26.03.2013 pod Urzędem Wojewódzkim w Katowicach
Główne postulaty pikiety to:
Wycofanie niekorzystnych dla pracowników zmian w Kodeksie Pracy.
Uchwalenie przez Sejm RP ustaw ograniczających stosowanie tzw. Umów śmieciowych.
Zaniechanie likwidacji rozwiązań emerytalnych przysługujących pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnych i szczególnym charakterze.
Zaprzestanie likwidacji szkół i zaprzestania przerzucania finansowania szkolnictwa publicznego na samorządy.
Stworzenie osłonowego systemu regulacji finansowych oraz ulg podatkowych dla przedsiębiorstw utrzymujących zatrudnienie w okresie przestoju produkcyjnego.
Pikieta 26.03.2013 r. pod Urzędem Wojewódzkim w Katowicach
Informacja
Informujemy, że w dniu 26.03.2013 r. pod Urzędem Wojewódzkim w Katowicach
odbędzie się pikieta dotycząca obrony miejsc pracy.
Zapraszam wszystkich chętnych do wzięcia udziału w pikiecie. Zbiórka pod Urzędem Wojewódzkim o godzinie 8 minut 45. pozdrawiam, Andrzej Konieczny
W Sali Konferencyjnej pod Kopułą w Ministerstwie Gospodarki 22 marca 2013r. odbyło się Forum Gospodarcze Polska – Węgry.
W kongresie udział wzięli Julia Zielińska która reprezentowała ZZMK w Jaworznie – Szczakowej oraz Andrzej Konieczny który reprezentował Federację Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych.
FORUM GOSPODARCZE POLSKA - WĘGRY
Forum Gospodarcze Polska-Węgry
Mamy ciągle bardzo duży, niewykorzystany potencjał współpracy gospodarczej obu krajów. Ale równie ważne jest jej rozszerzenie i rozwój na wielu innych płaszczyznach, także politycznych, w tym w Grupie Wyszehradzkiej. Takie wnioski sformułowali uczestnicy Forum Gospodarczego Polska-Węgry, które odbyło się 22 marca 2013 r. w Warszawie.
Gośćmi specjalnymi spotkania byli prezydent Węgier János Áder, prezydent RP Bronisław Komorowski oraz Janusz Piechociński, minister gospodarki.
- Miniony rok przyniósł spadek polsko-węgierskiej wymiany towarowej o 4 proc., do 5,9 mld euro - mówiła podczas pierwszej sesji Forum wiceminister gospodarki Grażyna Henclewska. Polski eksport zmalał nieco mniej (o 2 proc.), import więcej (o 7 proc.). Głównym powodem był nadal odczuwalny globalny kryzys gospodarczy w obu krajach, choć silniej na Węgrzech, gdzie PKB zmalało.
- Należy mieć nadzieję, że ten rok przyniesie odwrócenie tych tendencji - mówiła wiceminister. - Głównym motorem i czynnikiem sukcesu może być głębsza integracja naszych krajów, np. w Grupie Wyszehradzkiej. Pomoże to pogłębić współpracę gospodarczą i zwiększyć konkurencyjność gospodarek. Służyć to będzie stabilizacji sytuacji nie tylko w regionie, na osi północ-południe, ale i w całej UE.
Wiceprezes UTK odwołany
(źródło: UTK/Rynek Kolejowy)
Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak na wniosek prezesa UTK odwołał z dniem 11 marca Krzysztofa Banaszka ze stanowiska wiceprezesa Urzędu Transportu Kolejowego - poinformowała strona urzędu.
Krzysztof Banaszek (fot. Rynek Kolejowy).
Przyporządkowane tagi:
Urząd Transportu Kolejowego (26) , Krzysztof Banaszek ()
Krzysztof Banaszek ukończył w roku 1979 studia magisterskie na wydziale Mechanicznym –Technologicznym Politechniki Gdańskiej w specjalności technologia maszyn. Do roku 2002 specjalizował się w zagadnieniach eksploatacji i techniki transportowej gospodarki morskiej. Od połowy roku 2002 pracował w Ministerstwie Transportu (później Infrastruktury). W Urzędzie Transportu Kolejowego pracuje od 2006 roku.
Nie wiadomo jeszcze, kto zostanie jego następcą w UTK.
Liberadzki: Powinniśmy się cieszyć, że budżet został odrzucony
(źródło: Rynek Kolejowy)
- Zakwestionowanie przez Parlament budżetu oznacza po pierwsze wyjaśnienie sprawy zaplanowanego deficytu. Ten planowany deficyt oznacza 51 miliardów euro. Co to oznacza praktycznie? Po pierwsza złamanie zasady traktatu Lizbońskiego, że Unia nie ma prawa mieć deficytu – mówi poseł Parlamentu Europejskiego, Bogusław Liberadzki.
fot. Rynek Kolejowy
Przyporządkowane tagi:
Bogusław Liberadzki (15) , budżet UE (6) , Parlament Europejski (7)
- Nie możemy wejść świadomie w deficyt bez koncepcji jego pokrycia. Mamy podatek od transakcji finansowych. Mniej niż połowa państw wprowadziła go u siebie, ale Polska nie wprowadziła. Nie może więc wejść, bo nie ma stosownej większości – wyjaśnia Liberadzki.
Zdaniem posła, inną możliwością pokrycia deficytu jest odebranie po jakimś czasie dofinansowania państwom beneficjentom proporcjonalnie do udziału w funduszach europejskich. - Jeżeli jest to prawdą, to wtedy Polska musiałaby oddać co najmniej 10 miliardów euro, ponieważ 22 % funduszy strukturalnych jest przeznaczone dla Polski. W tym momencie mamy nie 73, a 63 miliardy, taka wiadomość tylko na 2 czy 3 lata byłaby wiadomością dla nas dobrą. Chcemy zagwarantować, że kwoty przyznane są kwotami rzeczywistymi – mówi Liberadzki.
- Ponadto projekt budżetu ma to do siebie, że zakłada dalsze redukcje planowanych nakładów na przykład na transeuropejskie sieci transportowe. Jeżeli udałoby się zamieścić w sieciach połączenia ze Szczecina przez Poznań do Wrocławia, ze Szczecina do Berlina, z Berlina przez Gorzów do Gdańska - przez obcięcie kwot należy się spodziewać, że i te projekty po prostu zostaną przesunięte.
Według polityka, nadszedł dobry moment, aby na Komisji Europejskiej można było wymóc wiążące decyzje. -Teraz rozpocznie się trialog, czyli dyskusje między Radą, Komisją, a Parlamentem. Mamy na ten trialog co najmniej trzy miesiące. Musi się w tym czasie znaleźć jakieś rozwiązanie – podkreśla poseł.
Liberadzki uważa, że dobrym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie elastycznych linii działania. – Jeżeli w jakieś linii budżetowej nie wykorzystamy środków to przesuwamy je na inną linię budżetową. Na przykład mamy nie w pełni wykorzystane wszystkie środki na transport kolejowy w tym budżecie – rząd chciałby je przesunąć na drogi, jednak nie może – informuje polityk.
- Rok 2014 będzie rokiem wydatkowania wciąż pieniędzy z obecnej pespektywy finansowej, a pewnie i rok 2015. A zatem nie uruchomimy w odpowiedniej kwocie środków z nowej perspektywy. Nie chciałbym, żeby nam powiedziano w roku 2017, że cała pula z 2014 roku przepadnie. Potrzebna jest ta elastyczność – wyjaśnia Liberadzki.
Zdaniem polityka konieczne jest także dokonanie przeglądu stanu budżetu.- Ten budżet jest przygotowany przy założeniu, że będzie wiecznie trwający kryzys. A ja się nie zgadzam na powiedzenie z góry, że przez najbliższe 8 lat będzie trwał kryzys. Musimy podjąć wysiłki, żeby spróbować z niego wyjść. I stąd właśnie stanowisko parlamentu i to jest dobrze rozumiany interes, także Polski – mówi poseł.